سلامت نیوز : تحقیقات گسترده اخیر حاکی است: بیمارانی که به طور کامل مفصل ران خود را برداشته و آن را تعویض کرده‌اند در چند هفته اول پس از جراحی بیشتر در معرض سکته هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ محققان دانمارکی برای تحقیقات خود اطلاعات بیش از 66 هزار فرد را که عمل تعویض کامل مفصل ران داشتند با اطلاعات تقریباً 200هزار فرد که از چنین روشی استفاده نکرده بودند مقایسه کردند. سن تقریبی این افراد 72 سال بود و بیشتر آنها زن و سفیدپوست بودند.

در مقایسه این افراد با کل جمعیت در 2 هفته‌ای اول پس از جراحی مشخص شد که آنها 4.4 برابر بیشتر در معرض سکته هموراژیک – خونریزی مغزی- قرار داشتند. تقریباً 4.7 برابر هم بیشتر در معرض سکته ایسکمیک – توقف ناگهانی عملکرد مغز در پی قطع روند خونرسانی به ناحیه ای از آن هستند.

طبق نتایج این تحقیقات که به صورت آن لاین در روز 6 نوامبر در مجله stroke به چاپ رسید، خطر سکته ایسکمیک در طول 6 هفته پس از تعویض کامل مفصل ران و خطر سکته هموراژیک در طول 12 هفته پس از جراحی بالا است. میزان ابتلا به این نوع سکته‌ها پس از این دوره زمانی کاهش می‌یابد و پس از یک سال به حالت طبیعی باز می‌گردد.

علاوه بر این محققان متوجه شدند که استفاده از آسپرین خطر ابتلا به سکته را به میزان 70 درصد کاهش می‌دهد. سایر داروها بر این روند تاثیری نداشتند.سالانه حدود یک میلیون عمل تعویض مفصل ران در جهان انجام می‌شود که تقریباً 300 هزار نفر از آنها آمریکایی هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha