سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۸
کد خبر: 60386

تعداد بسیار زیادی از آقایان چندان که باید و شاید به سلامت خود اهمیت نمی‌دهند. شاید وقت آن رسیده در این مورد تجدید نظر کنید. اگر زمانی گذارتان به مطب پزشک افتاد، یادتان باشد در موارد زیر با او مشورت کنید. ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است!

رازهای مردانه
سلامت نیوز : از قدیم گفته‌اند ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است؛ این در مورد سلامت كاملا صادق است. برای مراقبت از سلامت جسم و روح هیچ وقت دیر نیست و البته هیچ وقت هم زود نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برترین ها ؛ تعداد بسیار زیادی از آقایان چندان که باید و شاید به سلامت خود اهمیت نمی‌دهند. شاید وقت آن رسیده در این مورد تجدید نظر کنید. اگر زمانی گذارتان به مطب پزشک افتاد، یادتان باشد در موارد زیر با او مشورت کنید.

آیا مردها هم باید همیشه متوجه رژیم غذایی‌شان باشند؟

حتی یك قوطی دلستر

بله، البته یک بار در هفته غیر رژیمی غذا خوردن قابل ارفاق است و عملی‌تر به نظر می‌رسد. اما به یاد داشته باشید درست غذا خوردن بخش مهمی از مراقبت از خود است. صرف‌نظر از میزان تحرک بدنی به صورت کار یا ورزش، اگر مراقب رژیم غذایی خود نباشید نمی‌توانید وزن مناسب‌تان را حفظ کنید. پس با خوردن غذاهایی که برایتان مفید است،از خجالت اشتهای خود در بیایید و نیم نگاهی هم به کالری آنها داشته باشید.توجه داشته باشید ورزش کردن عالی است اما کافی نیست. به منظور کنترل وزن باید حساب کالری مصرفی خود را داشته باشید. به عنوان مثال برای سوزاندن مقدار کالری یک قوطی دلستر (حدود 150 کالری یا بیشتر) باید 1600 متر را در 10 دقیقه بدوید یا به مدت 15 دقیقه از پله بالا روید!

استرس چه به روز مردان می‌آورد؟

نگذارید استرس شما را بكشد

بی‌شک استرس برای همه انسان ها مضر است؛ فشار خون را بالا می‌برد و بار اضافه به قلب وارد می‌کند. طی بررسی‌ها، نرخ مرگ مردان میانسال یا سالمندی که سال ها تحت استرس متوسط تا زیاد بوده‌اند، 40درصد بیشتر بوده است. استرس همه جا هست: نگرانی بابت اخراج شدن یا در مقام مدیریت تنش بابت تعدیل و خاتمه همکاری دوستان و همکاران، یا سفرهای کاری چند ساعته و... که همه این نگرانی ها باعث انتقال و افزایش تنش در خانه شده و ناخواسته منجر به رفتارهای ناهنجاری مانند خوردن یا خوابیدن زیاد می‌شود و به این ترتیب خطر افزایش وزن، فشار خون بالا و دیابت بیشتر می‌شود. اما چاره چیست؟ ورزش! آنهایی که ورزش می‌کنند بهتر با استرس مقابله می‌کنند. باید گفت حركات كششی ذهن و جسم(یوگا) و مدیتیشن در کنار ورزش معجزه می‌کند.

افسردگی گریبان مردها را هم می‌گیرد؟

خطر خودكشی را دور كنید

بله حتما بر اساس گزارش انستیتو ملی سلامت روان، سالانه حدود 6 میلیون مرد فقط در ایالات‌متحده به افسردگی دچار می‌شوند که البته بسیاری از آنها نه از احساس خود حرفی می‌زنند و درصدد کمک به خود برمی‌آیند.از آنجایی که یک مرد هرگز به پزشک خود نمی‌گوید:«من افسرده هستم، مرا درمان کنید!» این مهم به عهده پزشک است که با گرفتن تاریخچه بیمار از وضعیت خلق‌وخو، مشکلات خواب و تمرکز یا حتی عدم تمایل به معاشرت با دوستان باخبر شود؛ در حقیقت شناسایی مشکلات مذکور یکی از ضروریات چك‌آپ روتین مردها به شمار می‌آید.

افسردگی چیزی بیشتر از احساس اندوه، بی‌انگیزگی و بی‌انرژی بودن است؛ افسردگی بیماری بسیار مهمی است که ممکن است زندگی فرد را تهدید کند و البته زمینه ساز بسیاری از بیماری‌های جدی دیگر مانند فشارخون بالا، بیماری‌های قلبی یا حتی سکته است. در عین حال افسردگی اولین عامل اقدام به خودکشی محسوب می‌شود که در این میان مردها با آمار چهار برابری گوی سبقت را از خانم‌ها ربوده‌اند. اما نگران نباشید افسردگی، به محض تشخیص، با دارو، تمرینات ورزشی و حتی طب مکمل درمان می‌شود.

 آیا سلامت جنسی روی سلامت کلی بدن تاثیر می‌گذارد؟

اگر در ارتباط مشكل دارید؟

مسلما. به عنوان مثال مشکلات مربوط به عدم توانایی جنسی در مردان(ED) مشکلاتی فقط روانی یا جنسی نیست بلکه یک ریسک فاکتور برای بیماری‌های قلبی به شمار می‌رود. یافته های مطالعه ای در سال 2010 که در ژورنال «جریان خون» چاپ شده است، مبنی بر آن است که میزان حمله قلبی در مردهای مبتلا به ED و مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی در این افراد تقریبا دوبرابر افراد سالم و طبیعی است. احتمال اضافه‌وزن یا چاقی مفرط، فشار خون و کلسترول بالا در این افراد زیاد است.  بروز این مشکل در سنین جوانی زنگ خطری جدی به شمار می‌آید، زیرا احتمال خطر بیماری‌های قلبی بسیار بیشتر است.

میزان پایین تستوسترون مانند دیابت، سوءاستفاده از دارو، استرس و خواب ناکافی نه تنها زندگی جنسی آقایان، بلکه سلامت کلی آنها را نیز متاثر می‌سازد. در مورد درمان ناتوانی جنسی، پزشکان شیوه‌های متعددی دارند و خیلی از آنها دارو تجویز می‌کنند. تغییر برخی شیوه‌های زندگی نیز در طولانی مدت جواب می‌دهد. فراموش نکنید که سلامت جنسی در گرو سلامت و تناسب جسم و ذهن است.


چرا خواب تا این اندازه مهم است؟

بهترین درمان كلی مشكل

نمی‌توان اهمیت خواب را در سلامت بدن نادیده گرفت؛ دیابت، فشارخون و بیماری‌های قلبی یا مشکلات به نسبت جزئی‌تری مانند چاقی و اختلالات خلق و خو همگی با خواب ناکافی رابطه دارند. مطالعات اخیر حاکی از آن است که میزان تستوسترون آن دسته مردهایی که خواب ناکافی دارند به مراتب پایین‌تر از آنهایی است که به میزان لازم و کافی استراحت می‌کنند و با بالارفتن سن این مسئله منجر به پرفشاری خون می‌شود.

گاهی برخی مشکلات جسمی منجر به اختلالات خواب می‌شوند که از آن جمله می‌توان به آپنه انسدادی خواب (OSA) اشاره کرد؛ در این حالت تنفس دچار وقفه شده و فرد بیدار می‌شود تا بتواند نفس بکشد. این حالت در 4 تا 9درصد مردان میانسال (دوبرابر خانم‌ها) دیده می‌شود.OSA ریسک بیماری‌های قلبی، سکته، فشار خون بالا و بروز تصادفات جاده‌ای را افزایش می‌دهد.

سعی کنید عادت‌های خوب خوابیدن را تمرین و تکرار کنید: هر روز در ساعت مشخصی به تختخواب بروید و در ساعت معینی بیدار شوید؛ به طور مرتب و صبح‌های زود ورزش کنید؛ عصر هنگام و شب‌ها از نوشیدن قهوه پرهیز و شب‌ها شام سبک میل کنید؛ از اتاق خواب فقط برای خوابیدن استفاده کنید. اگر این کارها موثر نبود، به پزشک مراجعه کنید.

چرا مردان باید ورزش كنند؟

قدم های تان  را بشمارید

پاسخ بسیار ساده است: اگر می‌خواهید از نظر بدنی مناسب بمانید یا متناسب شوید، باید فعالیت داشته باشید و این یعنی یک تمرین که شما را به عرق بیندازد آن هم برای حداقل 30 دقیقه 5 بار در هفته به علاوه 2 روز تمرین با دمبل یا سایر دستگاه‌های بدنسازی که عضلات شما را تقویت و زیبا سازد. وقت ندارید؟ به ورزش های سنگین‌تری مانند دویدن، دوچرخه زدن سریع یا به تنیس بپردازید و تمرین قلبی خود را به 25 دقیقه 3 بار درهفته کاهش دهید.

ورزش با بسیاری بیماری ها مقابله می‌کند، از بیماری‌های قلبی گرفته تا سرطان کولون یا افسردگی. پس هر چه زودتر برنامه ورزشی خود را تنظیم و شروع کنید. اما اگر بالای 45 سال دارید بهتر است با پزشک خود مشورتی داشته باشید تا بهترین برنامه مناسب خود را انتخاب کنید.

برای افزایش فعالیت بدنی، کارهای بسیار ساده و به قول معروف دم‌دستی هم وجود دارد: از فردا ماشین خود را کمی دورتر از محل کار خود پارک کنید تا کمی بیشتر پیاده‌روی کنید یا به جای آسانسور بیشتر از پله‌ها استفاده کنید. دستگاه‌های گام شمار هم فکر بدی نیست تا ببینید در طول روز چند قدم برمی‌دارید، روزانه 10هزار قدم ایده‌آل است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha