به رئیس جمهور در خصوص تامین داروها تذکر دادم، اما توجهی نشده است و امروز برخی داروها و تجهیزات پزشکی بیش از 200 درصد افزایش پیدا کرده است.

برای تامین دارو به رئیس جمهور تذکر دادیم، توجه نشد/ تورم 200 درصدی دارو و تجهیزات پزشکی
سلامت نیوز : رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با ارائه گزارشی در خصوص مشکلات اقتصادی بوجود آمده در بخش سلامت و بهداشت، گفت: به رئیس جمهور در خصوص تامین داروها تذکر دادم، اما توجهی نشده است و امروز برخی داروها و تجهیزات پزشکی بیش از 200 درصد افزایش پیدا کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در جلسه علنی امروز گزارشی را در مورد عدم اجرای جزء(3)، بند(45) و بند(47) قانون بودجه سال 1391 کل کشور در مجلس ارائه کرد.

وی با بیان اینکه علیرغم افزایش بودجه های عمرانی کشور، بودجه بهداشت و درمان بسیار ناچیز است، گفت: سهم دولت در پرداخت هزینه های سلامت 20 درصد، سهم بیمه ها 17 درصد، سهم بیمه های خصوصی 6 و یا 7 درصد و سهم مردم نیز 54 درصد است و این در حالی است که در کشورهای اروپایی مردم تنها 18 درصد از جیب خود برای حوزه سلامت هزینه می کنند.

وی با بیان اینکه هزینه پرداختی از جیب مردم در 2-3 سال گذشته 54 درصد بوده است، افزود: این هزینه امروز به 70 درصد و حتی در ماه های اخیر به 80 درصد نیز رسیده است و بخاطر هزینه های درمانی مردم زیر خط فقر قرار می گیرند و یا به علت نداشتن پول برای هزینه‌کرد در این حوزه، سلامت آنها به خطر می افتد.

شهریاری با بیان اینکه در 2-3 سال اخیر تنها کشور افغانستان وضعیتش در حوزه بهداشت و سلامت بدتر از ما بوده است، ادامه داد: حتی در کشورهای حوزه خلیج فارس، پاکستان و حتی عراق که مدتی پیش درگیر جنگ بود، وضعیتش بهتر از ما است.رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهار داشت: البته وضعیت ما در حال حاضر بهتر از افغانستان شده است.

وی با بیان اینکه هزینه های وزارت بهداشت و درمان بعد از اجرای هدفمندی یارانه ها افزایش پیدا کرده است، اضافه کرد: با عدم پرداخت سهم هدفمندی یارانه ها به بخش صنعت و تولید، هزینه های آب وزارت بهداشت نسبت به سال 88 6.5 برابر، برق 7.2 برابر، گاز 11 برابر، گازوئیل 16 برابر شده است.

شهریاری با بیان اینکه اثرات مستقیم آزادسازی نرخ حامل های انرژی هزار میلیارد تومان برای حوزه سلامت هزینه آورده است، تصریح کرد: حتی یک ریال هم از هدفمندی یارانه ها به حوزه سلامت داده نشده است.

شهریاری خاطر نشان کرد: بدون در نظر گرفتن تورم بالای 50 درصد افزایش قیمت ها در خرید تجهیزات بدون ارز و کم شدن اعتبارات 55 درصدی حوزه درمان، هزینه داروهای ما برای سرنگ آنژیو 245 درصد افزایش قیمت، فیلم رادیولوژی 240 درصد، الکتروشک 289 درصد، گاز هلیوم 367 درصد، کیسه خون 350 درصد و ست و صافی دیالیز برای بیماران دیالیزی نیز 350 درصد افزایش پیدا کرده است و این گرانی ها به علت تغییر نرخ ارز است.

وی همچنین اظهار داشت: داروهای سرطان سینه با کمبود هزینه و افزایش قیمت مواجه شده است.رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه در تامین بودجه مشکل جدی داریم، یادآور شد: ما کشوری بودیم که در میان 186 کشور دنیا می توانستیم واکسن آنفولانزا تولید کنیم، اما الان در تامین این واکسن با مشکل مواجه شدیم.

وی اظهار داشت: در 6 ماهه اخیر بانک مرکزی هیچ ارزی را به حوزه سلامت اختصاص نداده و در این حوزه سوءمدیریت داشته است.شهریاری با بیان اینکه امروز شیرخشک در برخی از داروخانه ها برای کودکان یافت نمی شود، افزود: شیرخشک در اولویت 2، 3 و 7 قرار دارد.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اینکه پول یارانه دارو 480 میلیارد تومان پیش بینی شده، اما 220 میلیارد آن تخصیص داده شده است، خاطر نشان کرد: 97 درصد داروهای ما تولید داخل است که از  این مقدار 40 تا 60 درصد مواد اولیه اش از خارج وارد شده و در داخل تولید می شود و مابقی نیز به نوعی در تهیه مواد اولیه وابستگی به خارج دارد.

وی با بیان اینکه بنده به رئیس جمهور در خصوص اختصاص بودجه به بخش سلامت و دارویی کشور تذکر داده ام که به فکر دارو باشید که در غیراینصورت فاجعه به بار خواهد آمد، ادامه داد: متاسفانه هیچ توجهی تاکنون به این بخش نشده است.

شهریاری همچنین در خصوص اعتبار غذایی به دانشجویان اذعان داشت: موضوع اعتبار غذایی دانشجویی شوخی بردار نیست اکثر دانشجویان از خانواده های کم درآمد و مستمند هستند که اگر اعتبار غذایی از آنها گرفته شود، مشکلاتی در دانشگاه ها بوجود خواهد آمد.رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه ایجاد مشکل در بخش اعتبارات غذایی دانشجویان اعتراضات تشکل های دانشجویی را به همراه خواهد داشت، گفت: عقل سلیم حکم می کند در این خصوص تدابیری اندیشیده شود.

وی با اشاره به اینکه رئیس جمهور می گوید می خواهیم پولی به مردم بدهیم، افزود: ما هم مخالفتی نداریم، اما این پول باید درست به مردم داده شود و شما حوزه سلامت مردم را درست کنید. دولت می‌گوید که مجلس جلوی 6 هزار میلیارد تومان هدفمندی یارانه ها را گرفته است و به همین خاطر نمی توانیم بودجه ای را به بخش سلامت تخصیص دهیم، اما من به آنها می گویم شما مگر 20 هزار میلیارد درآمد نداشتید از همین مقدار 10 درصد آن را به بخش سلامت تخصیص دهید. شما که پرداخت های غیرقانونی به جاهای مختلف دارید، بخشی را هم به حوزه سلامت اختصاص دهید.

شهریاری با بیان اینکه شعار می دهیم، "محور توسعه، انسان سالم است"، گفت: با شعار که نمی شود باید برای سلامت انسان هزینه کرد.رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به گران شدن تجهیزات پزشکی خاطر نشان کرد: بنده می توانم مشکلات دوستان و آشنایانم را در این حوزه حل کنم اما آیا مردم فقیر هم دسترسی به بنده یا دولت و رئیس جمهور دارند تا مشکلاتشان حل شود؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha