سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۰

هنوز چند ماهی از التیماتوم سردار رادان به وزارت بهداشت برای ساماندهی پرستاران بدحجاب و كرواتی نگذشته بود كه فرماندهی نیروی انتظامی خبر از اخطار به 60 بیمارستان به دلیل داشتن كاركنان و پرستاران بد حجاب و كراواتی داد ولی پرستاران از این اقدام گلایه كردند و وزارت بهداشت هنوزپاسخی نداده است.

گشت ارشاد در « سی سی یو» !
سلامت نیوز : هنوز چند ماهی از التیماتوم سردار رادان به وزارت بهداشت برای ساماندهی پرستاران بدحجاب و كرواتی نگذشته بود كه فرماندهی نیروی انتظامی خبر از اخطار به 60 بیمارستان به دلیل داشتن كاركنان و پرستاران بد حجاب و كراواتی داد ولی پرستاران از این اقدام گلایه كردند و وزارت بهداشت هنوزپاسخی نداده است.

چند روز گذشته بود كه روزنامه «حمایت »از مشكلات پرستاران و تعلل 6 ساله در تصویب و اجرایی شدن نظام تعرفه خدماتی پرستاران صحبت كرد. گزارشی كه نشان می داد پرستاران بخش های دولتی با حقوق زیر 900 هزار تومان و سختی كار دسته پنجه نرم می كنند. ولی در کنار این مشکلات برخی ناهنجاریهای اجتماعی هم در این شغل پدید آمده که مورد انتقاد نیروی انتظامی قرار گرفته است.بر اساس این گزارش اسماعیل احمدی مقدم فرماندهی نیروی انتظامی سخن از پدیده بدحجابی در بیمارستان ها به ویژه در قشر پزشك و پرستار خبر داده و گفته: باید مسئولان وزارت بهداشت عزم خود را برای رفع این مشکل جزم کنند.

آرایش و كراوات سازمان یافته البته
به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ گفته های سردار احمدی مقدم جدیدنبود چرا كه پیش از این در تیرماه سال جاری جانشین ناجا سردار احمد رضا رادان هم با اشاره به استفاده سازمان یافته برخی کارکنان بیمارستان ها از کراوات و آرایش غلیظ گفته بود متاسفانه در برخی بیمارستان هاو شرکت های خصوصی استفاده از کراوات و آرایش غلیظ سازمانی شده و این ترویج فرهنگ غرب می باشد که ما به شدت با آن برخورد خواهیم کرد.

ناجا: مشكلی با كراوات نداریم
نكته قابل تامل این است كه در همان ماه سردار بهمن كارگر معاون اجتماعی نیروی انتظامی گفت: ما مشكلی با كراوات نداریم در حالی كه همچنان سایر فرماندهان نیروی انتظامی بر مبارزه با كراوات پا فشاری می كنند.

هشدار برای بیمارستان ها
این گزارش در حالی است كه اسماعیل احمدی مقدم فرماندهی نیروی انتظامی كشور در تازه ترین اظهارات خود اعلام كرده است: به 60 بیمارستان به دلیل رعایت نکردن پوشش كاركنان و پرستاران تذكر و اخطار داده ایم. البته فرماندهی ناجا گفته مدیریت این بیمارستان‌ها اجبار کرده بودند که کارکنان آنها پوشش خاصی داشته باشند که به آنها تذکر داده شد.
احمدی مقدم گفته: با اشاره به ابلاغ رسمی برخی بیمارستان‌ها در تهران مبنی بر اجباری بودن کراوات و نوع خاصی از پوشش برای زنان ما هشدار داده ایم؛ و به راستی چه اتفاقی افتاده که این مسئله در جمهوری اسلامی روی می‌دهد؟

عفت عمومی را نباید جریحه دار کنیم
در این خصوص موضوع را با حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای دادستان كل كشور مطرح كردیم كه پاسخ داد: ما در قانون نداریم که از چه پوششی استفاده شود اما در با ره رعایت حجاب مقرراتی داریم و خلاف آن قابل تعقیب است. باید عفت عمومی را جریحه دار نکنیم و در این باره مراتب امر به معروف و نهی از منکر را طی کنیم.

كنترل حجاب وظیفه ما نیست
هر چند كه هنوز هیچ مقام مسئولی در وزارت بهداشت پاسخی به اظهارات سردار احمدی مقدم نداده ولی مرضیه وحید دستجردی پیش از این گفته بود: به‌طور حتم هم‌اکنون مسایل و موضوعات مهمتری در حوزه سلامت وجود دارد. همچنین مسئول اصلی نظارت بر موضوعات خارج از حوزه سلامت، سازمان اماکن است. این وزارت خانه مسئول نظارت بر بیمارستان‌های خصوصی نیست، متأسفانه به‌علت تعدد بیمارستان‌های سازمانی، وزارت بهداشت نمی‌تواند بر تمام محورها و موضوع های بیمارستان نظارت کند.

پرستاران چه می گویند؟
در این میان خبرنگار «حمایت» به میان پرستاران رفت تا از ایرادهای مطرح شده در خصوص حجاب و آرایش آنا ن پرس و جو كند. یكی از پرستاران گفت: همان افرادی كه مدعی هستند پرستاران آرایش می كنند قطعا همسران خودشان هم آرایش می كنند. ولی آرایش با آرایش فرق دارد. یك زن ممكن است طوری آرایش كند كه به چشم آید و این هم از نظر شرعی مشكل دارد و هم در عرف مناسب نیست. ولی گروهی آرایش كم دارند و این لازمه كار ما پرستاران است. فكر كنید با صورتی مرده می خواهید شادی را به كودكی بیمار یا سرطانی یا زنی دیالیزی هدیه كنید. آیا صورت و نگاه پرستار تاثیری ندارد؟ وقتی بیمار روی تخت بیمارستان است دایم ذكر می گوید تا سالم شود و تنها فردی كه بیشترین ارتباط را در طول درمان با بیمار دارد پرستار است. لباس پرستار، روحیه پرستار، چهره پرستار، صحبت و نوع معاینه پرستار همه و همه در روحیه بیمار تاثیر دارد. من معتقد نیستم كه پرستار از حدود شغل مقدسی كه دارد فراتر برود.

 یكی دیگر از پرستاران مرد می گفت: من كه از كراوات استفاده نمی كنم ولی از اظهارات برخی مسئولان در عجب هستم كه اینگونه وارد حوزه مقدس پزشكی شده و بر سر برخی مسایل كنكاش می كنند. همان آقایان با افتخار با پروفسور سمیعی عكس یادگاری می گیرند در حالی كه پرفسور هم كراوات داشت. مگر دكتر حسابی نداشت، مگر شریعتی نداشت! كراوات برای نگه داشتن یقه پیراهن استفاده می شود و اصلا برای حزب و گروهی نیست. حساس كردن جامعه بر سر این موضع درست نیست. ما بیماری داشتیم كه گفت: چون این دكتر كراوات دارد نمی خواهم مرا معاینه كند و این همان تاثیر گفته های مسئولان است.با یك پزشكی كه در بیمارستانی خصوصی بود واز اتفاق كراوات پوشیده بود گفت وگو كردیم. ابتدا از طرح این سوال خندید و بعد گفت: ارزش آدم ها به علم و معلومات و اخلاقیات است. وظیفه پزشك آنقدر ارزشمند است كه قبل از آغاز كار باید قسم نامه سقراط را سوگند بخورد. شاید طرح این موضوع برای آنهایی كه كراوات را دلیل بر بی بندو باری می دانند جالب باشد ولی برای من كه 50 سال است كراوات می پوشم و نه بی بند و بار شدم و نه منحرف جالب نباشد و از بیان آن بخندم.

هر چند در این گزارش دیدگاههای نیروی انتظامی و مسئولان وزارت بهداشت و پرستاران در خصوص نوع پوشش و آرایش پزشکان و پرستاران بیان شد اما حفظ شئونات اسلامی، احترام به قوانین موجود در جامعه، همسویی با هنجارها، احترام به حقوق شهروندی باید مد نظر فرد فرد شهروندان به ویژه کارکنان دولت باشد. بدیهی است رعایت حجاب مشکلی در فرایند کار و ارائه خدمات ایجاد نمی کند بلکه به گفته اساتید (آیت ا.. مطهری در کتاب فلسفه حجاب) پوشیده بودن زن در همان حدودی كه اسلام تعیین كرده است موجب كرامت و احترام بیشتر او است، زیرا او را از تعرض افراد جلف و فاقد اخلاق مصون می‏دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha