توقف رسمی فاز دوم هدفمندی یارانه ها سرنوشت پزشک خانواده را بیش از گذشته مبهم می سازد و این در حالی است که رئیس ستاد اجرایی طرح، این بودجه را چندان تاثیرگذار نمی داند و وزیر بهداشت آن را چنان حائز اهمیت می داند که به دنبال تامین منابع مالی از محل دیگری است!

ابهام در سرنوشت پزشک خانواده با توقف رسمی فاز دوم هدفمندی یارانه ها

سلامت نیوز : محمد شریعتی در گفت و گو با پانا در خصوص تامین منابع مالی طرح پزشک خانواده بیان کرد: قرار بود با واریز 6 هزار میلیارد تومان از ردیف بودجه فاز دوم هدفمندی یارانه ها به طرح پزشک خانواده، منابع مالی این طرح تامین شود و اکنون نیز با توقف فاز دوم هدفمندی یارانه ها همچنان این طرح در سطح اول اجرا به صورت رایگان اجرا می شود و توقف واریز 6 هزار میلیارد تومان آسیب زیادی به طرح پزشک خانواده نمی زند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر طرح پزشک خانواده در حال اجرا است و خدمات درمانی در سطح اول این طرح که شامل مراجعه بیماران به پزشکان عمومی است به صورت رایگان انجام می شود و چنانچه مرحله دوم هدفمندی یارانه ها نیز متوقف نمی شد سطح دوم یعنی ورود به نظام ارجاع و معرفی به پزشکان متخصص نیز به صورت رایگان تحقق می پذیرفت.

رئیس ستاد اجرایی پزشک خانواده افزود: در مجموع توقف واریز 6 هزار میلیارد تومان به طرح پزشک خانواده تاثیر چشمگیری در اجرای این طرح نخواهد داشت.وی تاکید کرد: اساسا ستاد اجرایی پزشک خانواده نباید درخصوص منابع مالی پاسخگو باشد و بیمه ها باید در این زمینه پذیرای سئوالات باشند.

از ابتدای طرح پزشک خانواده تمامی مسئولان از وزارت بهداشت گرفته تا کمیسیون بهداشت مجلس، حیات پزشک خانواده را در گرو واریز 6 هزار میلیارد تومان از محل فاز دوم هدفمندی یارانه ها عنوان کردند و چندی پیش نیز مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت به 6 هزار میلیارد تومانی که در بودجه سال 91 مصوب شد تا دولت از محل درآمد مرحله دوم هدفمندی یارانه ها، به سلامت اختصاص دهد اشاره کرد و گفت: قرار بود شش هزار میلیارد تومان برای  طرح پزشک خانواده  اختصاص یابد که از فاز دوم هدفمندی یارانه ها بود و انجام نشد. این در حالی است که اکنون با توقف رسمی فاز دوم هدفمندی یارانه ها در سال 91، رئیس ستاد اجرایی پزشک خانواده این بودجه را ضامن حیات این طرح نمی داند و آن را تنها کانالی برای توسعه بیشتر این طرح برشمرد.

در هر حال ماجرای بودجه ۶هزار میلیاردی وزارت بهداشت از محل فاز دوم هدفمندی یارانه ها تكلیفی قانونی است که نمایندگان مجلس این بودجه را به این وزارتخانه اختصاص داده بودند و حتی وزیر بهداشت وعده داده بود در صورت تحقق این بودجه درمان مردم رایگان شود.

با وجود این، در حال حاضر برنامه پزشك خانواده نیز به رغم عزم جدی وزارت بهداشت به دلیل كمبود بودجه به بن بست رسیده به گونه‌ای كه وزیر  بهداشت به طور علنی ادامه طرح پزشك خانواده را منوط به گشایش فصل جدیدی از بودجه اعلام كرد و معاون درمان نیز به مشكلات بودجه‌ای در این مسیر اذعان دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha