سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۸
کد خبر: 60402
سلامت نیوز : بررسی و شناخت علائم بی خوابی در كودكان بسیار دشوار است زیرا الگوهای خواب كودكان براساس سن و طبیعت آنهاست. مشكل به خواب رفتن و بیدار نشدن در طول خواب دو مشخصه مهم در بی خوابی كودكان و حتی بزرگسالان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از کیهان ؛ تا دیر وقت بیدار ماندن، ساعتها در خواب غلت زدن، بیدار شدن های ناگهانی و ناتوانی در دوباره به خواب رفتن نیز از علائم بی خوابی است.

علل بی خوابی در كودكان
علت بی خوابی در كودكان بستگی به محیط، سن و میزان نیاز آنها به خواب دارد.
عادت به كم خوابی
نداشتن زمان خواب منظم، تغییر فعالیت های روزانه، تا دیر وقت بیدار ماندن، عوامل باز دارنده خواب مانند سرگرمی ها، انجام تكالیف مدرسه و فعالیت بیش از حد قبل از خواب، استفاده بیش از حد از نوشیدنی های كافیین دار، خوردن شیرینی ها و غذاهای چرب قبل از خواب و یا حتی مشاجره میان خواهر و برادرها از عواملی است كه منجر به بی خوابی كودكان و نوجوانان می شود.
عوامل فیزیكی و عاطفی
سرما، گوش درد، دل درد، دندان درد، آلرژی، آسم، اگزما، شب ادراری، خر و پف با صدای بلند و اختلال تنفسی از جمله عوامل فیزیكی هستند كه خواب كودك را مختل می كنند. بی خوابی كودكان همچنین ریشه در مسائل عاطفی مانند اضطراب های ناشی از طلاق والدین و ترس های شبانه دارد، افسردگی، استرس و توهم نیز تاثیر مستقیمی در فرایند خواب كودكان دارد.
محیط خواب
اتاق خواب گرم یا سرد، روشن و یا پر سر و صدا باعث بی خوابی كودك می شود. پوشك مرطوب، لباس خواب نامناسب، تخت خواب غیراستاندارد، ملافه زبر و به طور كلی یك محیط نامناسب مانع از به خواب رفتن كودك می شود.
والدین و مشكل بی خوابی كودكان
بی خوابی مشكلی است كه بسیاری از مردم با آن دست و پنجه نرم می كنند. برخی از مردم به خواب می روند اما در طول شب به طور دائم بیدار می شوند. برخی دیگر تنها پس از چند ساعت خواب بیدار می شوند و دیگر به خواب نمی روند. برخی هم هرگز نمی توانند بخوابند. معمولا بی خوابی به عنوان یك وضعیت دردناك تنها برای بزرگسالان معرفی شده است. در حالی كه بسیاری از كودكان به همان اندازه بزرگسالان از آن رنج می برند. والدینی كه در تنظیم خواب فرزندشان ناموفق هستند باید بدانند كه این موضوع به خواب رفتن آنها را دچار مشكل می كند. برخی از كودكان ناآرام و لجباز هستند و دوست ندارند كه والدینشان به آنها بگویند وقت خوابشان است. و از طرفی دیگر والدینی كه تا دیر وقت بیدار می مانند و با صدای بلند موزیك گوش می كنند، سیگار می كشند، و یا مهمانی می دهند مزاحم استراحت و خواب فرزندشان می شوند. خواب كودكان به واسطه دود دخانیاتی كه والدینشان مصرف می كنند با مشكل مواجه می شود. برخی از والدین حتی شیوه زندگی بزرگسالان را به فرزندان خود تحمیل می كنند. برخورد اصلی با این مشكل درمان سنتی و معمول است. برطبق آكادمی داروی خواب در آمریكا به طور رایج برای درمان بی خوابی كودكان داروهای ضدافسردگی تجویز می شود. اما چنین درمانی باعث اعتیاد آنها به داروهای دیگر می شود و این معضل حتی می تواند بزرگ تر از مشكل بی خوابی باشد. والدینی كه با تجویز دارو برای درمان بی خوابی فرزندشان موافق نیستند می توانند با تغذیه سالم و تغییر شیوه زندگی آنها این مشكل را از میان بردارند.
تغذیه سالم
كمبود مواد معدنی و ویتامین هایی كه در زیر ذكر شده باعث بی خوابی فرزند شما می شود:
كلسیم: این ماده خاصیت آرام بخشی بر بدن انسان دارد و كمبود آن باعث ناآرامی و ضعف شدید می شود.
منیزیوم: این ماده خاصیت ترغیب كنندگی برای خواب دارد.
ویتامین ب6 و ب12: آرام كننده اعصاب است.
اینوسیتل: این ماده باعث بهتر شدن خواب می شود.
رژیم غذایی بچه ها متشكل از فست فودها، غذاهای كنسروی و تنقلات است. مواد معدنی و ویتامین ها در جلوگیری از بی خوابی موثرند در حالی كه این گونه غذاها فاقد آنها هستند. والدین باید غذاهای تازه و غیر كنسروی را وارد رژیم غذایی كودكانشان كنند مانند غلات تازه. همچنین باید مكملهایی را كه دارای مواد معدنی و ویتامین ها هستند در نظر بگیرند.
تغییر شیوه زندگی
برای تغییر و یا اصلاح رژیم غذایی كودكتان باید با تلاش های مداوم شیوه زندگی آنها را تغییر دهید.
تنظیم زمان خواب
شما باید زمان خواب كودك خود را تنظیم كنید و آن را به اجرا بگذارید. ساعت هشت شب برای خواب بسیار زود است. بهترین زمان برای خوابیدن ساعت نه ونیم شب می باشد كه نه خیلی دیر و نه خیلی زود است. ساعت شش و نیم صبح بهترین زمان برای بیدار شدن از خواب است زیرا كودك شما باید هشت ساعت تمام بخوابد. فراموش نكنید كه شما نیز باید همزمان با او بخوابید. تنظیم زمان خواب برای از بین بردن میل كودكتان به بیدار ماندن، درمان بسیار خوبی است.
تكالیف درسی
شما باید در طول سال تحصیلی كودك خود را از انجام تكالیف درسی زیاد منع كنید. تكالیف بیش از حد، زمان زیادی را در طول روز از او می گیرد و او مجبور می شود برای به اتمام رساندن آن تا دیر وقت بیدار بماند در نتیجه زمان خواب او به عقب می افتد. بنابراین شما باید در این زمینه دقت كافی را داشته باشید.
بازی های ویدیوئی و كامپیوترها
شما نباید به كودكتان اجازه دهید كه در طول سال تحصیلی، تمام هفته خود را با بازی های ویدیوئی سرگرم كند. هنگامی كه فرزند شما شروع به بازی می كند تقریبا دست كشیدن از آن برای او غیر ممكن می شود. بنابراین شما باید قواعدی وضع كنید كه این بازی ها تنها در آخر هفته و در یك مدت زمان مشخصی كه معمولا نباید بیش از دو ساعت باشد انجام شود. در طول تعطیلات تابستان به آنها این اجازه را بدهید كه این بازی ها را بدون محدودیت زمانی در آخر هفته انجام دهند. شما باید در طول سال تحصیلی فرزندان خود را در استفاده از بازی های ویدیوئی و كامپیوتر در اتاق شخصی شان محدود كنید. زیرا در این صورت آنها وسوسه نمی شوند كه تا دیر وقت بیدار بمانند.
متاسفانه بسیاری از كودكان از بی خوابی رنج می برند اما با نظارت والدینشان می توانند بر این مشكل غلبه كنند. والدین باید از مواد خوراكی سالم برای رژیم غذایی كودك خود استفاده كنند و با آگاهی و بینش كامل، از شیوه درست زندگی آنها مطمئن شوند. باید بدانیم كه تغییر در رژیم غذایی و شیوه زندگی كودكانمان برای كمك به آنها در غلبه بر بی خوابی كافی نیست و در صورت نیاز باید به پزشك مراجعه كنیم و از درمان های دارویی نیز بهره مند شویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha