سلامت نیوز : رییس انجمن صدمات اندام و ستون فقرات گفت: بیش از 50 درصد موارد در رفتگی‌های پرونئال (تاندونهای برون گرداننده پا) نیاز به جراحی دارند.

دکتر محسن توکلی در گفت وگو با ایسنا ، گفت: هرچند که دررفتگی تاندون برون گرداننده پا (پرونئال) نادر است ولی در صدمات مچ پا به خصوص در پیچ خوردگی که بسیار شایع است باید به آن توجه داشت و گذشته از رباتهای مچ پا که در سمت خارج معاینه می‌شوند معاینه این تاندونها را نیز در خلف قوزک خارجی پا باید انجام داد.

وی افزود: در موارد حاد که مچ پا پیچ خورده است همان گچ گیری ساده جهت بیمار انجام می‌گیرد و در صورتی که دررفتگی تاندونهای پرونئال وجود داشته باشد معمولا بیش از 50 درصد موارد این نوع دررفتگی با درمان غیرجراحی جواب نمی دهد و نیاز به جراحی وجود دارد.

توکلی تصریح کرد: مهمترین قسمت آناتومیکی که صدمه می بیند، نگهدارنده فوقانی این تاندونها در محل آناتومیک خود است. این نگهدارنده در قسمت قدام قوزک خارجی و در قسمت خلف روی استخوان پاشنه و تاندون آشیل چسبندگی دارد که از قسمت قوزک خارجی کنده شده و در اثر این کندگی تاندونها نمی توانند در محل آناتومیک خود که پشت قوزک خارجی است ثابت بماند و به طرف قدام جابه جا می شود.

رییس انجمن صدمات اندام و ستون فقرات اظهار کرد: در موارد مزمن و در معاینه از بیمار می خواهیم که مچ پا را به حالت 90 درجه نگه دارد و پا را به طرف خارج در مقابل فشاری که روی آن ایجاد می کنیم فشار دهد (تست مقاومتی برون گرداننده پا) در این مواقع مشاهده می‌کنیم که تاندونها از قسمت پشت قوزک خارجی به سمت قدام جابه جا می شوند که به صورت نیمه دررفتگی و گاها دررفتگی کامل است. این مشکلات به خصوص هنگام فعالیت‌های ورزشی مانند اسکیت، بسکتبال و فوتبال اتفاق می‌افتد.

وی اظهار کرد: قسمت مهم در عمل جراحی آن بازسازی ربات نگهدارنده فوقانی این تاندونها است و تشخیص پاراکلینیکی بیشتر با سونوگرافی دینامیک است. به دلیل اینکه MRI استاتیک است ممکن است تاندونها را در محل انتشار خود نشان دهد در صورتی که در حالت برون گرداندن پا در می رود ولی در MRI مشخص نخواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha