سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۲
کد خبر: 60385

مسئولان وزارت بهداشت همچنان مشکلات تامین ارز مرجع برای واردات دارو و شیرخشك را در حال برطرف شدن می‌دانند اما قفسه‌های خالی داروخانه‌ها و بیماران بدون دارو و نوزادان بدون شیر چیز دیگری می‌گویند و برخی منابع مطلع نیز روایت‌های متفاوتی از چرایی كمبودها حكایت می‌كنند.

در به در به دنبال ارز دارو
سلامت نیوز : مسئولان وزارت بهداشت همچنان مشکلات تامین ارز مرجع برای واردات دارو و شیرخشك را در حال برطرف شدن می‌دانند اما قفسه‌های خالی داروخانه‌ها و بیماران بدون دارو و نوزادان بدون شیر چیز دیگری می‌گویند و برخی منابع مطلع نیز روایت‌های متفاوتی از چرایی كمبودها حكایت می‌كنند. در حالی كه روز گذشته وزیر بهداشت از اختصاص 600 میلیون دلار ارز تاكنون و قول مساعد بانک مرکزی برای تأمین قریب الوقوع مابقی ارز دارویی مورد نیاز برای جبران کسری ارز 6 ماه گذشته سخن گفته است، اما برخی شنیده‌ها حاکی از این است که با وجود كمبود خطرناك دارو در كشوربرخی واردكنندگان ارز تخصیصی را در جاهایی غیراز واردات دارو مصرف می‌كنند و تنی چند از نمایندگان مجلس هم عملكرد ضعیف وزارت بهداشت را دلیل بحران دارویی پیش آمده در كشور می‌دانند. طی روزهای گذشته موضوع تامین ارز مرجع برای واردات داروهای حیاتی درمان بیماریهای خاص و صعب العلاج با انتقاد شدید رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و به دنبال آن وزیر بهداشت، شدت گرفت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ابتکار ؛ مشکلات تحریم دارویی ایران تا اندازه ای جدی است که تاکنون سه نامه از سوی مسئولان حوزه سلامت کشور به بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد نوشته شده و در این نامه ها، خواستار توجه به حرکت غیرانسانی کشورهای تحریم کننده شده اند. در همین حال مسعود پزشکیان وزیر اسبق بهداشت و درمان و عضو كنونی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با تأکید بر اینکه وزارت بهداشت، باید درباره وضعیت ارز واردات دارو به مجلس جوابگو باشد، گفت: به‌طور حتم هزینه کرد اعتبارات حوزه بهداشت در جاهای دیگر خلاف قانون است.

چرا وزارتخانه از نحوه اختصاص ارز بی‌اطلاع است؟
پزشكیان در گفت‌وگو با خانه ملت، با انتقاد از اظهارات وزیر بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی مبنی ‌بر نامعلوم بودن وضعیت ارز مرجع واردات دارو، تصریح کرد: براساس قانون متولی اصلی مدیریت ارز دارو در حوزه سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی است. حال این وزارتخانه چگونه از نحوه اختصاص ارز واردات دارو اظهار بی‌اطلاعی می‌کند.

وی ادامه داد: وزیر بهداشت می‌توانست بگوید که دولت تاکنون ارز دارو را اختصاص نداده است، اما اینکه ارز را اختصاص داده‌اند ولی ما از مکان اختصاص آن بی‌اطلاع هستیم بسیار تعجب‌آور است. این نماینده مردم در مجلس نهم، با تأکید بر اینکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش ‌پزشکی باید درباره اختصاص ارز دارو به مجلس جوابگو باشد، افزود: مشکل این است که ما پایبندی به قانون را در ساختار دولت مخدوش می‌بینیم که ضرورت دارد دولت درباره اختصاص ارز واردات دارو شفاف‌سازی کند.پزشکیان با بیان اینکه یکی از محورهای سؤال‌ از رئیس‌جمهور بی‌توجهی به موضوع سلامت و اختصاص ندادن اعتبار است، افزود: در شرایطی که سازمان غذا و دارو ادعای واردات دارو با ارز مرجع را مطرح می‌‌کند، برخی دیگر از اختصاص ارز دارو اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند، در چنین شرایطی این سوال پیش می‌آید که چرا مسئولان دولتی در وزارت بهداشت به تناقض در گفتار دچار شدند، اگر اظهارات سازمان غذا و دارو درست است چرا وزیر بهداشت از کمبود ارز دارو سخن می‌گوید.این نماینده با انتقاد از عملکرد دولت یاد‌آور شد: ظاهرا دولت می‌تواند برای واردات ماشین‌های لوکس از ارز مرجع استفاده کند ولی نمی‌تواند برای زندگی انسان‌ها ارز اختصاص دهد. وی تصریح كرد كه به‌طور حتم مجلس و کمیسیون بهداشت و درمان این موضوع را به‌صورت جدی پیگیری می‌کند.

اختصاص 40 درصد ارز دارویی برای لوازم آرایشی !
پیش از این هم رسول خضری عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، وضعیت کنونی انبارهای دارویی را نامطلوب ارزیابی کرده و گفت که ذخایر دارویی بوده کشور تنها برای 2 ماه آینده دارو جوابگوست. وی با انتقاد از مشکلات کنونی حوزه دارو، عنوان داشته که وضعیت دارو بسیار بحرانی است و دولت باید برای حفظ جان مردم احساس وظیفه کند. خضری با اعلام اینکه هم‌اکنون تنها یک پنجم از ارز واردات دارو از سوی بانک مرکزی اختصاص داده شده است، افزود: سیاستهای کنونی وزارت بهداشت موجب تشدید بحران در حوزه دارو شده است. به طوریکه با وجود کاهش چشمگیر اختصاص ارز از سوی بانک مرکزی، حدود 40 درصد اعتبارات به واردات لوازم آرایشی اختصاص داده شده است.
به زودی ارزدارویی تخصیص داده می‌شود

روز گذشته هم مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت در سخنانی كه روابط عمومی این وزارتخانه منتشر كرد صرفا اظهار امیدواری كرد كه به زودی بخشی از ارز دارویی مورد نیاز كشور از سوی بانك مركزی تخصیص داده شود. گفتنی است روزهای گذشته دکتر مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت در پاسخ به سئوالی مبنی بر اختصاص ارز دارو برای ورود خودروهای لوکس به کشور، تنها به این جمله اکتفا کرده که چنین اخباری را شنیده ولی مانند بقیه منتظر شنیدن پاسخ است. وی بر این نکته تاکید دارد که وزارت بهداشت تلاش زیادی برای اختصاص ارز مرجع به شرکتهای وارد کننده دارو و مواد اولیه دارویی طی 6 ماه گذشته انجام داده که البته موفق نبوده است و نمی‌دانیم این ارز در کجا مصرف شده است. دستجردی این موضوع را هم مورد اشاره قرار داده که برای اینکه مردم با مشکل دارویی مواجه نشوند در طول 6 ماه گذشته از طرق مختلف از جمله از طریق هواپیما و راههای دیگر دارو وارد کرده ایم. اظهارات وزیر در حالی مطرح می‌شود که بعد از گذشت 8 ماه از سال، از 2.5 میلیارد دلار نیاز ارزی کشور برای واردات دارو، تنها 600 میلیون دلار آن تامین شده است.

بانک مرکزی مسئول سلامت مردم است
دکتر حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس معتقد است که بانک مرکزی و رئیس آن مسئول سلامت مردم هستند و اگر گزندی به بیماران در زمینه داروهای خاص و وارداتی اتفاق بیفتد مدیران بانک مرکزی باید پاسخگو باشند. وی با بیان اینکه تحریمها همیشه بوده است، افزود: ولی هیچ زمانی در دولتهای قبلی سراغ نداریم که اینگونه سوء مدیریت در اختصاص ارز برای دارو وجود داشته باشد. دکتر احمد شیبانی رئیس سازمان غذا و دارو نیز در پاسخ به سئوالات متعددی مبنی بر اینکه چرا حجم زیادی از ارز مرجع برای واردات لوازم آرایشی اختصاص یافته است، عنوان داشته که این اقدام اشتباه بوده است و سازمان غذا و دارو به هیچ عنوان مسئولیت واردات این محصولات را نمی‌پذیرد.دکتر محمدرضا شانه ساز معاون داروی سازمان غذا و دارو نیز موضوع ارز مرجع برای واردات دارو را مورد اشاره قرار داده و گفته است که برای ترخیص بسیاری از اقلام دارویی که در گمرک انبار شده اند، منتظر تامین ارز مرجع هستیم. وی معتقد است که اگر ارز دارو و ارز مرجع تامین شود و یارانه‌ها و پرداخت سازمانهای بیمه گر بهتر از چندماه گذشته انجام شود، کمبودی در این زمینه نخواهم داشت.

کمبود دارو مرگ و میرهموفیلی‌ها را افزایش داد
روز گذشته مدیرعامل کانون هموفیلی ایران گفت: کمبود اقلام دارویی بر اثر تحریم موجب مرگ یک نوجوان 15 ساله طی چهار ماه گذشته در دزفول و نیز افزایش جدی معلولیت‌ها در جامعه هموفیلی ایران شده است.احمد قویدل در گفت و گو با ایرنا افزود: سطح دسترسی بیماران هموفیلی ایران به دارو قبل از تحریم 6/1(یک و شش دهم) درصد در واحد بین‌الملل بود؛ حداقل استاندارد جهانی برای زنده ماندن این بیمارن حدود یک است و سطح دسترسی کشورهای امریکای و اروپایی 5 الی 8 واحد بین‌الملل است.وی ادامه داد: هم اکنون سطح دسترسی بیماران هموفیلی ایران به دارو طبق مشاهدات عینی و با توجه به پایان یافتن موجودی‌های خانگی بیماران به یک سوم کاهش پیدا کرده است.مدیر عامل کانون هموفیلی تصریح کرد:کمبودهای دارویی چنان است که وزارت بهداشت طی بخشنامه‌هایی به مراکز درمانی، جراحیهای قابل تعویق بیماران هموفیلی را لغو کرده و تلاش می‌کند جراحی‌های ضروری را نیز مدیریت کند.وی یادآور شد در هر نوبت خونریزی، صدمات معینی به مفاصل بیماران هموفیلی به ویژه در ناحیه‌هایی مانند زانو، مچ پا، لگن، مچ دست، آرنج و کتف وارد می‌شود که به مرور و طی سال‌ها منجر به معلولیت (محدودیت حرکت دست و پا) خواهد شد.وی تاکید کرد:با توجه به تحریمهای موجود ما به شدت نگران سلامت بیماران هموفیلی هستیم.

وعده تازه وزارت بهداشت:‌ شیر خشک 2هفته دیگر می‌آید
مدیرکل نظارت بر مکمل‌ها و غذاهای ویژه وزارت بهداشت گفت: کمبود شیر خشک در بازار به علت تخصیص نامناسب ارز و مشکلات بانکی است که باعث کمبود مواد اولیه شده است اما این مشکل بر طرف شده و تا 2 هفته آینده مشکلی به نام کمبود شیر خشک نخواهیم داشت.ویدا کاظمی در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: در زمان حاضر 4 تولید کننده شیرخشک در کشور داریم که 6 نوع شیر خشک مختلف تولید می‌کنند، 5 نوع شیر خشک وارداتی هم داریم و در مجموع 11 نوع شیر خشک مختلف در کشور مجوز توزیع دارند.وی ادامه داد: شیرخشکهای مصرفی در کشور به طور کلی دو دسته هستند. یکسری شیرخشکهای یارانه است که برای نوزادان محروم از شیر مادر در روستاها یا شهرها در صورت نداشتن استطاعت مالی، توزیع می‌شود.

کاظمی گفت: سالانه حدود 5میلیون قوطی شیر خشک یارانه‌ای با تشکیل پرونده و تأیید تقریبا رایگان توزیع می‌شود. وی ادامه داد: سالانه حدود 20 میلیون قوطی شیر خشک آزاد نیز از طریق شبکه داروخانه‌ای کشور توزیع می‌شود و در مجموع حدود 70 درصد شیر خشک مصرفی کشور تولید داخل و 30 درصد وارداتی است.وی تأکید کرد: طی ماههای گذشته به علت تخصیص نیافتن به موقع ارز مرجع برای خرید شیر خشک و در اولویت نبودن تخصیص ارز برای شیر خشک و نیز مشکلات انتقال ارز، واردات شیر خشک و مواد اولیه با مشکل مواجه شد.وی ادامه داد: با همکاری بانک مرکزی و تخصیص اخیر ارز این مشکل بر طرف شده و محموله‌های مواد اولیه شیر خشک از گمرک ترخیص شده است، به مردم قول می‌دهیم تا 2 یا حداکثر 3 هفته آ‌ینده مشکل شیرخشک نخواهیم داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha