سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۲
کد خبر: 60435

سلامت نیوز : چیزی به نام دیابت خفیف وجود ندارد. اگر قند خون حتی کمی بالاتر از حد مجاز باشد فرد مبتلا به دیابت است و باید کنترل شود. کنترل دیابت به راحتی امکان‌پذیر است ولی اگر کنترل نشود خطرناک است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ عدم کنترل دیابت (قند خون بالا و یا پایین)، موجب بروزعوارض بلندمدت و کوتاه مدت دیابت می‌شود:

عوارض بلندمدت دیابت

- تاری دید و نابینایی (رتینوپاتی): عدم کنترل قند خون، تاثیرات مخربی بر عروق شبکیه چشم دارد، می‌تواند موجب بروز تاری دید و نابینایی شود. معمولا رتینوپاتی در مراحل اولیه، هیچ اختلالی در دید ایجاد نمی‌کند و علامت خاصی ندارد.

افراد دیابتی برای پیشگیری از این عارضه باید به صورت دوره‌ای برای معاینه ته چشم، به متخصص چشم (فوق تخصص شبکیه) مراجعه نمایند. با تشخیص به موقع، می‌توان بروز این عارضه را متوقف کرد.

- آسیب کلیوی (نفروپاتی): در صورت بالا بودن قند خون، کلیه‌ها شدیدا آسیب می‌بینند که نتیجه این آسیب می‌تواند از کارافتادگی کلیه‌ها و نیاز به دیالیز و پیوند باشد. افراد دیابتی با کنترل قند خون و فشار خون خود می‌توانند از بروز این عارضه جلوگیری نمایند. آسیب‌های کلیوی، اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شوند، قابل درمان هستند.

- پای دیابتی: عدم کنترل قند خون و بی‌توجهی نسبت به مراقبت صحیح از پاها، موجب ایجاد زخم‌هایی در پا می‌شود. این زخم‌ها می‌توانند به از کار افتادگی و قطع پاها منجر شوند. علاوه بر کنترل قند خون، باید هر روز پاهای خود را معاینه و از کفش و کفی‌های مناسب استفاده کنید.

مراقبت از پا:

- پاهایتان را حداقل یک بار در روز شستشو دهید.

- لای انگشتان را به خوبی خشک کنید به گونه‌ای که از بروز عفونت‌های قارچی جلوگیری شود.

- برای آگاهی از وجود هر گونه زخم در پاها، آنها را به طور روزانه معاینه کنید.

- هرگز پابرهنه راه نروید.

- از پوشیدن کفش‌ها و جوراب‌های تنگ خودداری کنید.

- گزگز پاها علائم ابتدایی پای دیابتی است. این عارضه در این مرحله قابل درمان است. اگر در کف پای خود احساس گزگز می‌کنید هر چه سریعتر به پزشک خود مراجعه نمایید. کنترل صحیح قند خون، نقش کلیدی در رفع این علائم دارد.

- بیماری‌های قلبی و عروقی: دیابت کنترل نشده، احتمال حملات قلبی، سکته مغزی و فشار خون بالا را افزایش می‌دهد. قند و چربی خون بالا، در درازمدت منجر به گرفتگی عروق می‌شود.

- عوارض عصبی: اعصاب حسی و حرکتی اندام‌ها، مخصوصا پاها، در اثر قند خون بالا دچار آسیب گشته و معمولا به صورت بی‌حسی و یا گزگز کف پا خود را نشان می‌دهند. از دیگر عوارض عصبی، می‌توان به ناتوانی جنسی در مردان اشاره کرد.

عفونت لثه و دندان: افراد دیابتی بیشتر در معرض خطر عفونت لثه‌ها و پوسیدگی و لق شدن دندان‌ها هستند. لذا رعایت دقیق بهداشت دهان و دندان برای آنها لازم است. علاوه بر این مراجعه مداوم به دندانپزشک برای معاینات دوره‌ای را هرگز فراموش نکنید.

عوارض کوتاه مدت دیابت

کمای دیابتی (کتو اسیدوز دیابتی): اگر قند خون بیش از حد بالا باشد (هایپر گلیسمی)، فرد در معرض خطر اسیدی شدن خون (کتو اسیدوز دیابتی) و حتی رفتن به کمای دیابتی خواهد بود.

فراموش کردن قرص یا انسولین، پرخوری، کاهش فعالیت فیزیکی، استرس و فشارهای عصبی، عفونت، جراحت یا بیماری‌های دیگر، از عوارض بالا رفتن قند خون است.

مراقبت‌های دوره‌ای، ضرورتی که وجود دارد

بنابراین افراد دیابتی حتی اگر علامت یا بیماری خاصی نداشته باشند، باید این موارد را انجام دهند:

مراجعه به چشم پزشک یک بار در سال برای معاینه ته چشم (شبکیه) با ذکر دیابتی بودن

مراجعه به پزشک قلب یک تا دو بار در سال حتی بدون داشتن هیچ گونه ناراحتی

مراجعه به دندانپزشک یک بار در سال حتی بدون داشتن هیچ گونه ناراحتی

مراجعه مداوم به پزشک دیابت (حداقل هر سه ماه یک بار)

آزمایش‌های دوره‌ای: آزمایش‌های دوره‌ای شامل سه آزمایش کلیدی می‌شود که هر فرد دیابتی ملزم به انجام آن بوده و پزشک نیز آنها را به شما توصیه خواهد نمود. انجام دوره‌ای این آزمایش‌ها کمک می‌کند که از بروز عوارض پیشگیری کرده و کیفیت کنترل دیابت خود را ارزیابی نماییم. این آزمایش‌ها عبارتند از:

آزمایش چربی خون

آزمایش میکرو آلبومین ادرار

آزمایش هموگلوبین اِی وان سی (HbAlc)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha