چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۵
کد خبر: 60502
سلامت نیوز : در حالی که بر اثر مشکلات پیش آمده اقتصادی درآمدها کم و هزینه‌ها زیاد می‌شود و به تبع مراجعه مردم به پزشکان نیز کم می‌شود اداره دارایی بدون توجه به وضع موجود، بر فشار به پزشکان جهت افزایش مالیات می‌افزاید، با وجود اینکه درآمد پزشکان با شواهد قابل لمس سال به سال کمتر می‌شود (افزایش بی‌رویه پزشک، بیکاری تعداد زیادی پزشک به‌خصوص پزشکان عمومی و بعضی از متخصصان، افزایش درمانگاه‌ها و بیمارستان‌های دولتی، بیمه‌ای و عدم افزایش تعرفه منطقی به‌خصوص تعرفه‌های بیمه) و با توجه به اینکه پزشکان همه ساله مالیات خود را می‌پردازند، امسال مشکل دیگری به مشکلات آنها افزوده شده است و آن هم اجبار در گرفتن دفتر مالیات مشاغل و گرفتن کد اقتصادی است، اداره دارایی بدون در نظر گرفتن برخی از مسائل، پزشکان را در شمار صاحبان مشاغل تجاری قرار داده و آنها را ملزم به گرفتن دفتر مالیاتی و کد اقتصادی کرده است، چنین اقدامی را اگر نگوییم بی‌انصافی و دور از هدف هنر پزشکی و اعتماد پزشکی است.اگر نگاه دارایی به درصد خیلی کم پزشکانی است که درآمد زیاد دارند اما تسری آن به همه پزشکان، نگاهی است که با اشتباه توام است و باید در آن تجدیدنظر به عمل آید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ ممکن است عنوان شود، چنین رفتاری در غرب، با پزشکان انجام می‌شود. ولی باید گفت در آنجا معیار بر مادیات صرف است و چنین استدلالی حداقل از لحاظ عرف اخلاقی و اجتماعی نمی‌ تواند بر پزشکان ایرانی قابل قبول باشد. نگاهی گذرا به تعرفه‌های پزشکی غرب، این نکته را ثابت می‌کند. از همه مهم‌تر نگاه پزشکان غربی، مثل نگاه پزشکان ایرانی نیست و حتی مشاوره و گفت‌وگوی تلفنی راجع به بیمار را حساب و دریافت می‌کنند، در کجای غرب، درمان رایگان و کمترین میزان درآمد مانند ایران برای پزشکان وجود دارد. اکثر پزشکان در مقابل بیماران بی‌بضاعت، علاوه بر اینکه وجهی دریافت نمی‌کنند، به آنها در حد امکان کمک و مساعدت می‌کنند و معنویت پزشکی و خدمت به خلق برای آنها اهمیت دارد. قرار دادن پزشکان در ردیف صاحبان مشاغل که هدف‌شان در هر موقعیت فقط درآمد بیشتر است بی‌انصافی به بیماران و هم به پزشکان خدمتگزار است در صورتی که چنین نگاه بازاری به پزشکان معطوف شود چطور می‌توان از آنها انتظار ایثار، طبابت رایگان و نگاه التافی در نظر داشت؟

ممکن است برای دارایی رنجشی به وجود آید که چرا چنین اظهاراتی صورت می‌گیرد، ولی اینجانب با تجربه طبابت بیش از 30 سال و دیدن زیروبم‌ها، توصیه می‌‌کنم نگاه دارایی به پزشکان تغییر کند، نگاهی توام با محبت، قدردانی و دور از نگاه تجارتی، مثل نگاهی که در مورد هنرمندان، خبرنگاران و موسسات فرهنگی و انتشاراتی به کار می‌رود. همانطور که هنرمندان و مشاغلی مشابه از مالیات معاف شده‌اند که (قابل تقدیر و به حق است) صاحبان هنر پزشکی نیز باید از مالیات معاف یا حداقل برای آنها در نظر گرفته شود.اخذ مالیات از صاحبان درآمدهای زیاد و نجومی، در هر رده قبول و قابل توجیه و توصیه است و باید بدون رعایت جوانب و بدون ملاحظات معمول اجرا شود ولی باید در مورد اکثریت پزشکان، رفتاری که در خور هنرمندان و خدمتگزاران است انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha