سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۶
کد خبر: 60466
سلامت نیوز :  هفته گذشته رئیس انجمن بیماری‌های عفونی اطفال ایران، نسبت به برگشت بیماری سل مقاوم به درمان هشدار داد و تاكید كرد با توجه به این‌كه حدود 25 تا 30 درصد مبتلایان را كودكان تشكیل می‌دهند، پیشگیری از ابتلا به این بیماری تا 95 درصد از شیوع بیشتر آن جلوگیری می‌كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ بررسی‌های پزشكی نشان می‌دهد كه در سال‌های اخیر تمام میكروب‌ها و ویروس‌ها نسبت به دارو‌های درمانی معمول مقاوم شده‌اند، به طوری كه در قدیم بیماری‌هایی چون سل به درمان جواب می‌داد، اما امروزه به درمان‌های معمول مقاوم شده است و درمان آن از طریق نسل جدید داروها ممكن است كه متاسفانه یا همیشه در دسترس نیست یا بسیار پرهزینه است.

دكتر محمد‌رضا بلورساز، فوق تخصص بیماری‌های عفونی اطفال و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی در گفت‌وگو با جام‌جم افزود: بیماری سل ارتباط نزدیكی با استرس، تغذیه و جمعیت زیر یك سقف دارد.به بیان دیگر هرچه سوء‌تغذیه در جامعه‌ای بیشتر باشد، موارد زیادتری از این بیماری را شاهد خواهیم بود، اما مقاوم شدن آن نسبت به درمان از یك سو به بی‌توجهی پزشك در ارائه دستورات لازم درمانی به بیمار و پیگیری روند بیماری‌اش و از سوی دیگر به پیگیری نكردن بیمار تا كامل شدن روند درمانی‌اش ارتباط دارد.

بیماری سل طی 6 ماه درمان می‌شود

متخصصان عفونی همیشه نسبت به بروز اشكال وخیم بیماری سل در اطفال هشدار می‌دهند.

البته آمارها نشان می‌دهد كه در مجموع وضع ما نسبت به سایر كشورهای در حال توسعه به لحاظ پیشگیری از بیماری بهتر است، اما نكته مهم اینجاست كه این بیماری در صورتی كه مراجعه به پزشك در اسرع وقت صورت بگیرد، طی یك دوره شش ماهه، به‌طور صددرصد درمان می‌شود.

دكتر بلورساز با اشاره به این‌كه عفونت‌های ویروسی بخصوص تنفسی كه شامل سینوزیت، گلودرد و ذات‌الریه می‌شود، شایع‌ترین بیماری‌های عفونی در كودكان است، می‌گوید: اما سل بیماری مرموزی است كه در همه جای دنیا وجود دارد و ممكن است در هر فردی بروز كند. این بیماری چهره‌های بالینی بسیار متفاوتی دارد، ولی تشخیص آن آسان است. حتی اشكال مادرزادی این بیماری نیز وجود دارد كه تا پایان عمر، شخص را تهدید می‌كند.

این متخصص بیماری‌های عفونی می‌افزاید: درمان قطعی بیماری به تشخیص اولیه سریع و صحیح از طریق آزمایش خلط، آزمایش خون و عكسبرداری از ریه بستگی دارد.

همچنین در ادامه و پس از شروع درمان، بیمار باید در ابتدا هر دو هفته، سپس هر دو ماه یك‌بار تا كامل شدن روند درمانش تحت نظر پزشك متخصص باشد و حتی با كاهش علائم بیماری، مصرف داروهای خود را قطع نكند. به این ترتیب درمان بیماری سل طی شش ماه به‌طور قطعی ممكن خواهد بود.

سل مقاوم به درمان

جالب است بدانید كه سل ممكن است هر عضوی از بدن را مبتلا كند، اما در 80 درصد موارد ریه را درگیر می‌كند و نحوه سرایت آن از انسان به انسان از طریق سرفه و خلط‌‌ آلوده است. در واقع با هر سرفه 2000 باكتری این بیماری در فضا پخش می‌شود. پس افراد هم‌خانه با شخص مسلول در معرض جدی بیماری قرار دارند.

دكتر بلورساز با اشاره به این‌كه سرفه مزمن، خلط خونی، تب طولانی‌مدت، لاغری و كاهش وزن از علائم نسبتا شایع این بیماری است، می‌افزاید: امروزه میكروب سل به داروهای كلاسیك (خط اول) مقاوم شده است، علت مقاوم شدن آن به درمان این است كه بیماران در بین راه، درمان را رها می‌كنند و در نتیجه بیماری مقاوم می‌شود. درواقع برای جلوگیری از شیوع بیماری سل مقاوم به درمان باید سیستم‌های مختلف یعنی پدر و مادر و اعضای خانواده، پزشك و وزارت بهداشت دست به دست هم بدهند، یعنی ابتدا پیشگیری از بیماری را با مراجعه بموقع به پزشك در صورت مشكوك بودن به ابتلای به بیماری مد نظر قرار بدهند.

رئیس انجمن بیماری‌های عفونی اطفال ایران تاكید می‌كند: اگر اعضای خانواده شخص مسلول بسرعت داروهای پیشگیری مصرف كنند از ابتلا به بیماری در امان خواهند بود، اما در صورت مقاوم شدن بیماری، درمان آن تا یك سال به‌طول خواهد انجامید.

از مصرف گوشت، سبزیجات و میوه‌ها غافل نشوید

شاید ندانید كه یك‌سوم جمعیت جهان آلوده به میكروب سل هستند و در كشور ما طی سال 89، ده هزار نفر به این بیماری مبتلا بوده‌اند و شیوع آن در استان‌های كردستان، كرمانشاه، خوزستان، سیستان و كرمان بیشتر است. نكته بسیار مهم در ارتباط با آسیب‌پذیری نسبت به این بیماری برخوردار نبودن از تغذیه مناسب است.

دكتر بلورساز در این ارتباط می‌گوید: تغذیه پر پروتئین، ویتامین و املاح مانع ضعیف شدن بدن و آسیب‌پذیری بیشتر نسبت به بیماری یا درمان شخص مسلول می‌شود، پس مصرف فرآورده‌های گوشتی، سبزیجات، میوه و ویتامین‌های زینك، آهن و سلنیوم بشدت به بیماران مسلول توصیه می‌شود.

سرفه و كاهش وزن در كودكان را جدی بگیرید

به گفته دكتر بلورساز، تشخیص سل در كودكان سخت‌تر و مشكل‌تر است، چراكه تعداد باسیل سل در كودك مسلول كمتر است و علائم بیماری نیز در كودكان بسیار غیراختصاصی و غیرمعمول است.

این متخصص بیماری‌های عفونی می‌افزاید: سرفه، كاهش وزن و بی‌اشتهایی از نشانه‌هایی است كه نباید بی‌توجه از آنها گذشت. بخصوص اگر كودكی تب می‌كند و با وجود مصرف داروی تب‌بر، تبش قطع نمی‌شود، باید تحت بررسی‌های دقیق از حیث ابتلا به بیماری سل قرار بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha