چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۸
کد خبر: 60481
سلامت نیوز : می‌توانیم با ارتقای کیفیت و حفظ مرغوبیت محصولات داخلی و با حفظ کیفیت و استانداردهای بین‌المللی در سالی که مزین به تولید ملی است موفقیت‌های چشمگیری را در حوزه ساخت و تولید لوازم آرایشی کسب کنیم

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ واردات 85 درصدی لوازم آرایشی و بهداشتی در خراسان رضوی نشان می‌دهد که این حوزه در سال تولید ملی در پیچ و خم تولیدات صنعتی هدف پیکان واردات بی‌رویه واقع شده است. بنا بر آمارهای غیررسمی تنها 10 درصد از لوازم آرایشی و بهداشتی از معابر معتبر و قانونی به استان وارد می شود که این امر علاوه بر ضربه زدن به اقتصاد داخلی و خروج ارز ابتلا به بیماری‌های پوستی را نیز برای آحاد جامعه به ویژه بانوان جوان به‌دنبال دارد.

به عقیده بسیاری از کارشناسان سلامت، این استان در زمینه تولید داخلی لوازم آرایشی و بهداشتی نیازمند جذب سرمایه گذار و رقابت با بازارهای جهانی است زیرا در حال حاضر بسیاری از افراد به دلیل غیراستاندارد و تقلبی بودن لوازم آرایشی قاچاق به عارضه‌های جسمی، صدمات پوستی و بیماری‌های مختلفی هم چون آلرژی پوست، زخم‌های پوستی و حتی سرطان مبتلا می‌شوند.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی مشهد در رابطه با مصرف لوازم آرایشی قاچاق گفت: حفظ کیفیت استانداردهای بین‌المللی مهم‌ترین راهکار بخش تولید در حوزه لوازم آرایشی و بهداشتی است.حسن اثنی عشری اظهار کرد: جذب سرمایه گذار در حوزه لوازم آرایشی و بهداشتی ضروری است زیرا این امر به تولید داخلی و کاهش واردات کمک می‌كند.

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از لوازم‌های آرایشی وارداتی از کیفیت مطلوبی برخوردار نبوده، افزود: می‌توانیم با ارتقای کیفیت و حفظ مرغوبیت محصولات داخلی و با حفظ کیفیت و استانداردهای بین‌المللی در سالی که مزین به تولید ملی است موفقیت‌های چشمگیری را در حوزه ساخت و تولید لوازم آرایشی کسب کنیم.وی بیان کرد: هم اکنون 85 درصد از لوازم آرایشی، 40 درصد از لوازم بهداشتی، 60 درصد از شوینده‌ها و 95 درصد از عطر و ادکلن‌های موجود در بازار وارداتی هستند که با جذب سرمایه‌گذاری در بخش تولید می‌توانیم در تولید محصولات مورد نیاز خود پیشرفت قابل توجهی داشته باشیم.

توجه به برندهای خارجی و عدم فرهنگ‌سازی

وی معتقد است، سهم ورود 85 درصدی لوازم آرایشی و بهداشتی به استان نشانگر عدم فرهنگ سازی، تبلیغات ماهواره و توجه به برندهای خارجی توسط مصرف‌کننده است چرا که مشاهدات و بررسی‌ها نشان داده که لوازم آرایشی و بهداشتی وارداتی کیفیت و استاندارد لازم را ندارد و تنها بر حسب تبلیغ نظر مشتریان را جذب می‌كند. وی تاکید کرد: لوازم آرایشی قاچاق معمولا کیفیت و استاندارد لازم را نداشته و با شرایط آب و هوایی استان نیز سازگار نیست. اثنی عشری ادامه داد: علاوه بر آن محصولات قاچاق موجود در بازار که نوع تقلبی نشان‌های تجاری مطرح جهان هستند، سلامت مصرف کنندگان را تهدید می‌کنند.

توسعه تولیدات داخلی همراه با برندسازی

وی معتقد است، حمایت مسئولین با شرکت‌های تولیدکننده در زمینه تهیه مواد اولیه مورد نیاز از مهم‌ترین عوامل رونق و تولید لوازم آرایشی و بهداشتی در استان محسوب می‌شود. رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی بیان کرد: یکی از راه‌های مهم مقابله با قاچاق لوازم آرایشی برندسازی و تولید کالاهای آرایشی و بهداشتی تحت لیسانس و توسعه تولیدات داخلی با کیفیت و قیمت مناسب است. وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تغییر قیمت لوازم آرایشی و بهداشتی از ابتدای سال‌جاری عنوان کرد: نوسانات ارز، تحریم و گران شدن مواد اولیه از جمله دلایل افزایش قیمت لوازم آرایشی در سال‌جاری است.

تحت لیسانس آلمان ساخت چین

وی بیان کرد: 80 درصد مصرف‌کنندگان از تقلبی یا اصل بودن لوازم آرایشی آگاهی ندارند که در این زمینه اطلاع‌رسانی از سوی صدا و سیما و دستگاه‌های متولی امر سلامت ضروری بوده وکاهش آسیب‌های پوستی را به‌دنبال دارد.اثنی عشری گفت: بیش از 70 درصد از لوازم آرایشی و بهداشتی که تحت لیسانس آلمان، انگلیس و فرانسه عرضه می‌شود ساخت کشور چین است و می‌توان گفت بازار لوازم آرایشی در دستان چین قبضه شده است.

وی اظهار کرد: مقابله با ورود لوازم آرایشی قاچاق نیازمند کنترل مرزها و حمایت تولیدات داخلی است زیرا در حال حاضر لوازم آرایشی و بهداشتی به دلیل نداشتن پروانه بهداشت با قیمت پایین‌ در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود و بسیاری از مردم به دلیل نداشتن آگاهی به خرید این نوع لوازم روی می‌آورند.وی تعداد فروشگاه‌های مجاز لوازم آرایشی در مشهد را 720 مورد عنوان کرد و افزود: 320 فروشگاه بدون مجوز نیز شناسایی و پلمب شدند.وی بیان کرد: آرایشگاه‌های زنانه به عنوان یکی از محل‌های توزیع اقلام آرایشی قاچاق بوده و در حال حاضر از مجموع هفت هزار آرایشگاه زنانه فعال در مشهد 64 درصد فاقد مجوز هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha