چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۵
کد خبر: 60483

آسیب‌ها و حوادث چشمی هر جایی ممكن است اتفاق بیفتد؛ در آشپزخانه، در زمان كار كردن و حتی در زمین بازی. ممكن است یك جسم داغ، مثل روغن یا یك جسم تیز برای چشم شما ایجاد خطر كند ولی شاید خیلی ساده بتوانید از آسیب‌های چشمی جلوگیری كنید.

چشم‌ هایتان را یک عمر گارانتی كنید
سلامت نیوز : یك ضربه می‌تواند هم به چشم شما به عنوان یك عضو آسیب برساند و هم بینایی شما را دچار مشكل كند، برای همین است كه باید كاملا مراقب چشم‌های‌تان باشید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برترین ها ؛ آسیب‌ها و حوادث چشمی هر جایی ممكن است اتفاق بیفتد؛ در آشپزخانه، در زمان كار كردن و حتی در زمین بازی. ممكن است یك جسم داغ، مثل روغن یا یك جسم تیز برای چشم شما ایجاد خطر كند ولی شاید خیلی ساده بتوانید از آسیب‌های چشمی جلوگیری كنید.

عینك‌هایی كه مواظب چشم شما هستند

برای جلوگیری از آسیب‌های چشمی‌می‌توانید از این توصیه‌ها استفاده كنید:

زمانی كه كارهای ریسكی می‌كنید، حتما از محافظ چشم استفاده كنید.

اگر در كار تراشیدن چیزی هستید یا می‌خواهید چیزی را خرد كنید، یا در محیط پر از گرد و غبار هستید، بهترین كار این است كه یك عینك محافظ به چشمان خودتان بزنید. عینك‌های محافظ لبه‌هایی دارند كه كاملا روی صورت و پیشانی قرار می‌گیرند و كاملا از چشم شما محافظت می‌كنند.

در تمام ورزش‌های توپی هم احتمال آسیب به چشم شما وجود دارد اما به هر حال به طور معمول در آن‌ها از عینك محافظ استفاده نمی‌شود.


اگر می‌خواهید خانه‌تان را تمیز كنید

در زمان كار كردن با مواد شیمیایی و تمیزكننده‌ها مواظب باشید این مورد به خصوص در مورد خانم‌ها لازم است مورد توجه قرار بگیرد. خانم‌های خانه‌دار باید بروشور تمام وسایل تمیزكننده‌ای را كه می‌خرند با دقت مطالعه كنند و در صورتی كه هشداری در مورد بخارات مواد تمیزكننده و ضدعفونی‌ وجود داشت حتما در زمان كار كردن با آن‌ها از ماسك و عینك محافظ استفاده كنند. در ضمن یادتان باشد كه هیچ‌گاه خودتان مواد تمیزكننده و شیمیایی را مخلوط نكنید، زیرا گاه مخلوط كردن این مواد می‌تواند گازهایی متصاعد كند كه برای چشم بسیار خطرناك باشد.


خانم‌هایی كه آشپزی می‌كنند

در زمان آشپزی یا كار كردن با اجسام داغ مراقب باشید:

یكی از موارد شایع آسیب‌های چشمی ناشی از پریدن روغن مایع داغ به چشم خانم‌های خانه‌دار است كه مشغول آشپزی هستند.

 ریختن اجسام آب‌دار در روغن داغ یا ریختن اجسام بسیار سرد در داخل روغن داغ می‌تواند باعث جهش روغن داغ به هوا شود. در ضمن یادتان باشد كه آسیب‌های حرارتی می‌تواند حتی با فاصله، چشم را اذیت كند. برای همین هیچ‌گاه بیش از حد به یك جسم داغ نزدیك نشوید.

قابل توجه خانم‌های خانه‌دارمراقب اشیای نوك‌تیز باشید:

بسیاری از صدمات و آسیب‌دیدگی‌های چشمی زنان خانه‌دار ناشی از برخورد آن‌ها با لبه‌های تیز كمدها، كابینت‌ها، درها و لوازم آشپزخانه است. باید حواس‌تان باشد كه هیچ كمد یا كابینت یا وسایل با لبه‌های تیز در مسیر معمول ترددتان در خانه یا محل كار نباشد. این موضوع به خصوص در آشپزخانه باید مورد توجه خانم‌های خانه‌دار قرار بگیرد.

وقتی در اتومبیل نشستید

در زمان نشستن در اتومبیل كمربند ایمنی‌تان را ببندید:

زمانی كه در اتومبیل می‌نشینید حتما كمربند ایمنی خودتان را ببندید. موارد زیادی دیده شده كه در اثر سانحه تصادف رانندگی شكستن شیشه یا پرتاب اجسام ناشی از تصادف به چشم‌ها صدمه رسانده است. یك نكته جالب اینجاست كه در ا نگلستان میزان رانندگی آقایان بیشتر از خانم‌هاست و طبیعی است كه حوادث و سوانح رانندگی برای آن‌ها بیشتر است اما در كمال تعجب میزان آسیب‌های چشمی ناشی از سوانح رانندگی در خانم‌ها بیشتر از آقایان است.

این‌ها زنگ خطر هستند

در موارد زیر حتما باید به صورت اورژانس به بیمارستانی كه بخش چشم‌پزشكی یا مركز مراقبت‌های چشمی دارد مراجعه كنید:

مشكل در دیدن و تاربینی.
پاره شدن یا زخم شدن گسترده پلك.
حركت نكردن یك چشم در مقایسه با چشم‌ دیگر، یعنی فرد قادر نباشد 2 چشمش را به یك شكل حركت بدهد.
بروز ناگهانی تفاوت در میان چشم‌ها، مثلا یك چشم واضح ببیند و چشم دیگر مبهم و تار ببیند.
اندازه یا شكل عجیب مردمك یك یا هر 2 چشم.
وجود خون در قسمت سفیدرنگ چشم، وجود شی خارجی در چشم یا زیر پلك كه به آسانی خارج نمی‌شود.

این توصیه‌ها چشم‌های شما را نجات می‌دهند

زمانی كه چشم آسیب می‌بیند  راهكارهای زیر را به كار ببندید؟

وقتی دچار مشكل چشمی شدید یا برای یكی از نزدیكان شما مشكل چشمی پیش آمد حتما به یك متخصص چشم‌پزشكی مراجعه كنید. حتی اگر مشكل به ظاهر جدی نیست هم نباید آن را نادیده بگیرید. در خیلی از موارد دست‌كم گرفتن صدمه چشمی می‌تواند عوارض زیادی را رقم بزند. در موارد آسیب‌های چشمی این اقدامات را انجام بدهید:

وقتی دچار صدمه چشمی شدید چشم‌تان را لمس نكنید، نمالید یا فشار ندهید.
سعی نكنید جسم خارجی را كه وارد چشم‌تان شده است به تنهایی خارج كنید.
در این موارد بدون تجویز پزشك پماد یا داروهای  دیگر چشمی مصرف نكنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha