سلامت نیوز : رییس انجمن تالاسمی ایران درباره سیر ابتلا به بیماری‌ تالاسمی با توجه به سیاست‌های مراقبتی و کنترلی وزارت بهداشت نظیرانجام مشاوره و تست‌های ژنتیک پیش از ازادواج گفت: از سال 68 تاکنون ابتلا به بیماری‌های خاص سیر نزولی داشته است. خوشبختانه میزان تولد نوزادان مبتلا به تالاسمی افت کرده است و اکنون به 200 تا 300 مورد در سال رسیده است.

دکتر مجید آراسته در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان اینکه 20 هزار مبتلا به اختلالات هموگلوبین در کشور داریم که حدود 16 تا 17 هزار مورد از آنها دچار تالاسمی ماژورهستند، گفت: این افراد به علت ماهیت بیماریشان نیازمند مراقبت‌های خاص هستند و بایستی از داروهای آهن‌زدا استفاده کنند.

وی ادامه داد: بیماری تالاسمی دارای بیشترین پراکندگی در مناطق شمالی و جنوبی کشور است. البته تهران نیز به دلیل اینکه بهترین مرکز ارائه دهنده خدمات بوده است،‌ همواره با مهاجرانی از شهرهای دیگر روبروست. در واقع بیش از 60 تا 70 درصد بیماران تالاسمی در مناطق جنوبی و شمالی کشور ساکن هستند و شاید بتوان گفت این مناطق تالاسمی خیزترین نواحی کشور هستند.

رییس انجمن تالاسمی ایران درباره سیر ابتلا به بیماری‌های خاص بویژه تالاسمی در کشور با توجه به سیاست‌های مراقبتی و کنترلی وزارت بهداشت نظیرانجام مشاوره و تست‌های ژنتیک پیش از ازادواج گفت: از سال 68 تاکنون ابتلا به بیماری‌های خاص سیر نزولی داشته است. خوشبختانه میزان تولد نوزادان مبتلا به تالاسمی افت کرده است و اکنون به 200 تا 300 تولد در سال رسیده است.

وی افزود: در سال 71 بیش از 1000 تولد را ثبت کردیم. کاهش میزان تولد بیماران مبتلا به تالاسمی طی چندین سال اخیر چشمگیر بوده است و نقش مشاوره‌ها، اقدامات آموزشی انجمن‌ها و پزشکان را نشان می دهد. اما اکنون دو تا سه سال است که روی یک آمار ثابت 200 تا 300 تولد در سال مانده‌ایم. شاید لازم است روی برنامه‌های پیشگیری تجدیدنظر کرده و نقاط ضعفمان را بیابیم. در جنوب کشور هنوز موارد تولد تالاسمی داریم و متاسفانه اولین مورد تولد سال 91 را چند روز پیش ثبت کردیم.

آراسته با بیان اینکه ممکن است مواردی از ابتلا نیز در نتیجه بارداری‌های ناخواسته و یا عدم دقت تست‌های آزمایشگاهی اتفاق بیفتد، تاکید کرد: بد نیست بر روی این موارد نیز شاهد یک بازنگری باشیم تا بتوانیم این آمار را از این هم پایین‌تر بیاوریم و به یک نرم منطقی برسیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha