کمردرد یکی از دردهای شایع بین جوامع است که علل بروز آن در اکثر افراد اکتسابی و درصد کمتری نیز به علل ناهنجاری‌های مادرزادی است.

دکتر « یحیی سخن گویی » متخصص طب توانبخشی و فیزیوتراپیست در گفت وگو با ایسنا، با بیان این مطلب افزود: علل کمردردهای مادرزادی اغلب، اختلال در اتصال مهره 5 کمری و مهره اول خارجی به یکدیگر است که در سن بلوغ به شکل کمردرد بروز می کند.

وی همچنین در رابطه با علل اکتسابی بد خوابیدن و افزایش و کاهش قوس کمر و حرکات زیاد کمر به خم و راست شدن‌های زیاد که مهره‌های کمر را به مرور دچار آسیب می‌کند، اشاره کرده و افزود: کارهای سنگین با کمر اغلب افراد را دچار فتق دیسک مهره‌ها می‌کند که این مسئله در 5 درصد افراد دیده می شود.

وی اضافه کرد: همچنین انحرافات طرفی ستون فقرات اغلب در جوانی عارض می شود و آرتروز اصلی ترین عامل کمردرد در سنین بالای 40 تا 50 سالگی است.

دکتر سخن گویی در خصوص روش های درمانی که افراد خود می توانند در خانه و محیط کارشان اجرا کنند، گفت: حفظ حالت صحیح بدن هنگام راه رفتن یعنی به انقباض درآوردن عضلات شکم و تنفس با قفسه سینه تا فشار کمتری به مهره‌های کمری وارد شود از جمله کارهایی است که افراد می توانند در جهت درمان کمردرد خود انجام دهند.

وی افزود:همچنین دوش گرفتن به صورتی که فرد، بر روی یک صندلی زیر دوش حمام نشسته و آب را به سمت نقاط حساس به درد در ناحیه کمری هدایت کند، قرار گرفتن در استخر آب و یا راه رفتن در آب، قرار دادن یک متکای کوچک در منطقه گودی کمر در حین رانندگی و جلوگیری از قوز کردن در هنگام نشستن پشت میز از دیگر اقدامات پیشگیری و درمان در این خصوص به شمار می آید.

این متخصص فیزیوتراپ در رابطه با حالت خوابیدن نیز توصیه کرد : سعی شود از دمر خوابیدن خودداری شده و در صورت عادت به این نوع خواب جهت کاهش فشار بر روی مهره‌های کمری از یک بالش زیر شکم استفاده شود. همچنین افرادی که به حالت طاق باز می خوابند یک حوله لوله شده زیر گودی کمر و یک حوله لوله شده دیگر زیر زانوهایشان قرار دهند.

وی اضافه کرد: در رابطه با افرادی که به پهلو می خوابند نیز توصیه شده تا با قرار دادن یک حوله زیر پهلوی به سمت زمینشان و قرار دادن یک حوله بین دو پا از فشار آوردن به کمرخود جلوگیری کنند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha