سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۴
کد خبر: 60437

سلامت نیوز : سرپرست مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به شعار امسال روز جهانی دیابت " از آینده‌مان حفاظت کنیم" گفت: سازمان جهانی بهداشت از سال 2009 تا 2013 را به مدت پنج سال به آموزش پیشگیری از دیابت اختصاص داده است چرا که دیابت یک بیماری مزمن بوده و درمان قطعی ندارد و عوارض زیاد این بیماری با کم کردن قدرت بدنی فرد، ناتوان‌کننده نیز هست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر مهدی اقتصاد در همایش روز جهانی دیابت که امروز در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد، اظهار کرد: بسیاری از افراد از دیابت خود آگاهی ندارند و تا سال‌ها از آن بی‌اطلاع می‌مانند و ممکن است سرانجام به عوارض این بیماری دچار شوند. در سراسر جهان سالانه 4 میلیون مرگ به دلیل عوارض دیابت رخ می‌دهد که این رقم، 9 درصد مرگ‌ انسان‌ها را شامل می‌شود.

وی افزود: آمار ابتلا به دیابت همچنان رو به افزایش است. در حال حاضر 300 میلیون نفر در جهان دیابت دارند که تا سال 2030 به دلیل سالمند شدن جهان و کاهش سن دیابت تا دوسوم دیگر این تعداد به جمع مبتلایان به دیابت افزوده می‌شود.

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان گفت: طبق تخمین‌ها پنج درصد مردم دنیا دیابت دارند که آمار کشوری این بیماران در ایران هفت درصد است و در جمعیت روستایی کشور سه درصد برآورد شده است. با احتساب این که اگر هر فرد دیابتی یک میلیون تومان هزینه برای درمان مشکلات آشکار و پنهان دیابت نیاز داشته باشد، سالانه 4000 میلیارد تومان در کشور صرف این بیماری می‌شود.

وی ادامه داد: ‌برخی افراد در تست‌های قند خون، قند نرمال دارند ولی تست تحمل قند این افراد نشان می‌دهد که دچار عدم تحمل گلوکز هستند. این افراد به شدت در معرض دیابت هستند و خود نمی‌دانند و سرانجام یک‌پنجم آنان به بیماری دیابت دچار می‌شوند.اقتصاد ادامه داد: شهرنشینی رو به گسترش است و از شهرنشینی بدتر، عوارض شهرنشینی است. عادات غذایی تغییر کرده و به سمت مصرف فست‌فودها رفته است. تحرک‌ها تا حد زیادی کاهش یافته و جمعیت ‌نیز رو به سالمندی پیش می‌رود.

اقتصاد با تصریح این که ایران در چاقی رتبه 66 جهانی را دارد و همچنان نیز ایرانی‌ها رو به چاق شدن پیش می‌روند، گفت: 10 تا 20 درصد کودکان خوزستانی در هنگام آغاز مدرسه دچار اضافه وزن هستند، کم‌تحرکی کودکان و افزایش علاقه به بازی‌های رایانه‌ای برای سلامت آینده آنان ‌نگران‌کننده است.وی بیان کرد: علت اصلی بروز بیماری‌های مزمن کلیوی، شایع‌ترین علت نابینایی در بزرگسالان و شایع‌ترین عامل قطع پا و نقص عضو، دیابت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha