چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۲
کد خبر: 60499
سلامت نیوز : دیابت، یکی از بیماری های غیرمسری، مزمن و شایع عصر ماست که بر اثر عواملی نظیر شیوع چاقی، شیوه نادرست زندگی و افزایش طول عمر در بسیاری از جوامع از جمله کشور ما رو به گسترش است که هر سال به مناسبت روز جهانی دیابت، درباره این بیماری خطرناک اطلاع رسانی می شود.

دیابت، تهدیدی برای سلامت ایرانیان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ دکترعلیرضا استقامتی، فوق تخصص غدد در این باره به فارس، می گوید: رشد دیابت در یک دهه گذشته دو برابر شده است. ۴میلیون نفر مبتلا و ۵میلیون نفر در خطر ابتلا هستند، با این روند تا دو دهه آینده از هر ۴ایرانی بزرگسال یکی دیابت دارد یا در شرف بیماری است. وی در آستانه روز جهانی دیابت افزود: طی یک دهه گذشته شیوع دیابت در کشور هر سال رو به رشد بوده است و از حدود 2.5میلیون مبتلا در ۱۰سال پیش به بیش از ۴میلیون مبتلا رسیده است. استقامتی ادامه داد: افزایش مصرف فست فودها و غذاهای آماده و کم ارزش و به خصوص تبلیغات این مواد مضر، تغییر سبک زندگی و ماشینی شدن آن، کم تحرکی و نبود فرصت و امکان ورزش برای مردم، باعث رشد خطرناک بیماری دیابت در کشور شده است که البته این مسئله مخصوص کشور ما نیست و در بسیاری از کشورهای دیگر هم وجود دارد. این فوق تخصص بیماری های غدد گفت: تغییر سبک زندگی و تغذیه مردم به افزایش نگران کننده چاقی و اضافه وزن در کشور منجر شده است که یکی از عوامل مهم بروز دیابت است. دیابت بیماری است که از بین نمی رود و عوارض بسیار زیادی برای فرد به صورت مادام العمر دارد.

دیابت در گزارش های آماری

بر اساس اعلام فدراسیون بین المللی دیابت در سال ۲۰۱۱ حدود ۳۶۶میلیون نفر در دنیا به دیابت مبتلا بوده اند و پیش بینی می شود این رقم تا سال ۲۰۲۵ از مرز نیم میلیارد نفر بگذرد. همچنین در سال ۲۰۱۱، حدود 4.6 میلیون مرگ بر اثر دیابت گزارش شده و هزینه های درمان دیابت بیش از ۴۵۵میلیارددلار برآورد شده است. به گزارش ایسنا، به گفته دکترکامران نیکوسخن، رئیس منطقه ای فدراسیون بین المللی دیابت در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، در این منطقه در سال ۲۰۱۱، 32.6میلیون نفر یعنی معادل 9.1درصد جمعیت به دیابت مبتلا بوده اند و پیش بینی می شود این رقم تا ۲۰سال آینده ۲برابر شود. همچنین دیابت 19.2میلیون نفر تشخیص داده نشده است و 11.7درصد کل مرگ و میر در این منطقه از دیابت ناشی می شود. نیکوسخن ادامه می دهد: امارات، عربستان، بحرین، کویت، عمان و مصر ۶ کشوری است که بیشترین شیوع دیابت را دارد و خوشبختانه شیوه دیابت در ایران مانند دیگر کشورهای منطقه نیست. اما با بالا رفتن سن جمعیت کشور، پیش بینی می شود دیابت در کشور ما نیز سیر صعودی پیدا کند و به همین دلیل ضروری است برای جلوگیری از شیوع دیابت جمعیت جوان آموزش های لازم را ببیند.

آموزش، رکن مغفول مانده

نیکوسخن آموزش را یکی از ا رکان های اساسی برای درمان و پیش گیری از دیابت عنوان می کند و می گوید: یکی از مشکلات آن است که بیماران در ایران آموزش های لازم را برای درمان خود نمی بینند. درمان دیابت تنها با پزشک نیست و لازم است بیماران حداقل ۱۵ساعت آموزش مدون بگذرانند.

متاسفانه این روش هنوز وارد سیستم درمانی کشور نشده است و بیمه ها این مبحث را قبول ندارند. آموزش باید تحت پوشش بیمه قرار گیرد. اگر بیماران آموزش های لازم را درباره بیماری شان دریافت کنند، فقط در مورد دیابت نوع۲ می توان گفت که هزینه های درمان ۲۱برابر کاهش می یابد.

عوارض بلندمدت دیابت

- تاری دید و نابینایی (رتینوپاتی): کنترل نکردن قند خون، تاثیرات مخربی بر عروق شبکیه چشم می گذارد و باعث بروز تاری دید و نابینایی می شود. معمولاً رتینوپاتی در مراحل اولیه، هیچ اختلالی در دید ایجاد نمی کند و علامت خاصی ندارد.

- آسیب کلیوی (نفروپاتی): در صورت بالا بودن قندخون، کلیه ها آسیب شدیدی می بیند که نتیجه این آسیب ممکن است از کارافتادگی کلیه ها و نیاز به دیالیز و پیوند باشد. افراد مبتلا به دیابت با کنترل قندخون و فشارخون خود می توانند از بروز این عارضه جلوگیری کنند.آسیب های کلیوی، اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود، درمان پذیر است. - پای دیابتی: کنترل نکردن قندخون و بی توجهی به سلامت پا، موجب ایجاد زخم هایی در پا می شود. این زخم ها در برخی موارد به از کارافتادگی و قطع پاها منجر می شود.- بیماری های قلبی و عروقی: دیابت کنترل نشده، احتمال حملات قلبی، سکته مغزی و فشارخون بالا را افزایش می دهد. قند و چربی خون بالا، در درازمدت به گرفتگی عروق منجر می شود. - عوارض عصبی: اعصاب حسی و حرکتی اندام ها، به ویژه پاها، بر اثر قندخون بالا دچار آسیب می شود و معمولاً به صورت بی حسی یا گزگز کف پا خود را نشان می دهد. از دیگر عوارض عصبی، می توان به ناتوانی جنسی در مردان اشاره کرد.

عوارض کوتاه مدت دیابت

- کمای دیابتی (کتواسیدوز دیابتی): اگر قندخون بیش از حد بالا باشد (هایپرگلیسمی)، فرد در معرض خطر اسیدی شدن خون (کتواسیدوز دیابتی) و حتی کمای دیابتی خواهد بود.

پرخوری، کاهش فعالیت فیزیکی، استرس و فشارهای عصبی، عفونت، جراحت یا بیماری های دیگر، از عوارض بالا رفتن قندخون است. بنابراین افراد دیابتی حتی اگر علامت یا بیماری خاصی نداشته باشند، باید این موارد را انجام دهند:

- مراجعه به چشم پزشک یک بار در سال برای معاینه ته چشم (شبکیه)- مراجعه به پزشک قلب یک تا دو بار در سال حتی بدون داشتن ناراحتی - مراجعه به دندان پزشک یک بار در سال حتی بدون داشتن ناراحتی - مراجعه مداوم به پزشک دیابت (حداقل هر سه ماه یک بار)

مراقبت از دانش آموز مبتلا به دیابت

در وهله اول اولیای مدرسه و همکلاسی های بیمار باید بدانند که یک کودک یا نوجوان مبتلا به دیابت در بین آنهاست و به همین دلیل لازم است اطلاعات کافی درباره دیابت و علایم آن به خصوص هیپوگلیسمی یا قند خون پایین و چگونگی درمان آن داشته باشند. علاوه براین، اولیای مدرسه باید درک کنند که یک فرد مبتلا به دیابت در فواصل زمانی مشخص، نیاز به تغذیه یا رفتن به دستشویی دارد حتی هنگام درس و سر کلاس.

اولیای مدرسه در صورت مشاهده این علایم در دانش آموز باید به سرعت اقدام کنند: عطش، پرادراری، بی رغبتی در انجام تکالیف، بی قراری و بی دقتی در کارها، کم اشتهایی، حالت تهوع، ناتوانی در خواندن مطالب به ویژه مطالب نوشته شده روی تخته، خواب آلودگی و پاره ای مواقع خوابیدن در کلاس، خستگی و بی علاقگی به ورزش.دانش آموزان مبتلا به دیابت که با انسولین درمان می شوند، ممکن است به دلایل گوناگون دچار هیپوگلیسمی (پایین آمدن قند خون) شوند.برای جلوگیری از عوارض و خطرات هیپوگلیسمی، لازم است اولیای دانش آموز، اطلاعات کافی را درباره علایم پایین آمدن قند خون و شیوه درمان آن در اختیار اولیای مدرسه و مسئولان مدارس بگذارند تا آنها بتوانند در مواقع ضروری به بیمار دیابتی کمک و از بروز خطر جلوگیری کنند.بنابراین دانش آموزان مبتلا به دیابت در شرایطی نیاز به همکاری و حمایت دارند. - لازم است به دانش آموز مبتلا به دیابت، در هر زمان حتی در کلاس درس، اجازه داده شود قند خون خود را تست کند. گاه نیاز است معلم برای ثبت نتیجه تست به او کمک کند.- در صورت کاهش قند خون دانش آموز مبتلا به دیابت، باید به وی اجازه نوشیدن و خوردن مواد غذایی لازم داده شود، حتی هنگام ارائه درس در کلاس.- اولیای مدارس، معلمان، به ویژه معلم ورزش، باید از علایم هیپوگلیسمی و چگونگی درمان آن مطلع باشند. آنان باید بدانند مواد قندی که سریع  جذب می شود در کجا نگهداری می شود و به چه شکل باید در اختیار بیمار دیابتی قرار گیرد.- بیمار دیابتی هنگام تزریق انسولین باید اجازه تماس با منزل را داشته باشد تا درمان وی بدون هر گونه اشتباهی، دنبال شود.

- هرگز نباید یک دانش آموز در وضعیت هیپوگلیسمی، به تنهایی به منزل فرستاده شود.

- در صورت هیپوگلیسمی شدید (تشنج) و در دسترس نبودن آمپول گلوکاگن، باید بیمار سریع به نزدیک ترین مرکز پزشکی (درمانگاه، بیمارستان) رسانده شود.

- حتما به علایم هیپوگلیسمی (قند خون پایین) و هایپرگلیسمی (قند خون بالا) در دانش آموزان مبتلا به دیابت توجه کنید.

هفته دیابت در ایران

هفته دیابت امسال را انجمن دیابت ایران با همکاری شهرداری ها، آموزش و پرورش، وزارت بهداشت و  آموزش پزشکی، انجمن متخصصان غدد درون ریز برگزار می کند که بحث آموزش درباره دیابت، محور اصلی خواهد بود. دکتر اسدا... رجب رئیس انجمن دیابت ایران با بیان این مطلب به خراسان می گوید: اهمیت آموزش در بحث دیابت به حدی است که به مدت ۵ سال متوالی قرار است درباره پیشگیری و آموزش دیابت بحث و گفت و گو شود. متاسفانه هنوز نتوانسته ایم بحث آموزش را در کشور نهادینه کنیم. هزینه آموزش باید تحت پوشش بیمه در کشور قرار گیرد تا بتوانیم از افزایش هزینه های عوارض دیابت که ده ها برابر آموزش است، جلوگیری کنیم. متاسفانه هنوز پزشکان، بیماران و سازمان های بیمه گر بحث آموزش دیابت را جدی نگرفته اند. تلاش ما این است که بتوانیم از افزایش هزینه های عوارض دیابت جلوگیری کنیم. ثابت شده است که هزینه های یک فرد دیابتی آموزش دیده تحت درمان در یک دوره ۳۰ ساله کمتر از هزینه های عوارض دیابت طی یک سال است. بنابراین می بینید که با صرف هزینه در حوزه آموزش دیابت تا چه حد می توان از تحمیل هزینه های سنگین عوارض دیابت به بخش بهداشت و درمان جلوگیری کرد.

دکتر رجب با اشاره به این که یکی از مشکلات عمده بیماران دیابتی در کشور این است که هزینه های آموزش به بیماران دیابتی پرداخت نمی شود و بیمار با یک سری دارو و دستورالعمل به حال خود رها می شود و به اندازه کافی آموزش نمی بیند تاکید می کند: دیابت یک بیماری مادام العمر است و این خود فرد است که باید یاد بگیرد دیابت خود را کنترل کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha