سلامت نیوز : معاون درمان وزیر بهداشت با بیان اینکه برنامه مراقبت تخصصی دیابت پس از استقرار کامل طرح پزشک خانواده به طور کامل در بسته خدماتی این طرح ادغام می‌شود، اظهار کرد: پس از آن پزشک خانواده بیماران دیابتیک را با توجه به پرونده الکترونیک آنها شناسایی کرده و تحت مراقبت قرار می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر سید حسن امامی رضوی در سمینار دیابت و عوارض آن که در بیمارستان امام خمینی (ره) برگزار شد، درباره مدیریت مراقبت تخصصی برنامه کشوری پیشگیری و کنترل دیابت اظهار کرد: در سالهای اخیر با تمرکز بر بیماریهای غیرواگیر نظامی را برای مراقبت از دیابت پیش بینی کرده و در قالب برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت به اجرا درآوردیم.

وی با بیان اینکه ساختار اساسی نظام ارائه خدمات در کشور، شبکه‌های بهداشت هستند، گفت: البته منظور از این شبکه‌ها تنها شبکه‌های بهداشتی و درمانی روستایی نیست بلکه بیمارستان‌های دولتی و خصوصی، مراکز سرپایی، مطب‌ها و تمام مراکز ارائه خدمات درمانی را در بر می‌گیرند.وی با اشاره به اینکه با اتکا به برنامه پزشک خانواده در حال ساماندهی این شبکه‌ها هستیم، عنوان کرد: طرح پزشک خانواده از جمله اهداف کلان برنامه پنجم توسعه، نقشه تحول نظام سلامت در افق 1404 و نقشه جامع علمی سلامت است.

امامی رضوی با بیان اینکه دیابت به عنوان بزرگترین اپیدمی غرب بیشترین افزایش را در کل جهان دارد، گفت: متوسط هزینه‌های درمان دیابت نیز در دنیا رو به افزایش است.وی ادامه داد: تجمیع برنامه‌های پراکنده مراقبت از دیابت یکی از رویکردهای ما در نظام ارائه خدمات است. اگر بناست نظام سامان یافته سلامت داشته باشیم بایستی بسته‌های جامع مراقبت‌های تخصصی را تدوین کرده و اجرا کنیم. برنامه کشوری دیابت در ایران نیز برای اجرا در مناطق روستایی از سال 1383 در همین راستا در نظام سلامت ادغام شد.

معاون درمان وزیر بهداشت با اشاره به اینکه بر اساس نتایج و ارزشیابی‌ها، برنامه در سال 1388 برای اجرا در مناطق شهری مورد بازنگری قرار گرفت، عنوان کرد: تاکید برنامه مراقبت تخصصی دیابت، مراقبت مستمر بیمار برای کنترل مناسب بیماری، پیشگیری و درمان زودرس عوارض است.

وی اضافه کرد: برای نیل به این منظور شناسایی و ارزیابی وضعیت موجود در سطح یک و جلوگیری از عوارض این بیماری در سطح دو ارائه خدمات در دستور کار قرار گرفت. به هر روی باید توجه داشت به هر میزان که مراقبت‌ها جدی تر باشند بیشتر می‌توانیم از بروز عوارض‌های ناشی از آن جلوگیری کنیم.

امامی رضوی با بیان اینکه برنامه شهری مراقبت تخصصی دیابت از ابتدای سال 89 در شهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت آغاز شد، گفت: این طرح به تدریج تا سال 91 در سایر استان‌ها به اجرا درآمد به طوری که اکنون جمعیت تحت پوشش این برنامه مراقبتی در کشور به 30 میلیون نفر رسیده است.

معاون درمان وزیر بهداشت در ادامه ضمن تاکید بر ایجاد شبکه‌های مراقبتی در نظام سلامت اظهار کرد: به عنوان مثال شبکه دیابت می‌تواند ماموریت‌های مهمی در حوزه آموزش، پژوهش و مراقبت انجام دهد.

وی اضافه کرد: دو سال پیش نیز برای اینکه یکی از مشکلات نظام سلامت را حل کنیم، مداخله شبکه سرطان را درخواست کردیم. دو سال پیش هرسپتین یک داروی پرمصرف بود و بار مالی آن 200 میلیارد تومان برآورد می‌شود. یک علت عمده این امر این بود که راهنماهای مشخصی برای درمان سرطان سینه با هرسپتین وجود نداشت.

امامی رضوی با بیان اینکه به کمک شبکه سرطان توانستیم پروتکل‌های مشخصی برای مصرف هرسپتین طراحی کنیم، گفت: اجرای این پروتکل از اواسط سال 90 آغاز شد و با استقرار آن هزینه درمان سرطان سینه به کمک هرسپتین به 30 درصد کاهش یافت. ضمن آنکه نیاز بیماران نیز به طور کامل در این خصوص تامین شده است.

معاون درمان وزیر بهداشت در پایان با بیان اینکه در حال حاضر این ادغام ها برای کنترل و پیشگیری از بروز دیابت نیز در حال انجام است، اظهار کرد: راه طولانی در پیش داریم، امید است جامعه سالم‌تر و با تعداد مبتلایان کمتری به دیابت را در آینده نزدیک شاهد باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha