سلامت نیوز : عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: دولت قول مساعد برای دادن ارز مرجع به وزارت بهداشت جهت خرید داروهای مورد نیاز را داده است.

رسول خضری در گفت‌وگو با (ایسنا)، اظهار کرد: کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از دو ماه پیش با دعوت رییس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، تذکرات لازم را برای خرید داروهای مورد نیاز کشور داده بود تا داروهایی که لازم است خریداری و انبار شود و در آینده با مشکل کمبود دارو مواجه نشویم.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه در حال حاضر بیش از 90 درصد داروها در داخل کشور تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: مابقی داروهای مورد نیاز عمدتا مربوط به بیماران خاص، سرطانی، تولید واکسن‌ها و مواد اولیه داروهای تولیدی داخل کشور است که البته باید با ارز مرجع تامین شود.

وی ادامه داد: توضیح سازمان غذا و دارو در این خصوص به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس این بود که بانک مرکزی طی سالجاری تنها یک پنجم ارزی را که باید برای خرید دارو می‌داد در اختیار وزارت بهداشت و این سازمان قرار داده است. ما پیگیر هستیم تا ببینیم مابقی ارزی که باید در این خصوص در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گرفت، کجا رفته است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه علاوه بر کم بودن ارز مرجع داده شده به وزارت بهداشت، هم اکنون مشکل انتقال ارز از کشور به شرکت‌های خارجی نیز وجود دارد، افزود: با توجه به تحریم‌های غیرانسانی استکبار علیه کشور، هم اکنون تنها سه بانک در سه کشور ترکیه، چین و هندوستان مبادلات ارزی با ایران دارند که ما به سازمان غذا و دارو اعلام کرده‌ایم با همکاری این بانک‌ها نسبت به خرید داروهای مورد نیاز اقدام کنند.

خضری با اعلام اینکه دولت قول مساعد برای تخصیص ارز مرجع برای خرید داروهای مورد نیاز کشور داده است، گفت:بر اساس قول دولت، مقرر شده است به زودی 1000 میلیون دلار ارز به صورت مستقیم در اختیار وزارت بهداشت و درمان گذاشته شود تا داروهای مورد نیاز تامین شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا 1000 میلیون دلار تا آخر آبان ماه در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گیرد؟، اظهار کرد: تاریخ دقیقی مشخص نیست. دولت قول مساعد داده است تا ان شاء الله این ارز را بزودی در اختیار وزارت بهداشت قرار دهد. ما پیگیر این موضوع هستیم تا تخصیص آن هرچه زودتر انجام گیرد.

نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در خانه ملت با اشاره به اینکه علاوه بر دارو، برخی تجهیزات پزشکی کشور نیز از خارج تامین می‌شود، یادآور شد: عمده کشورهایی که این داروها و تجهیزات را تولید می‌کنند، اروپایی هستند و با توجه به تحریم‌ها، برای خرید دارو از آنها با مشکل مواجهیم که این نیز به رفتار های غیرانسانی استکبار جهانی علیه ملت ایران برمی‌گردد که با نهایت بی‌شرمی ورود این داروها را به ایران محدود کرده‌اند.

وی اضافه کرد: محدودیت ورود دارو به ایران یک مساله حقوق بشری است و سازمان ملل که باید نام آن را سازمان چند دولت گذاشت متاسفانه هیچ واکنشی نسبت به این وضوع ندارد در حالی که داروها و تجهیزات پزشکی وارداتی ایران مربوط به بیماران خاص است که کمبود آنها برای این بیماران مشکل ساز می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha