سلامت نیوز : در 28 روز گذشته مرگ 4 پلنگ ایرانی موجی از اعتراض های فعالان محیط زیست و رسانه ها را در بر داشت به نحوی كه یك عضو فراكسیون محیط زیست اعلام كرد: باید سازمان محیط زیست در این خصوص توضیح بدهد در غیر این صورت طرح تحقیق و تفحص از این سازمان را مطرح می كنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ سال 91 سال خوبی برای گونه‌های کمیاب جانوران ایران نبوده‌است. کشتار تعداد زیادی خرس به علاوه پلنگ از بدترین اتفاق هایی است که در این سال رخ داده ‌است. تنها در 70 روز گذشته کشتار 4 خرس و چندین پلنگ در ایران گزارش شده‌است. گفته می‌شود جدا از افزایش اطلاع‌رسانی، در صورت افزایش میزان جریمه‌ها می‌توان به کاهش آمار کشتار جانوران در ایران امیدوار بود.

در این خصوص دکتر اسماعیل کهرم پدر محیط زیست ایران می گوید: متأسفانه مسئولان و متولیان حفاظت از محیط زیست ایران در طی سال های گذشته نتوانستند گونه‌های در معرض خطر انقراض و تهدید را نجات دهند چنانچه با وجود این که سال هاست گونه هایی مانند تمساح پوزه کوتاه و گور ایرانی از گونه های در معرض انقراض و تحت برنامه های احیا هستند هنوز تعدادشان از حدود چند صد عدد تجاوز نکرده است.

این كارشناس محیط زیست معتقد است برای دیگر گونه های پرنده شاخص، بومی و آسیب پذیر کشور مانند هوبره، میش مرغ، یوزپلنگ آسیایی، گوزن زرد، دارکوب سوری و چاخلغ نیز برنامه مدیریتی اصولی و احیایی انجام نشده است.

5 گلوله برای پلنگ رهگذر فارس
این هشدار در حالی بود كه 28 روز قبل (24 مهرماه) خبر شلیك گلوله به یك پلنگ در منطقه ممسنی استان فارس تیتر رسانه ها شد. این پلنگ نگون بخت در ارتفاعات پشتكوه در حال گذر بوده كه روستاییان با شلیك 5 گلوله حیوان را از پای در می آورند. ولی نكته قابل تاسف در این حادثه این بود كه تصاویر لاشه خونین این پلنگ نشان می دهد، دم این پلنگ با تبر در حال قطع شدن است و در گوشه دیگر این تصاویر نیز مردی در حال آماده کردم هیزم برای آتش زدن لاشه این پلنگ کشته شده است.

طبیعت و انسان عامل مرگ پلنگ كردكوی
بعد از این حادثه هنوز تب و تاب رسانه ای در خصوص این اقدام روستاییان ادامه داشت تا اینكه 6 روز بعد یعنی (30 مهرماه) دومین پلنگ ایرانی جان خود را از دست داد. در این پرونده مشخص شد كه این پلنگ ابتدا با یک تشی (پستاندار جونده است که بدنش از تیغ پوشیده شده‌است) درگیر می شود و پس از مصدومشدن از ناحیه چشم راست با یگ گروه گراز برخورد می کند و در ادامه پس از ضعف و بیحالی از حواشی روستای بالاجاده سر درمی آورد. كه تحقیقات نشان داد كه نیش گراز پهلوی او را شكافته و پلنگ را بی حال كرده ودر انتها گلوله ای ساچمه ای موجب مرگ پلنگ نگون بخت شده است.

مرگ سومین پلنگ قربانی در دماوند
پس از این حادثه 11 روز قبل بود كه خبر مرگ یك قلاده پلنگ توسط مسئول اداره محیط زیست دماوند منتشر شد. این خبر در حالی بود كه این مقام مسئول برای دفاع از خود به پلنگ شلیك كرد و موجب مرگ پلنگ شد. بر اساس بررسی‌ها دست کم 35 قلاده پلنگ ایرانی در برخی از زیستگاه‌های طبیعی دماوند و فیروزکوه وجود دارد که رقم قابل توجهی است. اگرچه کشتن این گونه از حیات وحش کشور خسارت غیرقابل توصیفی به محیط زیست کشور محسوب می‌شود اما مدیرکل حفاظت محیط زیست تهران حضور ماموران سازمان را در این اتفاق هولناک نه تنها «ادای وظیفه سازمانی»، بلکه «نوعی ایثار» عنوان کرده است.

مرگ چهارمین پلنگ ایرانی این بار در سیستان
هر چند این سومین پلنگی بود كه در یك ماهه گذشته قربانی مواجه با انسان شده بود ولی انتشار اخبار تلخی دیگر در حوزه حیوانات فعالان محیط زیست را برانگیخت. هنوز اعتراض ها ادامه داشت كه لاشه یک پلنگ مرده در سیستان کشف شد. گزارش ها نشان داد كه بر روی بدن این این پلنگ مُرده که بالغ و مسن به نظر می رسد هیچ نشانی از ضرب و جرح دیده نمی شود.

سرنوشت پرونده مرگ 4 پلنگ ایرانی
بر اساس این گزارش به نظر می رسد به رغم اتفاق های تلخ یک ماهه گذشته، آمار واقعی پلنگ های موجود در ایران بیش از برآوردهای اعلام شده پیشین است.
فشارهای رسانه ای و اعتراض فعالان محیط زیست موجب شد تا اعضای فراكسیون محیط زیست هم موضوع را پیگیری كنند تا اینكه كمال الدین پیرموذن عضو فراکسیون محیط زیست مجلس با اشاره به کشته شدن پلنگ‌ها در هفته‌های اخیر گفت: مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست را برای پاسخگویی درباره کشته شدن این پلنگ‌ها به مجلس دعوت می‌کنیم. این نماینده مجلس اعلام كرد: در صورت قانع نشدن اعضای فراکسیون محیط زیست از توضیحات مسئولان مربوط به محیط زیست موضوع تحقیق و تفحص مطرح خواهد شد.البته نمایندگان مجلس باید اقدامی هم برای افزایش جریمه های زیست محیطی بکنند چرا كه با این مبالغ جریمه ای نمی توان اهمیت حفظ محیط زیست جانوری را تبلیغ و ترویج كرد.سال گذشته مشاور معاون طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست جریمه کشتار تعدادی از حیوانات را اعلام کرد. بیشترین جریمه به دلیل در معرض خطر انقراض بودن، برای کشتن یوز در نظر گرفته شده‌است. این جریمه 200 میلیون ریال است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha