سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۶
کد خبر: 60372

بارندگی شدید که از روز شنبه در مناطق مختلف مازندران به ویژه غرب استان آغاز شده و همچنان ادامه دارد موجب جاری شدن سیل، آبگرفتگی واحدهای مسکونی و تجاری و اختلال در تردد خودروها شده است.

سیل غافلگیركننده در چالوس و نوشهر
سلامت نیوز : بارندگی شدید که از روز شنبه در مناطق مختلف مازندران به ویژه غرب استان آغاز شده و همچنان ادامه دارد موجب جاری شدن سیل، آبگرفتگی واحدهای مسکونی و تجاری و اختلال در تردد خودروها شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ هفته سوم آبان ماه هفته خوبی برای استان‌های شمالی كشور نبود. رودخانه‌های ماشلك و گنداب رود طغیان كردند و گل‌و‌لای در معابر نوشهر و چالوس ‌به راه افتاد. بهجت آباد، هلستان کشکسرا و اشکاردشت دچار آبگرفتگی شدند و این آبگرفتگی باعث شد تا عبور و مرور خودروها با مشكل مواجه شود. به گفته مهدی ولی‌پور مدیرعامل هلال‌احمر مازندران در حالی كه 7 شهر مازندران با سیل دست و پنجه نرم می‌كنند، امدادرسانی به 340 خانوار سیل‌زده در حال انجام است. مراجع رسمی می‌گویند ارتفاع سیل كه از روز گذشته استان مازندران را فرا گرفته 1.5 تا 2 متر است و هادی خنجری مدیركل مدیریت بحران مازندران با اشاره به اینكه سیل در این منطقه تلفات جانی نداشته از تدابیر ویژه برای كمك به سیل‌زدگان خبر داده است. مهدی توكلی عضو شورای شهر نوشهر نیز از تخریب ۸۰ درصدی منطقه بهجت آباد سخن گفته است.

به گفته او عمده‌‌ترین خسارت‌های وارده سیل مربوط به منطقه گردکل و بهجت آباد این شهرستان بوده و قسمتی از روستاهای خیرسر، نیرنگ، سنگتجن، کشکسرا نیز خسارات مالی داشتند اما به دلیل بارش شدید باران امدادرسانی به سیل زدگان كند شده است. این همه ماجرا نیست. تنها در چالوس، سیل 100 منزل در چالوس را فرا گرفت و در هیچرود در حوالی چالوس، به بیش از300 واحد مسکونی شهر هچیرود چالوس خسارت وارد کرد. شهردار هیچرود در این باره گفته است كه سیل حتی به استخر پرورش ماهی، جاده‌ها و خودروها نیز رحم نكرده است. این در حالی است كه كارشناسان ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم رودخانه‌ها را از عوامل عمده‌ جاری شدن سیل در این شهر برشمرده‌اند چرا كه به گفته شهردار هیچرود«وقوع سیل و سیلاب از سه دهه پیش تاکنون در این شهر سابقه نداشته است.»

گذشته از آن 12 هزار انشعاب گاز در مناطق سیل‌زده نوشهر و چالوس قطع شده چرا كه یكصد علمک گاز با تخریب دیوارها آسیب دیده و دو مورد پارگی نیز در شبکه گاز این دو شهر اتفاق افتاده است. مدیر عامل شرکت توزیع برق مازندران منطقه نوشهر نیز با اشاره به اینکه انشعاب 250 مشترک برق در این دو شهرستان قطع شده، خسارت اولیه سیل به تاسیسات برق‌رسانی در این دو شهرستان را 950 میلیون ریال اعلام کرد. با قطع برق در چالوس ایستگاه پمپاژ آب این شهر نیز از کار افتاد.

وضعیت نگران‌كننده است

در همین حال فرماندار نوشهر درباره شرایط این شهر می‌گوید: به علت جاری شدن سیل، سطح وسیعی از مناطق شهری بهجت آباد، شریعت‌آباد، روستای کشکسرا و بخشی از مناطق کورکورسر درمحاصره آب قرار گرفته و وضع نگران‌كننده است. محمدعلی قمی‌ادامه می‌دهد: باوجود اینکه نیروهای امدادرسانی از ساعات اولیه وقوع سیل یعنی ازساعت 3 بامداد روز دوشنبه در محل حادثه حضورپیدا کرده‌اند اما خدمات‌رسانی به سیل‌زدگان در این مناطق با دشواری صورت می‌گیرد. هرچند مدیریت ستاد بحران درشهرستان از نخستین ساعات وقوع سیل فعال شده است اما همکاری مسئولان استانی برای کاهش میزان خسارت وارده ناشی از این حادثه غیرمترقبه بسیار ضروری است.

قمی‌وضع بهجت‌آباد را نگران‌کننده و بحرانی عنوان می‌كند و می‌افزاید: به علت تخریب پل امکان دسترسی به برخی از خانه‌ها وجود ندارد. علی امانی، شهردار نوشهر نیز از آماده باش نیروهای شهرداری در کنار دیگر امدادگران خبر می‌دهد و اظهار می‌كند: با توجه به بروز سیل تمام نیروهای امدادی شهرداری از ساعات اولیه در نقاط مختلف شهر نسبت به امدادرسانی به مردم آماده بودند. کار هدایت آب‌های سطحی به سمت دریا در حال انجام است.

پناه بردن به ارتفاعات

سید قدیر رضایی، فرماندار چالوس هم دراین باره می‌گوید: با جاری شدن سیل در شهرستان چالوس، وضع شهر و روستاهای بخش مرکزی بحرانی است. شاهد آبگرفتگی شدید و مسدود شدن خیابان‌ها در منطقه اشکاردشت، پالوج ده، کمربندی داخل شهر و روستاهای بخش مرکزی اعم از تازه‌آباد، مهدی آباد و گیل کلا هستیم. وی ادامه می‌دهد: با فراخوانی مسئولان شهرستان و بسیج کردن نیروها شرایط را بحرانی اعلام کرده و با تمام توان در صحنه حضور پیدا کردیم. اطلاع‌رسانی به موقع به اهالی مناطق آب گرفته برای پناه بردن به نقاط امن از اولویت‌های ستاد بحران شهرستان چالوس بود.

او ادامه می‌دهد: از مسئولان استانی درخواست کمک شده تا نسبت به اعزام تجهیزات لازم و نیروی انسانی ماهر به این شهرستان اقدام کنند. فرماندار چالوس تاكید می‌كند: وضع نگران‌کننده است و اگر بارندگی با این شدت ادامه داشته باشد خسارت‌های زیادی به اماکن عمومی‌و منازل مردم وارد می‌شود. تعدادی زیادی کامیون و لودر در مناطق آب‌گرفته شهر چالوس مستقر شدند تا در صورت نیاز به جابه‌جایی مردم اقدام کنند. مردم اكنون به مناطق بالادست و پشت بام منازل خود پناه بردند. فرماندار چالوس از استقرار تیم‌های امدادی در مناطق آب‌گرفته و سیل‌گیر این شهرستان خبر می‌دهد و می‌افزاید: وضع به شدتی بحرانی است كه مانع امدادرسانی به موقع شده است.

امدادرسانی دشوار به روستاها

علی‌اکبر نوروزی، رئیس هلال‌احمر شهرستان چالوس مسدود شدن خیابان‌ها ناشی از آبگرفتگی را یکی از علت‌های عدم امدادرسانی مناسب به روستاها می‌داند و می‌گوید: جابه‌جایی خانوارهایی که در معرض خطر هستند به جای امن در دستور کار و اولویت امدادرسانی قرار دارد. بیش از هر چیز نیاز به خودروهای سنگین و تجهیزاتی مانند لودر و بیل مکانیکی در شهرستان احساس می‌شود.

نوروزی گفت تمام نیروهای امدادی هلال‌احمر از ساعت یک بامداد در ستاد بحران شهرستان چالوس مستقر و به‌صورت تیمی‌در مناطق مختلف به امدادرسانی می‌پردازند. با کاهش بارندگی خدمات‌رسانی به خانوارهای آسیب‌دیده آسان‌تر انجام می‌شود.

وقوع سیل در استان‌های شمالی كشور موضوع تازه‌ای نیست حتی قول و قرارهایی هم كه مسئولان برای رفع مشكلات آبگرفتگی می‌دهند اینقدر تكراری شده كه هیچ موضوع تازه‌ای در آن نمی‌توان یافت.

هرسال با وقوع بازندگی‌های پاییزی هشدارهای هواشناسی مبنی بر وقوع سیلاب در استان‌های شمالی كشور آغاز می‌شود. تنها چند ساعت پس از بارش باران، سیل همه جا را فرا می‌گیرد، مردم بسیاری از شهرها در بهترین حالت بی‌خانمان می‌شوند و تعدادی عزیزانشان را از دست می‌دهند و اگر مسئولان به این هشدارها توجه كنند تنها می‌توانند از وقوع تلفات جانی در شهر جلوگیری كنند. بعد وعده دادن‌ها ودلگرم كردن مردم مصیبت زده آغاز می‌شود اما با فروكش كردن ماجرا همه قول و قرارها فراموش می‌شود.

دوباره صدای اره‌های برقی از داخل جنگل‌های سرسبز شمال به گوش می‌رسد و ساعت به ساعت از تعداد درختان كم می‌شود. زمین كه از درخت تهی می‌شود انگار بی‌رحمی اره‌های برقی به جان و روحش نفوذ می‌كند و تازه چهره بی‌رحمش را آشكار می‌كند. آب‌های روان را به جای بلعیدن به خانه و زندگی مردم روانه می‌كند و می‌شود آنچه كه نباید.

دكتر بهروز بهزاد، کارشناس محیط زیست با بیان این نكته كه جنگل‌های شمالی كشور توسط سودجویان و فرصت طلبان به سرعت در حال تخریب است،‌می‌گوید: «جنگل‌های شمال ایران یک میراث طبیعی و تاریخی نه فقط برای ایران بلکه برای کل جهان محسوب می‌‌شود ولی شاهدیم که به سادگی درخت‌های تنومند و قدیمی‌این جنگل‌ها روز به روز به زمین می‌افتند و بقای آن میراث تاریخی بیش از پیش کم می‌‌شود. جاری شدن سیل در استان‌های شمالی که پیش‌تر در گلستان و اخیرا در بهشهر اتفاق افتاده است از جمله تبعات این تخریب‌های گسترده محسوب می‌‌شود.»

این کارشناس محیط زیست تاكید می‌كند: «مسئولان اگر می‌دانستند که تخریب گسترده اراضی ملی و طبیعی تغییر اقلیم را به‌دنبال دارد و این تغییر اقلیم می‌تواند منجر به از بین رفتن کشاورزی و کاهش فرصت‌های شغلی در شهرها و روستاهای دور از پایتخت شود که همین امر پدیده کوچ دوباره از روستاها به شهرها را افزایش می‌دهد و مشاغل کاذب در شهرها را دو چندان خواهد کرد؛ خود آنها آستین‌ها را بالا می‌زدند تا با این پدیده مقابله کنند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha