سلامت نیوز : بیماری های عفونی جزو شایع ترین و شناخته شده ترین بیماری هاست و در صورت غفلت از آن ممکن است به قیمت جان انسان تمام شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازخراسان ؛ عوامل ایجاد کننده بیماری های عفونی ویروس، میکروب، قارچ و انگل است که هر یک از آن ها یک سری بیماری های خاصی را ایجاد و اعضای مختلف بدن را درگیر می کند. خوشبختانه بروز این دسته از بیماری ها در جهان رو به کاهش است و توزیع واکسن های ضدبیماری های عفونی خطرناک باعث شده است از مرگ و میر تعداد زیادی از افراد پیشگیری شود.

هم اکنون در سراسر جهان برای پیشگیری از ۱۴بیماری عفونی خطرناک ۱۴واکسن در طفولیت تزریق می شود که ۹واکسن آن در کشور ما شناخته شده است.دکتر محمدرضا بلورساز استاد دانشگاه شهید بهشتی و رئیس انجمن فوق تخصصی عفونی اطفال ایران با بیان این مقدمه به خراسان می گوید: در ایران به کودکان واکسن فلج اطفال، سل، سیاه سرفه، کزاز، دیفتری، هپاتیت، سرخک، سرخجه و اوریون داده می شود و بدن کودک در مقابل این بیماری ها مصونیت پیدا می کند.این بیماری ها بسیار خطرناک و کشنده است و با تزریق واکسن می توان از ابتلا به آن ها پیشگیری کرد اما نکته این جاست که بیماری های عفونی متوقف نمی شود و بیماری های جدید عفونی، همواره سلامت انسان را به خطر می اندازد.

در این میان واکسن آبله مرغان، روتاویروس و آنفلوآنزا در ایران به اطفال داده نمی شود. واکسن ضدروتاویروس که در بسیاری از کشورها به اطفال داده می شود، از ابتلا به اسهال کشنده در زمستان پیشگیری می کند.این نوع اسهال که عامل آن روتاویروس است، در صورت غفلت به قیمت جان کودک تمام می شود. همچنین دو واکسن «مننگوکوک و آنفلوآنزا» هم از ابتلای کودک به مننژیت پیشگیری می کند.آلوده شدن کودک به این ویروس ها باعث گوش درد، سینوزیت، گلودرد و در نهایت ذات الریه، درد مفصل، عفونت مفصل و استخوان می شود. به این ترتیب تزریق این ۲واکسن نیز برای پیشگیری از ابتلای کودک به این بیماری ها بسیار ضروری است و امیدواریم در آینده تزریق واکسن آن اجباری  شود.

دبیر انجمن کودکان ایران با اشاره به این که در مهار بیماری های عفونی به میزان بسیار زیادی مدیون گسترش واکسیناسیون هستیم، تصریح می کند: با این حال همیشه خطر بروز بیماری های عفونی وجود دارد. مانند بیماری تب کریمه کنگو که بسیار خطرناک است، بیماری سارس که چند سال پیش شایع شده بود و انواع آنفلوآنزا که به شکل فصلی و در نتیجه تماس با حیوانات، انسان را درگیر می کند.

عفونت های تنفسی

شایع ترین بیماری های عفونی در میان کودکان، عفونت های تنفسی است که به ۲شکل فوقانی و تحتانی کودک را مبتلا می کند. عفونت های تنفسی فوقانی باعث گوش درد یا «اوتیت»، سینوزیت، گلودرد «فارانژیت»، گرفتگی صدا «لارانژیت»، «اتی گلوتیت» و ذات الریه و بیماری های ناشی از ذات الریه مانند آبسه ریه و عفونت ریه می شود. شایع ترین عامل این عفونت ها، ویروس هاست و بیشتر در فصول سرد سال کودکان را مبتلا می کند.

پس از آن عفونت های گوارشی شامل اسهال و استفراغ شیوع دارد. گاهی میکروب، ویروس، قارچ یا انگل باعث این عفونت ها می شود. البته علل بسیار زیادی وجود دارد و هر یک باعث ابتلای کودک به این بیماری ها می شود.

همچنین عفونت های مغزی مانند آنسفالیت و عفونت های مفصلی و استخوانی هم در میان کودکان مشاهده می شود. در سراسر جهان شایع ترین بیماری عفونی، عفونت های تنفسی است.بهترین راه مبارزه با عفونت های تنفسی، تزریق واکسن آنفلوآنزا به افرادی است که فاکتورهای خطر را دارند.

علاوه بر کودکان، افرادی که به بیماری های قلبی، کلیوی و آسم مبتلا هستند باید این واکسن را به منظور پیشگیری از عوارض آن دریافت کنند.

به گفته استاد دانشکده پزشکی شهید بهشتی یکی از بزرگ ترین معضلات حوزه پزشکی در حال حاضر مقاومت بدن در برابر آنتی بیوتیک است. این پدیده ناشی از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک یا تجویز نا به جای آن توسط پزشک است. در نتیجه مصرف نا به جای این داروها، بدن روز به روز در برابر آنتی بیوتیک ها مقاوم تر می شود و کودکی که با یک آموکسی سیلین بهبود پیدا می کرد، درحال حاضر باید داروی سفیکسیم مصرف کند تا بهبود یابد. چنین فردی اگربه مننژیت مبتلا شود، با مصرف قوی ترین داروهای آنتی بیوتیک هم بهبود نمی یابد. بنابراین توصیه اکید ما این است که به ویژه در مورد کودکان حتماً باید تحت نظر پزشک متخصص آنتی بیوتیک مصرف شود. همچنین پزشکان باید طبق ضوابط علمی آنتی بیوتیک تجویز کنند و از تجویز هر گونه داروی غیرضروری بپرهیزند.

دبیر انجمن کودکان ایران با تاکید بر این که فقط یکی از دلایل تکرار عفونت های تنفسی در کودکان، نقص یا ضعف ایمنی است، تصریح می کند: مراجعه چند باره به پزشک متخصص بهترین راهکار برای درمان این عارضه است. این مشکل به حدی فراگیر و پردامنه است که تشخیص و درمان عود عفونت های تنفسی یک رشته تخصصی است. بنابراین توصیه اکید ما این است که کودک حتماً تحت نظر یک پزشک باشد و والدین بهتراست کودک را از این پزشک به پزشک دیگر نبرند و درمان ها را حتماً تکمیل کنند. چنان چه عفونت تنفسی ادامه یافت، پزشک مشاوره می کند و درمان را ادامه می دهد. ضعف سیستم ایمنی فقط یکی از دلایل تکرار عفونت های تنفسی در کودکان است و بهتر است خانواده ها در این باره پیش داوری نکنند و تشخیص را به عهده پزشک معالج بگذارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha