مسکن‌ها داروهایی هستند که خودسرانه و با مقادیر بالا برای هر نوع دردی توسط مردم مورد مصرف قرار می‌گیرند.

مسکن‌ها؛ داروهایی که برای هر نوع دردی مصرف می‌شوند!
سلامت نیوز : کارشناس اداره غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: افراد سالمند با توجه به شدت گرفتن درد‌های استخوانی و مفصلی‌شان در این دوران اقبال بیشتری به سمت این داروها دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت  ؛ دکتر عاطفه امیری بیان داشت: داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی(NSAID ) همچون ایبوپروفن، دیکلوفناک و ایندومتاسین داروهای پرکاربردی هستند که با مهار سیکلواکسیژناز سه خاصیت مهم کاهش التهاب، ضد درد و ضدتب را سبب می‌شوند.

کارشناس اداره غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی نیشابور عنوان کرد: این داروها در درمان بسیاری از بیماری‌ها مانند استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید، دیسمنوره، نقرس، دردهای مختلف اندام‌ها و تب به کار می‌روند.دکتر امیری ادامه داد: عوارض گوارشی از شایع‌ترین عوارض NSAIDها است که منجر به زخم معده، خونریزی‌های گوارشی و التهاب روده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: فرم‌های آهسته رهش و پوشش روده‌ای این داروها می‌توانند به روده و کولون آسیب برسانند.کارشناس اداره غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی نیشابور یادآور شد: به هر حال در صورت بروز هر گونه علائمی از زخم گوارشی باید مصرف این داروها قطع شود و بررسی‌های لازم صورت گیرد.

دکتر امیری توضیح داد: یکی دیگر از عوارض NSAIDها آسیب کلیوی است که سبب افزایش احتباس آب و سدیم در بدن، زایش نفوذپذیری گلومرولی و عبور پروتئین از این مویرگ‌ها سبب آسیب به توبول‌های کلیه می‌شوند.وی بیان کرد: اگرچه این داروها اثرات ضد پلاکتی دارند اما در کنار داروهای ضد انعقاد خوراکی می‌توانند خطر خونریزی را افزایش دهند.

کارشناس اداره غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی نیشابور عنوان داشت: مسکن‌ها با اتصال به آنزیم COX-Ι در پلاکت‌ها از اتصال آسپرین به آنزیم جلوگیری کرده و اثر ضد پلاکتی آسپرین را کاهش می‌دهند و سبب افزایش بروز بیماری‌های قلبی عروقی می‌شوند.

دکتر امیری با اشاره به اهمیت موضوع اضافه کرد: بسیاری از مصرف‌کنندگان این مسکن‌ها سالمندانی هستند که به‌علت بیماری قلبی از آسپرین استفاده می‌کنند و به همین دلیل توصیه شده است که این داروها حداقل دو ساعت بعد از مصرف آسپرین به کار برده شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha