سلامت نیوز : یک فوق تخصص جراحی سرطان، توصیه کرد: غربالگری شناسایی سرطان با انجام آزمایش‌های ضروری برای تشخیص زودرس این بیماری، تنها راه مقابله و درمان کامل سرطان است.

دکتر فریدون معماری در گفت و گو با ایسنا ، در تعریف متاستاز اظهار کرد: مرحله متاستاز در سرطان به معنی گسترش تومور اولیه در محل دور دست بدن است بطوریکه با رسیدن این بیماری به مرحله متاستاز، سلول های سرطانی از محل تومور اولیه به نقاط دوردست بدن پخش شده و قسمت های دیگر بدن را درگیر می کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: مراحل اولیه سرطان را در اصطلاح، درجا می نامند؛ به این معنی که سلول های سرطانی واقع در هر قسمتی از بدن، تا زمانی که از غشای پایه رد نشوند خطرناک نیستند و احتمال متاستاز دادن سرطان در این مرحله وجود ندارد.

این متخصص جراحی عمومی ادامه داد: هنگامی که سرطان مهاجم شود، سلول های سرطانی از غشای پایه خود رد می شوند و برای رشد بیش از حد در سراسر بدن آماده خواهند شد بطوریکه سرطان وارد مرحله دوم می شود.

دکتر معماری به احتمال انتقال سلول های سرطانی به دیگر نقاط بدن از دو راه مجاری لنفاویک و عروق خونی، اشاره کرد و افزود: سلول های سرطانی به هنگام ورود به مجاری خون، در نقاط مختلف از عروق خارج شده و در محلی خاص جایگزین می شوند؛ سپس به تدریج رشد کرده و سبب ایجاد تومور ثانویه در بدن خواهند شد.

این فوق تخصص جراحی سرطان با بیان اینکه هریک از سرطان ها در مناطق خاصی متاستاز می دهند، اظهار کرد: در صورت وقوع متاستاز تنها در یک نقطه، می توان توده سرطانی را با جراحی به امید درمان قطعی، بطور کامل خارج کرد اما هم چنان امکان شکست درمان وجود دارد.

وی شایع ترین محل متاستاز سرطان پستان، را استخوان دانست و از آنجایی که خون وریدی اخراجی از دستگاه گوارش وارد کبد می شود، محل متاستاز سرطان های سیستم گوارش را معمولا این ناحیه عنوان کرد.

فوق تخصص جراحی سرطان بروز متاستاز را در سرطان، وضعیتی بد و فاجعه آمیز برای بیمار دانست و ادامه داد: متاستاز دادن یک سرطان، سبب کاهش بسیار زیاد طول عمر و میزان بقای بیمار خواهد شد و به همان نسبت درمان وی مشکل تر می شود چرا که سرعت رشد توده سرطانی در این مرحله بیشتر از توده اولیه است. با وقوع متاستاز شیوه های غیر جراحی هم چون شیمی درمانی و در برخی موارد پرتو درمانی برای درمان بیمار سرطانی بهره گرفته می شود در حالی که پاسخ به درمان نسبی است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه 60 درصد افراد مبتلا به سرطان 5 سال عمر می‌کنند، تصریح کرد: ایجاد متاستاز در سرطان میزان بقای 5 ساله فرد بیمار را به 20 درصد کاهش می دهد.

دکتر معماری به 3 فاکتور عمده در مرحله بندی سرطان، برای تشخیص سطح سرطان در بدن اشاره کرد و گفت: در مرحله اول می توان درمان را کامل به گونه‌ای قطعی و غیرقابل بازگشت بیماری انجام داد که با (T) نشان داده می شود و مربوط به اندازه تومور است. مرحله دوم سرطان شامل درگیر شدن غدد لنفاوی می‌شود که علامت (N) برای نمایش آن بکار می رود.

وی مرحله آخر سرطان را که با علامت اختصاری (M)نشان داده می شود، متاستاز عنوان کرد و یادآور شد: در این میان مهمترین مرحله M است که با ورود بیمار به این سطح دیگر امیدی به درمان کامل وی نخواهد بود.این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: غربالگری شناسایی سرطان با انجام آزمایش های ضروری برای تشخیص زودرس این بیماری، تنها راه مقابله و درمان کامل سرطان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha