سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۹
کد خبر: 60471
 سلامت نیوز : پلنگ‌ها مُردند، اول در فارس به دست روستاییانی كه پلنگی را با تیر زدند و دمش را با تبر قطع كردند و لاشه‌اش را سوزاندند، دوم در گلستان بعد از این‌كه پلنگِ درگیر با «تشی» (پستاندار و جونده‌ای است كه بدنش با پوششی از تیغ پوشیده شده است) از چشم راست زخمی شد و به گله گراز‌ها برخورد كرد و مُرد، سوم در دماوند كه پلنگ وحشت زده به روستای آیینه‌ورزان آمد و به خاطر حمله به محیط‌بانان از پای درآمد و چهارم در سیستان كه لاشه پلنگ بالغ و مسن در حالی كه آثار ضرب و جرح روی آن نبود، پیدا شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ حالا یك ماه از این چهار حادثه می‌گذرد و در حالی كه رسانه‌ها برای اطلاع‌رسانی، خود را به آب و آتش می‌زنند، مسئولان بی‌هیچ واكنشی در حاشیه ایستاده است.

كارشناسان هم همچنان در حال حلاجی حادثه مرگ پلنگ‌ها هستند و عده‌ای محیط‌بانان را مستحق مجازات می‌دانند و عده‌ای از گنجاندن سوالات پلنگ‌شناسی در آزمون استخدامی سازمان محیط زیست حرف می‌زنند.

اما كدام یك از این تجزیه و تحلیل‌ها به كار پلنگ‌های رو به انقراض ایران می‌آید؟ مسلما هیچ كدام. جمعیت پلنگ ایرانی هر روز كمتر و كمتر می‌شود تا آنجا كه حتی به زحمت می‌توان آماری را كه می‌گوید در كشور 600 قلاده پلنگ زندگی می‌كند، باور كرد.

در این میان اما تقلاهای رسانه‌ای یك نتیجه داشته و آن هم ایجاد حساسیت در كمیسیون محیط زیست مجلس نسبت به مرگ پلنگ‌هاست.

نمایندگان مجلس می‌خواهند با دعوت از مسئولان سازمان محیط زیست از آنها درباره این حوادث سوال كنند و بپرسند در حالی كه این گونه جانوری در معرض انقراض است چرا براحتی ریختن برگ پاییزی از درخت، پلنگ‌ها می‌میرند؟

ایجاد حساسیت در مجلس یك روزنه امید است همان‌طور كه یك نماینده مجلس وعده داده ممكن است كار به تحقیق و تفحص از سازمان محیط زیست بكشد.

در تحقیق و تفحص اگر عزمی راسخ نهفته باشد حقایق بسیاری كشف می‌شود، اما آیا مجلس حاضر است دست به چنین تحقیقی بزند، آن هم در شرایطی كه سرنوشت پروژه‌های تحقیق و تفحص، كمتر ختم به‌نتیجه می‌شود؟ این پرسش و همچنین خواست اصلی ماست.

اگر مجلس كه قوه‌ای قانونگذار است لباس نظارتی‌اش را محكم‌تر از همیشه به تن كند، بی‌شك نقطه ضعف‌های حفاظت از گونه‌های حیات وحش بویژه پلنگ در معرض انقراض روشن می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha