سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۷
کد خبر: 60389
سلامت نیوز : وزیر بهداشت در حالی خبر از افزایش ایدز بر اثر تماس جنسی می دهد كه دولت هیچ یارانه ای را برای، مشاوره ویژه بیماران مبتلا، شناسایی مبتلایان، توزیع سرنگ به صورت خود پرداز و... اختصاص نداده ولی همچنان بیماران چشم انتظار جدیدترین داروی تولیدی آیمود هستند.حرف زدن از بیماری ایدز در ایران با محدودیت‌های اخلاقی و عرفی همراه‌است و بحث و گفت وگو درباره بلوغ، بهداشت جنسی و بیماری‌های آمیزشی در خانواده‌ها محدود است. همچنین مبتلایان به ایدز همواره نگران واکنش‌های جامعه هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ ابراز ابتلا به این بیماری موجب «انگ اخلاقی» و طرد بیمار از خانواده، اطرافیان و جامعه می‌شود. این امر باعث پنهان‌کاری و مخفی کردن بیماری می‌شود، بنابراین ایدز در خفا گسترش می‌یابد و مهار بیماری را دشوار می‌کند.بر اساس اعلام وزارت بهداشت ابتلا به ایدز از طریق رابطه جنسی در رده دوم انتقال این بیماری قرار دارد به طوری که به گفته وزیر بهداشت زمانی نگران انتقال ایدز از طریق خون آلوده و اعتیاد تزریقی بودیم اما امروز رفتارهای پرخطر جنسی موجب افزایش موارد ابتلا به HIV (ایدز )شده است. وزارت بهداشت آمار جدیدی از موارد ابتلا به ویروس ایدز در کشور را که مربوط به سه ماهه نخست امسال بود اعلام كرد كه در این آمار آمده است میزان ابتلا به ایدز از طریق رابطه جنسی 9 درصد اعلام شده است.بر اساس اعلام وزارت بهداشت، علل ابتلا به HIV در بین کل مواردی که از سال 1365 تا کنون در کشور به ثبت رسیده اند به ترتیب تزریق با وسایل مشترک در مصرف کنندگان مواد 70 درصد، رابطه جنسی 9 درصد، دریافت خون و فرآورده های خونی 1 درصد و انتقال از مادر به کودک 6 دهم درصد بوده كه راه انتقال در 19 درصد از این گروه نامشخص است.

آتشفشان ایدز در راه است
این آمارها در حالی است كه مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت شهریور ماه امسال اعلام كرد: رشد انتقال ایدز از طریق روابط جنسی غیر متعارف و مصرف روان گردان هایی مثل شیشه که تمایلات جنسی را ۸ تا ۱۰ برابر می‌کند اگر به همین روال ادامه پیدا کند، در آینده آتشفشان بیماری ایدز را در کشور شعله ور می‌کند.

آمار ایدز صحیح نیست!
البته در خصوص ارائه آمار ها دکتر حمیدرضا شاعری، رییس انجمن ایدز ایران می گوید: آمار وزارت بهداشت در مورد ایدز مربوط به مبتلایان به این بیماری از سال 65 تا کنون است و به هیچ دردی نمی‌خورد. در واقع ارایه نشدن آمار به روز که نشان دهنده وضعیت کنونی ابتلا به ایدز در ایران باشد جای سئوال است.

نگرانی ما از روسپی هاست
ولی مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت
می گوید: سالانه 5 تا 10 نفر از طریق روسپی ها مبتلا به ایدز می‌شوند. زمانی نگران انتقال ایدز از طریق خون آلوده و اعتیاد تزریقی بودیم اما امروز رفتارهای پرخطر جنسی و روسپی ها موجب افزایش موارد ابتلا به HIV شده است.وی با اظهار تاسف از اینکه جوانان و نوجوانان ما آموزش کافی در زمینه رفتارهای جنسی ندیده اند گفته: این در حالی است که روسپی ها در جامعه پراکنده‌اند و مسایل مربوط به رفتارهای پرخطر جنسی منجر به افزایش موارد ایدز در کشور می‌شود.بررسی های آماری و تحلیلی نشان می دهد که ایدز از طریق رفتارهای جنسی کنترل نشده در کشور رو به افزایش است و در این بین قشر جوان و نوجوان جامعه به دلیل موانع و محدودیت هایی که در زمینه اطلاع رسانی از بیماری ایدز دارند، بیش از سایرین در معرض خطر قرار دارند و باید با اتخاذ راهکارهای علمی و اجرایی، جامعه را از پیامدهای ناگوار ایدز مصون نگه داشت.

120 هزار مبتلا به ایدز در كشور
براساس آمار جمع‌آوری شده از دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی، تا پاییز سال ۱۳۹۰ حدود ۲۴ هزار نفر و در مجموع 23 هزار و 902 نفر افراد مبتلا به ویروس ایدز شده اند. بنابراین با فرمول تخمین موارد واقعی بر اساس موارد ثبت شده هم اکنون حدود ۸۰ هزارمورد HIV مثبت در ایران وجود دارد. اما بر اساس آمار غیر رسمی، ۱۲۰ هزار ناقل HIV در ایران وجود دارد كه از میان افراد ثبت شده، ۹۱ درصد مرد و ۹ درصد زن هستند و حدود نیمی از مبتلایان در گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ سال قرار دارند.

افزایش شیوع جنسی در ابتلا به ایدز
به گفته دکتر مینو محرز رییس مرکز تحقیقات ایدز وزارت بهداشت، مهم‌ترین مسئله‌ای که از این آمار می‌توان استنباط کرد، افزایش شیوع جنسی بیماری ایدز است که در این آمار 10 درصد ذکر شده که البته واقعیت موجود در مراکز درمانی بسیار بیش از این است. همچنین بیش از ۹۰ درصد زنان مبتلا بدون اینکه آگاه باشند، از طریق شوهرانشان مبتلا به ویروس ایدز می‌شوند كه این بیماری در میان جوانان، زنان و همچنین کودکان کار در حال افزایش است.در این میان افرادی که به بیماری ایدز مبتلا می شوند خود را از جامعه پنهان كرده و حتی اقدامی برای درمان نمی كنند كه سازمان های مردم نهاد و وزارت بهداشت اقدامات متعددی برای جذب این افراد انجام دهند تا موجب كنترل بیماری شوند.

2000 بیمار تحت درمان آیمود
از مینو محرز در مورد داروهای بیماران مبتلا به ایدز سوال شد كه پاسخ داد: هم اكنون داروی آیمود داروی ایدز ساخته شده از سوی محققان داخلی نتیجه خوبی داشته است و امیدواریم شکل خوراکی این دارو نیز ساخته شود. رییس مرکز تحقیقات ایدز ایران گفت: در حال حاضر این دارو مراحل مطالعات بالینی را طی می کند. البته این دارو تاکنون وارد پروتکل های وزارت بهداشت نشده ولی در صورت عرضه گسترده، این دارو از سوی وزارت بهداشت به صورت رایگان در اختیار بیماران نیازمند قرار خواهد گرفت.رییس مرکز تحقیقات ایدز گفت: داروی آیمود تاکنون بر روی دو هزار بیمار مبتلا به ایدز در کشور مورد استفاده قرار گرفته و همه از آن رضایت دارند. محرز با تاکید بر اینکه داروی تزریقی آیمود خیلی خوب بر روی بیماران جواب داده است بیان کرد: بیماران با تمام سختی هایی که استفاده از این دارو دارد از آن راضی هستند و مدام به این مسئله اعتراض دارند که چرا دارو در اختیار آنها قرار نمی گیرد.

افسردگی در انتظار بیماران
حال در كنار اظهارات مسئولان بیماران مبتلا به ایدز چشم انتظار داروی آیمود هستند. روان شناسان هم زنگ خطر بیماران ایدزی را هشدار داده اند. بر اساس پژوهش ها واكنش های هیجانی در ارتباط با بیماری ایدز با شدت متفاوت ظاهر می شود. هر یك از آنها در مراحلی مختلف بیماری از آغاز (مثبت بودن نتیجه ی آزمایش) تا شروع عفونت های فرصت طلب، بستری شدن در بیمارستان و مراحل پایانی همراه با عوامل استرس زای دیگر، فرد را تحت تأثیر قرار می دهند.

سهم دولت در كاهش ایدز
ولی نكته قابل تامل این است كه دولت و نظام پیشگیری از وقوع بیماری های مقاربتی چه سیاست هایی تشویقی را برای جلوگیری از افزایش ایدز پیش گرفته اند. آیا طرح خودپرداز سرنگ به معتادان اجرا شد؟ آیا یارانه ای برای كاهش قیمت كاندوم در دستور كار وزارت بهداشت است؟ به راستی چند درصد خانواده از كاندوم استفاده می كنند یا اینكه چقدر رسانه ها تابوی بیماری های جنسی یا مشكلات انتقال ایدز از طریق تعاملات جنسی را منتشر كرده یا به آن پرداخته اند؟ نتیجه گیری از این گزارش را بر عهده مخاطب می گذاریم تا خود مشكلات بیماران مبتلا به ایدز و همچنین تنش هایی را كه موجب تعلل در پیشگیری از بیماری های جنسی می شود، دریابند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha