چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۴
کد خبر: 60479

هرچند نیش یك پشه كوچك خطری چندان جدی به‌نظر نمی‌رسد اما اگر این پشه، پشه سالك باشد، تا پایان عمر چال سفیدرنگی را بر بدن از خود به یادگار می‌گذارد.

پنج استان، پنجه در پنجه سالك
سلامت نیوز : هرچند نیش یك پشه كوچك خطری چندان جدی به‌نظر نمی‌رسد اما اگر این پشه، پشه سالك باشد، تا پایان عمر چال سفیدرنگی را بر بدن از خود به یادگار می‌گذارد. این روزها ساكنان استان‌های لرستان، اصفهان، ایلام، خراسان و فارس در معرض خطر جدی پشه سالك قرار دارند. به‌نظر می‌رسد هشدارها آنقدر جدی است كه كار به مجلس شورای اسلامی كشیده شده و در آخرین جلسه كمیسیون بهداشت این موضوع طرح شده است. حسن تامینی لیچانی، سخنگوی كمیسیون بهداشت مجلس به تهران‌امروز می‌گوید: «اگر نتایج تحقیقات نشان دهد كه عامل شیوع سالك در این استان‌ها از منشأ داخلی است و از خارج از مرزها نیامده، كمیته ویژه‌ای برای مبارزه با آن تشكیل می‌شود تا با در اختیار داشتن اعتبار ویژه به برطرف كردن این مشكل بپردازد.» طی پنج سال گذشته مواردی از ابتلا به سالك در استان‌های نام برده دیده شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ حتی حسن شریعت نژاد معاون سیاسی و امنیتی استانداری لرستان اعلام كرد كه: «برای مبارزه با بیماری سالک و جلوگیری از شیوع آن باید ستاد مبارزه با این بیماری به‌ویژه در فرمانداری های این استان تشکیل شود.» او همکاری تمامی دستگاه‌های متولی امر بهداشت را در این رابطه ضروری دانست. به گفته شریعت‌نژاد،‌ بیماری سالک از سال 83 تاکنون در شهرستان پلدختر و هشت کانون دیگر در استان شیوع پیدا کرده است. هرچند این مقام مسئول در استانداری لرستان خواستار هماهنگی تمامی بخش‌ها برای مبارزه با سالك شده است اما محمدتقی توكلی یكی از نمایندگان استان لرستان كه از استان‌های در معرض خطر پشه سالك است، در گفت‌وگو با تهران امروز از شیوع بیماری سالك در این منطقه ابراز بی‌اطلاعی می‌كند! شاید به همین دلیل است كه سخنگوی كمیسیون بهداشت مجلس در گفت‌وگو با تهران امروز از كسانی كه در معرض خطر سالك هستند می‌خواهد تا نمایندگان مجلس را در جریان شیوع این بیماری قرار دهند.

ایران در سالك ششم شد

همه چیز از یك‌سوزش نه‌چندان دردناك بر بدن آغاز می‌شود، اما پس از چند هفته تا چند ماه از گزش پشه خاكی آلوده، برجستگی كوچك قرمز رنگی در محل ظاهر می‌شود كه به‌تدریج بزرگ و بزرگ‌تر شده و بعد از مدتی به مركز زخمی بزرگ‌تر مبدل می‌شود. تعداد ضایعات معمولا یكی است اما اگر فرد مورد نظر چند بار گزیده شده باشد، ممكن است ضایعات متعددی بر پوست خودداشته باشد. به این ترتیب فرد دچار بیماری انگلی سالك می‌شود. اگرچه حسن تامینی لیچانی، سخنگوی كمیسیون بهداشت مجلس معتقد است كه طی دهه‌های اخیر موفق به ریشه كن كردن سالك در كشور شده‌ایم اما آمارها نشان می‌دهد كه هر ساله در مناطق كویری ایران 19هزار نفر به سالك مبتلا می‌شوند. همین ارقام ایران را در میان 88 کشور در معرض سالک دنیا، در رده ششم قرار داده است.

فرد مبتلا به سالک حدود ۲تا ۸ماه بعد از گزیدگی، در پوست خود ورم سرخ رنگ و بدون دردی را مشاهده می‌کند که کم کم بزرگ و زخمی شده و تا مدت ۶ماه تا یک سال بهبود پیدا می‌کند اما در صورت درمان نشدن مناسب، در محل زخم یک فرورفتگی دائمی باقی می‌ماند. نقشی كه برای همیشه بر بدن فرد باقی می‌ماند و از آن رو خطرناك است كه می‌تواند اثرات روانی در بیمار حتی پس از بهبودی به‌دنبال داشته باشد. در برخی موارد با تهاجم پشه به پلك و بینی ممكن است موجب تغییر شكل شدید در بیمار شود. همچنین ایجاد عفونت ثانویه با باكتری‌ها، ممكن است عوارض شدیدی را ایجاد كند.

از 21 كارگر اصفهانی تا 71 مبتلا در لرستان

دو سال پیش بود كه خبر ابتلای 21 نفر از کارگران پروژه نقش جهان اصفهان به بیماری پوستی سالک منتشر شد. خبری كه جواد رمضانپور کارشناس مسئول بیماری سالک استان اصفهان آن را تایید كرد و از اخطارهایی كه جدی گرفته نشد خبر داد: «دکتر ندیم، از اساتید برجسته سالک استان اصفهان، از زمانی که قرار بود این مجموعه ساخته شود اخطارها و هشدارهای لازم را داده بودند، چراکه موقعیت و منطقه کنونی پروژه نقش جهان، (منطقه گز و برخوار) کانون سالک ایران و یکی از سالک‌خیزترین مناطق جهان است! اما متاسفانه به این هشدارها هیچ اهمیتی داده نشد و این ورزشگاه ساخته شد.»

همزمان با این رخداد در اصفهان، مشهدی‌ها اعلام كردند كه سالك را ریشه‌كن كرده‌اند اما از ابتدای امسال بازهم زمزمه‌هایی مبنی بر ابتلای مشهدی‌ها به سالك جان گرفت. آمارهای غیررسمی منتشر شده در این باره نشان می‌دهد كه پشه سالك روزانه 80 نفر را برای تزریق آمپول درمانی سالك به مراكز بهداشت می‌كشاند. سید امیر حسین قاضی زاده نماینده مشهد نیز با تایید خبر شیوع سالك در این شهر از كم‌كاری‌ها در حوزه پیشگیری انتقاد می‌كند. او با ابراز نگرانی از اینكه هزینه گزاف این سهل‌انگاری بر دوش مردم است می‌گوید: «کنترل این بیماری یکسری روش‌های خاص دارد که اگر همچون گذشته تداوم می یافت شاهد شیوع مجدد آن نبودیم.»

از سوی دیگر از اردیبهشت امسال با برگزاری یک مانور پیشگیری از شیوع سالک مقابله با این بیماری را دوباره شروع کرده و با گروهی متشکل از ۲۰کارگر، لودر، کامیون، توماس، بازوغلطان، خاور، تراکتور و تانکر شست‌وشو، مناطق آلوده شهر و حومه را پاکسازی کردند.

مشهد و ایلام در جنگ با سالك

این همه ماجرا نیست. كیلومترها دورتر از شهر مقدس مشهد، ایلامی‌ها نیز با پشه سالك دست و پنجه نرم می‌كنند.

گفته می‌شود ایلام هفتمین استان كشور است كه در معرض سالك قرار دارد اما در میان همه شهرستان‌های این استان، انگار نوك پیكان بیماری سالك، دهلران و مهران را نشانه رفته است. به گفته دکتر عبدالصاحب شریفی، رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دهلران: «وضع سالک در این شهرستان بسیار نگران‌کننده است و شبکه بهداشت و درمان شهرستان به صورت مستمر برای به حداقل رساندن آمار سالک در تلاش است.» او می‌گوید: «شبکه بهداشت و درمان دهلران امسال 2 مرحله مناطق آلوده را سمپاشی کرد اما مرحله سوم سمپاشی که باید در شهریور اتفاق می‌افتاد، به دلیل کمبودهای مالی انجام نشد!»

هرچند آخرین آماری كه از موارد ابتلا به این بیماری انگلی در استان لرستان منتشر شده مربوط به سال گذشته و 71 مورد است اما اعلام نشدن آمار جدید از نگرانی لرستانی‌ها نكاسته است چراكه مسئولان از افزایش مبتلایان خبر داده‌اند.

این نگرانی در میان مردم شهر تاریخی زواره واقع در استان اصفهان نیز وجود دارد چراكه طی چند روز گذشته شهردار این شهر از به راه افتادن سونامی سالك در این شهر خبر داد. آمارهای غیررسمی نشان می‌دهد كه از هر 10 نفر دراین شهر، یک نفر به سالک مبتلا شده است.

علیرضا شریف‌زاده شهردار زواره حتی از توزیع پشه بند در میان مردم خبر داده است تا شاید زخم‌های كمتری بر صورت دختركان زواره‌ای بنشیند. زخم‌هایی كه چال سفید باقی‌مانده از آن در دهه‌های آینده بر صورت زنان این منطقه خودنمایی می‌كند تا نسل‌های آینده نیز نتیجه ناهماهنگی میان دستگاه‌های دولتی را شاهد باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha