نگرانی‌های نظام سلامت کشور از ورود اتباع غیرمجاز و انتقال بیماری‌های دیگر کشورها به جامعه ایرانی و همچنین چگونگی ارایه خدمات بهداشتی - درمانی اولیه به پناهندگان و اتباع بیگانه در کشور اعلام شد.

نگرانی ایران از دو بیماری مهم ناشی از ورود اتباع غیرمجاز

سلامت نیوز : نگرانی‌های نظام سلامت کشور از ورود اتباع غیرمجاز و انتقال بیماری‌های دیگر کشورها به جامعه ایرانی و همچنین چگونگی ارایه خدمات بهداشتی - درمانی اولیه به پناهندگان و اتباع بیگانه در کشور اعلام شد.

دکتر محمود سروش در گفت‌وگو با (ایسنا)، درباره چگونگی ارائه خدمات بهداشتی درمانی اولیه به پناهندگان و اتباع بیگانه در کشور، گفت: در شرایط فعلی دنیا، بحث تردد اتباع، حرکت‌های جمعیتی و پناهندگی طبیعی است. صرف‌نظر از جنگ‌ها، بی‌خانمانی‌ها، فقر، گرسنگی و غیره، ظرف و مظروف برخی کشورها با یکدیگر همخوانی ندارد و همین موضوع سبب می‌شود که بخشی از جمعیت این کشورها مهاجرت کرده و حسب مورد، مواردی نیز آوارگی داشته باشند. بنابراین نباید تحرک اتباع در کشورها را غیرطبیعی خواند.

وی ارتقای کیفیت سلامت پناهندگان و اتباع خارجی را برای نظام سلامت کشور مهم دانست و گفت: این مقوله از این جهت برای ما مهم است تا بیماری‌های احتمالی از کشورهای دیگر به جامعه ایرانی منتقل نشود. بر این اساس باید تدابیری به کار گیریم که قابلیت اجرا داشته باشد و نیازها را پوشش دهد.وی با بیان اینکه کمیساریای عالی پناهندگان در چند سال اخیر با ملاحظه اهداف نظام سلامت کشور، فعالیت‌های خود را با وزارت بهداشت هماهنگ کرده، ادامه داد: انتظار می‌رود این هماهنگی‌ها در تمام ابعاد روز به روز گسترش بیشتری داشته باشد.

سروش با اشاره به استقرار نظام خدمات بهداشتی درمانی اولیه در کشور، ادامه داد: تاکنون نهایت سعی به عمل آمده تا خدمات بهداشتی درمانی اولیه برای پناهندگان و اتباع بیگانه مشابه آنچه که به مردم کشور ارایه می‌شود، به آنها نیز ارایه شود. همچنین در کنار نظام PHC اقدامات بهداشتی دیگری نیز برای این دسته از افراد انجام داده‌ایم.

وی به اقدامات اختصاصی انجام شده برای ارائه خدمات بهداشتی درمانی اولیه به پناهندگان و اتباع خارجی در ایران اشاره کرد و افزود: اتباع مجاز در اردوگاه‌های ویژه اتباع (مهمان شهرها) مستقر هستند. بر اساس جمعیت هر یک از "مهمان شهرها"، یک تا سه واحد "بهداشت‌سرا" تاسیس شده است. همچنین سعی شده "به‌بخش‌ها" در "بهداشت‌سراها" مستقر شوند. منظور از "به‌بخش‌ها" گروهی از اتباع خارجی مقیم کشور هستند که تحت تعلیمات ویژه بهداشتی قرار گرفته و خدمات بهداشتی را به اتباع ارائه می‌کنند.

مدیر برنامه آنفلوآنزا و مراقبت بهداشت مرزی وزارت بهداشت ادامه داد: در برخی استان‌ها در مراکز تجمعی دور از شهرها نیز سعی شده پایگاه بهداشتی خارج اردوگاهی ساخته شود. به عنوان مثال سه مورد از این پایگاه‌های بهداشتی خارج اردوگاهی شامل "دشت زحمتکشان"، منطقه "سیم خاردار" و منطقه "فخارآباد" در استان کرمان، منطقه‌ای در استان اصفهان، منطقه افغان‌نشین استان قم، گلشهر مشهد و بیرجند ساخته شده و خدمات لازم را ارائه می‌دهند. این پایگاه‌ها به پزشک، کارشناس مامایی، به‌بخش زن و مرد، کاردان مبارزه با بیماری‌ها و کاردان بهداشت محیط مجهز هستند.

وی افزود: به تازگی نخستین واحد تسهیلات زایمانی نیز به منظور ارائه خدمات مورد نیاز به زنان باردار، اتباع بیگانه میان پایگاه‌های خارج اردوگاهی در کرمان ساخته شده است. این موضوع در کنترل میزان مرگ و میر مادران باردار برای ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

سروش با اشاره به همکاری‌های وزارت کشور و همچنین وزارت امور خارجه به منظور فراهم‌ آوردن زمینه‌های لازم برای ارائه خدمات بهداشتی درمانی اولیه به اتباع خارجی، گفت: به دنبال این همکاری‌ها، قرارداد سه جانبه‌ای برای ساخت اماکن خارج اردوگاهی و همچنین بهداشت‌سراها منعقد خواهد شد.

مدیر برنامه آنفلوآنزا و مراقبت بهداشت مرزی وزارت بهداشت افزود: در بحث ارائه خدمات بهداشتی درمانی اولیه در مناطق شهری نیز سعی شده که از ضوابط وزارت کشور تبعیت شود. بر این اساس اتباع می‌توانند به مراکز بهداشتی درمانی شهری مراجعه کرده و مانند ایرانی‌ها خدمات لازم را دریافت کنند.

سروش ادامه داد: تاکید مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت بر آن است که در کنار نظام خدمات بهداشتی اولیه معمول کشور، خدماتی چه در داخل مهمان‌ شهرها و چه در مناطق تجمعی و کلونی‌ها به اتباع بیگانه نیز ارائه شود و شکاف‌های موجود در این زمینه هر چه سریعتر پوشش داده شود. در مراکز ارائه دهنده خدمات به اتباع بیگانه، خدماتی مانند واکسیناسیون، کنترل مادران باردار، کنترل رشد کودک، بهداشت خانواده و درمان بعضی بیماری‌های مهم ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: اقدام بزرگ وزارت بهداشت، راه‌اندازی پایگاه‌های ارائه خدمات بهداشتی اولیه در بعضی مناطق کشور توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور است که بخشی از هزینه‌های راه‌اندازی توسط سازمان ملل و بخش دیگر آن توسط وزارت بهداشت صورت می‌گیرد. در مجموع در این مسیر اشتراک مساعی بسیار خوبی وجود دارد که می‌توان گفت خدمات ایرانی و اتباع خارجی در منطقه مدیترانه شرقی از رتبه اول برخوردار است.

سروش افزود: هر چند نظام ارائه خدمات به اتباع بیگانه در ایران اکنون در حد استاندارد کشوری قرار دارد، اما ما خود خواهان ارتقای آن هستیم و قصد آن داریم که بتوانیم خدمات دیگری در این زمینه به آن بیفزاییم.به گفته وی، بودجه‌های ساخت پایگاه‌های بهداشتی اغلب کلونی‌های خارج اردوگاهی از سوی کمیساریای عالی پناهندگان پرداخت می‌شود، اما در برخی نقاط وزارت بهداشت خود راسا اقدام می‌کند.

سروش گفت: از کمیساریای عالی پناهندگان انتظار داریم که با معرفی اقدامات وزارت بهداشت در زمینه ارائه خدمات بهداشتی درمانی اولیه به اتباع بیگانه، سازمان‌های بهداشتی بین‌المللی را برای جلب همکاری‌های بیشتر تشویق و ترغیب کنند.

مدیر برنامه آنفلوآنزا و مراقبت بهداشت مرزی وزارت بهداشت بیشترین مشکلات بهداشتی ناشی از اتباع بیگانه را مربوط به اتباع غیرمجاز دانست و گفت: اتباعی که از کانال‌های مجاز وارد کشور می‌شوند (هنگام ورود و خروج) در پایگاه‌های مراقبت بهداشت مرزی توسط افسران سلامت مستقر در مرزها مورد بررسی قرار می‌گیرند. اما بیشترین نگرانی ما مربوط به ورود اتباع و همچنین احشام غیرمجاز به کشور است. از این بابت همه ساله نگرانی داریم. بیماری‌های "تب کریمه کنگو" و "وبا" دو خطرعمده‌ای هستند که ما را نگران می‌کنند و هزینه‌های سنگینی را به نظام سلامت کشور به ویژه استان‌های مرزی تحمیل می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha