دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 6034

نهادهای بهداشتی بین‌المللی و داخلی از سال‌ها پیش با استناد به پژوهش- های علمی از تغذیه با شیر مادر به عنوان یك روش عالی و برتر تغذیه برای شیر خواران دفاع می‌كنند.

اگر چه بسیاری از مادران باآگاهی از مزایای تغذیه با شیر مادر و با اعتماد به توانایی خود به شیردهی روی آورده‌اند،اما برخی دیگر نیز با مشكلاتی در شیردهی مواجه می‌شوند كه اگر مورد حمایت و كمك قرار نگیرند، موفق نخواهند بود.

بر اساس شواهد و مدارك موجود،یكی از علل عدم موفقیت مادران در شیردهی و قطع زودرس تغذیه با شیرمادر،عادت دادن نوزاد به استفاده از بطری مخصوص شیرخوری و پستانك است.

برخی مادران پس از ترخیص از بیمارستان و برخورد با كوچك‌ترین مشكل در شیر دهی، به علت نداشتن اعتماد به نفس و یا توصیه اطرافیان، تغذیه كودك با شیر كمكی به وسیله بطری را آغاز می‌كنند و یا برای آرام كردن شیرخوار به جای در آغوش گرفتن او، پستانك در دهانش می‌گذارند.

تغذیه نوزاد با استفاده از بطری شیر و یا عادت دادن او به مكیدن پستانك سبب می‌شود تا میل مكیدن شیرخوار ارضا شده و در نهایت به قطع شیردهی توسط مادر بیانجامد كه با مخاطرات زیادی برای نوزاد همراه است.

برخی پژوهش‌های صورت گرفته ثابت كرده است كه استفاده از پستانك احتمال ابتلای نوزاد به عفونت گوش میانی را بیش از ‪ ۵۰‬افزایش می‌دهد.

آمارهای مراجع رسمی حاكی است كه هم اكنون ‪ ۲۷/۸‬درصد از شیرخواران در ایران با استفاده از بطری شیر تغذیه می‌شوند و ‪ ۱۳‬درصد نیز از پستانك استفاده می‌كنند.

دكتر" سوسن ناصری "، استاد دانشگاه علوم پزشكی و متخصص تغذیه در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت:نتایج مطالعات نشان می‌دهد، گرچه استفاده از پستانك در كوتاه مدت ممكن است سبب آرامش شیرخوارشود، اما به دلیل عدم تمایل به مكیدن و تحریك پستان و كاهش برداشت شیر، موجبات قطع تغذیه با شیر مادر را فراهم می‌كند.

وی افزود:همچنین مطالعه دیگری نشان داده كه احتمال قطع شیردهی توسط مادرانی كه نوزادشان را به مكیدن پستانك عادت می‌دهند چهار برابر بیشتر از مادرانی است كه این عادت در نوزادشان وجود ندارد. استفاده می‌كنند،احتمال قطع شیر مادر در شش ماهگی چهار برابر بیشتر بوده‌است.

دكتر ناصری با بیان اینكه عفونت گوش میانی (گوش درد) از جمله معضلات استفاده از پستانك است ، اظهار داشت:مصرف پستانك سبب افزایش خطر عفونت گوش میانی در شیر خواران می‌شود،به طوری كه در سن سه تا‪ ۱۸‬ماهگی شیر- خوارانی كه از پستانك استفاده نكرده‌اند ‪ ۳۳‬درصد كمتر از سایرین دچار عفونت گوش شده‌اند.

وی، عفونت قارچی دهان، برفك و پوسیدگی دندان را از دیگر عوارض پستانك برشمرد و گفت: پستانك سبب حركات غیرطبیعی و تداخل در رشد طبیعی فك و دهان شده و در نتیجه موجب رشد دندانی نامناسب و چفت نشدن دندان‌ها می‌شود.

دكترناصری، با بیان اینكه اثرات نامطلوب پستانك برشیرخواران، دایمی است،افزود:اصلاح پیامدهای آن در مراحل بعدی زندگی به علت آنكه تكامل عضله تحت تاثیر قرار می‌گیرد، بی‌نهایت مشكل است.

وی تصریح كرد:این امر باعث می‌شود كودك شیر مادر را كمتر مصرف كند كه بر هوش او نیز اثرسوء داشته و باعث مشكلات عصبی رفتاری می‌شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha