سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۰
کد خبر: 60417

سلامت نیوز : غلامرضا توگه صبح امروز در سمینار آزمایشگاه پزشکی هوشمند که در ستاد مرکزی علوم پزشکی تهران برگزار شد خاطرنشان کرد: مبحث سلامت الکترونیک مهمترین موضوع در استفاده از فناوری‌های اطلاعات به ویژه اینترنت است چرا که این فناوری‌ها در بهبود فرآیندهای حوزه سلامت مؤثرند و ارتباط تنگاتنگی میان بیمار و پزشک ایجاد می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ توگه افزایش سرعت و دقت در فرآیندهای بیمارستانی، کاهش خطاهای انسانی، صرفه‌جویی در هزینه‌ها را از مزایای استفاده از فناوری‌های نوین در حوزه سلامت عنوان کرد.وی گفت: حوزه پاتولوژی و آزمایشگاه در ورود به سلامت الکترونیک پیشقراول بوده و سبب شده که اطلاعات منسجمی در این محیط ایجاد شود. از دهه 60 آزمایشگاه‌ها از تجهیزات نیمه‌هوشمند استفاده می‌کردند ولی در دو دهه اخیر با پیشرفت‌های خوب سخت‌افزاری به جای مدیریت سنتی روبه‌رو بودیم.

رئیس سازمان انتقال خون رسالت اصلی این سازمان را تأمین خون سالم برای جامعه دانست و تأکید کرد: از سال 83 توانستیم مدیریت اطلاعات را در این سازمان هوشمند کنیم که این امر با نصب تجهیزات در پایگاه‌های اقماری و ثابت میسر شد.توگه با اشاره به اینکه از ابتدای ورود یک اهداکننده به پایگاه انتقال خون تا زمانی که خون به مصرف می‌رسد تمام جزییات ثبت و ضبط می‌شود تصریح کرد: اگر کوچکترین اشکالی در این بین وجود داشته باشد خون از ورود به مرحله بعد منع می‌شود.

وی بیان داشت: ساده‌ترین مثال این است که اگر اهداکننده‌ای به هر دلیلی در یک نقطه کشور از اهدا منع شود. در هیچ کجای دیگر هم نمی‌تواند خون بدهد از طرفی با اجرای سیستم هوشمند جلوگیری از جابه‌جایی لوله‌های خون، جلوگیری از تهیه فرآورده‌های خونی خارج از زمان استاندارد،جلوگیری از مصرف کیسه های تاریخ گذشته و امکان رهگیری خون فراهم است.وی تأکید کرد: همین امر سبب شد تا سازمان بهداشت جهانی ایران را جزو 5 کشور اول در ارتقای امنیت خون قرار دهد.

هموویژولانس یا «مراقبت از خون» برنامه دیگری است که رئیس سازمان انتقال خون به آن اشاره کرد و گفت: طی یکی دو سال اخیر این طرح را ارائه کردیم تا با حمایت وزارت بهداشت بتوانیم آن را در تمام سیستم‌های درمانی پیاده کنیم. با اجرای این برنامه مشکلاتی که در آزمایشگاه‌های بانک خون یا بالین بیمار هنگام تزریق خون پیش می‌آید قابل بررسی است و می‌توانیم از این مشکلات در راستای مصرف بهینه فرآورده‌های خونی بهره ببریم.

وی اذعان داشت: تامین خون سالم و کافی یکی از چالش‌های تمام کشورهاست و خونرسانی بدون وقفه فقط در کلانشهر تهران با 170 مرکز درمانی با به روزترین سیستم‌ها تامین می‌شود که به گواه سازمان‌های خارجی خدمات انتقال خون مطابق با استانداردهای اروپای غربی و آمریکای شمالی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha