چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۶
کد خبر: 60503
سلامت نیوز : تصاویر ماهواره ای دریاچه ارومیه در نیمه آبان ماه 1391 نشان دهنده کاهش قابل توجه ارتفاع سطح آب در بخش های مرکزی دریاچه است و رییس سازمان محیط زیست می گوید تنها 10 درصد از تجویز های گوناگون برای احیای دریاچه ارومیه عملی شده اما انگار گفته‌های دکتر پرویز کردوانی كارشناس محیط زیست به این نكته نزدیك تر است كه گویی مسئولان به فكر اتانازی كردن دریاچه ارومیه هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ نیمه اول پاییز یکی از خشک ترین دوره های فصلی دریاچه ارومیه است زیرا بعد از یک دوره بدون بارش ارتفاع و گستره سطح آب به کمترین مقدار خود می رسد.دومین نکته، کاهش قابل توجه ارتفاع سطح آب در بخش مرکزی دریاچه است .پیشرفت خشکی و عقب نشینی مرزهای دریاچه در این بخش به شکل قابل توجهی از سایر بخش ها متمایز است به طوری که به نظرمی رسد اگر در آینده نزدیک بارندگی کافی نداشته باشیم ممکن است دریاچه به دو قسمت تقسیم شود.

برای احیای دریاچه ارومیه فقط 10درصد اقدام شده است
در حالی که پیشرفت خشکی و عقب نشینی مرزهای دریاچه ارومیه با شتاب فزاینده ای رخ می دهد، رییس سازمان محیط زیست اخیراً از اجرانشدن 90 درصد
اقدام های لازم برای احیای دریاچه ارومیه خبر داده است. محمدجواد محمدی زاده گفته است: در حال حاضر بازدهی آب در حوزه آبریز دریاچه ارومیه حدود 40 درصد است که باید حداقل به 80 درصد برسد که این مهم با اصلاح روش های آبیاری و کم کردن مصرف آب در این حوزه و افزایش آورد آب به دریاچه ارومیه امکان پذیر است.به گفته وی، سال گذشته اعتباری معادل 264 میلیارد تومان برای اصلاح روش های آبیاری در 3 استان آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان تخصص داده شد اما با این اعتبار فقط 10 درصد مأموریتی که برای احیای دریاچه ارومیه باید اجرامی شد، اجرا شده بنابراین در سال جاری و سال آینده باید این اعتبار به شدت تقویت شود زیرا تنها برای اصلاح روش های آبیاری سالانه باید دست کم 500 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شود وزارت جهاد کشاورزی به عنوان مجری اقدام های لازم را انجام دهد.

انتقاد نمایندگان مجلس از روند کند احیای دریاچه ارومیه
اعضای فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی نیز با تأکید بر اینکه سرعت اجرای
اقدام های ضروری در زمینه احیای دریاچه ارومیه کند است، اعلام کرده اند: به دلیل بحران دریاچه ارومیه، ارائه گزارش عملکرد وزارت نیرو و جهاد کشاورزی در دستور کارمجلس قرار گرفته است.به اعتقاد مهرداد بائوج لاهوتی، وزارت نیرو به عنوان متولی اصلی احیای دریاچه ارومیه باید یک بررسی ویژه درباره علل خشک ‌شدن این دریاچه داشته باشد.کمال الدین پیرموذن از دیگر اعضای فراکسیون محیط زیست مجلس معتقد است: خروج دریاچه ارومیه از وضعیت بحرانی باید از مهمترین اولویت‌های اجرایی دولت باشد..او به بررسی مشکلات دریاچه ارومیه در نشست فراکسیون محیط ‌زیست مجلس، اشاره کرده است:‌ دولت باید با تأمین اعتبارات، اختصاص آب از طریق رودخانه ارس و تعطیل کردن چاه‌ های غیرمجاز، تبدیل کاربری و تغییر تکنولوژی کشاورزی در منطقه برای نجات این دریاچه قدم بردارد.

تجویز اتا نازی برای دریاچه محتضر
در این میان دکتر پرویز کردوانی در یک تجویزاتانازی گونه برای این دریاچه محتضرمشکل دریاچه ارومیه را برای همیشه حل کرده و گفته است به جای تلاش برای احیا ی دریاچه ارومیه و هدر دادن سرمایه و انرژی باید روند خشک شدن دریاچه را افزایش داد، از ورود هر آبی حتی آب ناشی از بارندگی به درون حریم دریاچه ممانعت به عمل آورد، همزمان طرح نمک‌روبی از بستر دریاچه را آغاز و در آخرین مرحله، سطح دریاچه را به ضخامت ۱۰ سانتیمتر از شن و ماسه پوشانده و در آن تخم گیاه بپاشیم تا سبز شود.

این پیشنهاد به اعتقاد بسیاری از متخصصان و فعالان حوزه محیط زیست بسیار غیر کارشناسی است، اگرچه می‌تواند مورد توجه و استقبال همه آن مسئولان بومی، نمایندگان مجلس و مدیرانی در وزارت نیرو، جهاد کشاورزی، استانداری‌های سه استان درگیر و سازمان حفاظت محیط زیست قراربگیرد که سیمای امروز دریاچه ارومیه، نتیجه عملکرد و مدیرت نا صحیح آنها در طول چند دهه اخیر بوده است.

چراغ سبز به وزارت نیرو
دکتر محمد درویش عضو موسسه تحقیقات جنگل و مرتع هم ضمن تقدیر از روش دکتر کردوانی در
ساده کردن مسایل طبیعی، می گوید: آیا به راستی روند قهقرایی اجزای درهم‌تنیده و سامانه چندبعدی و پیچیده یک بوم‌سازگان (اکوسیستم) آبی/خشکی پهناور مانند دریاچه نیم‌میلیون هکتاری ارومیه را می‌توان به مرگ یک انسان تشبیه کرد؟ چگونه قرار است از ورود هر نوع آبی به دریاچه جلوگیری کرد؟ مگر دریاچه زهکش طبیعی حوضه آبخیز ۲/۵ میلیون هکتاری ارومیه نیست و مگر می‌توان شیب منطقه را تغییر داد؟

درویش معتقد است: حتی اگر منظور آقای دکتر چراغ سبز نشان دادن به وزارت نیرو برای ساختن سدهای بیشتر روی ۱۱ رودخانه اصلی منتهی به دریاچه است، باید بدانند که هیچ سدی تاکنون در جهان ساخته نشده که بتواند از گذر تمام آب رودخانه جلوگیری کند. درباره نمک‌روبی و جابه‌جایی حجم عظیم نمک موجود در بستر دریاچه که به گفته معاون وقت سازمان حفاظت محیط زیست (دکتر صدوق) میزان آن بین ۸ تا میلیارد تن است، چه ابزاری مد نظرشان است و در چه زمانی می‌توان این حجم عظیم را انتقال داد و بر فرض که همه این نمک را هم جارو کردیم و سوار بر کامیون‌های موجود در همه کره زمین کردیم، آنگاه کجا ببریم!؟ نکند قرار است یک جا دپو شود تا به تدریج نیاز هزار سال آینده بشری به خمیر دندان را رفع کند!

به هر حال آنچه مسلم است تا کنون بر اساس آخرین اظهارات رییس سازمان محیط زیست فقط 10 درصد از تجویز های گوناگون برای احیای دریاچه ارومیه عملی شده در حالی که روز به روز شاهد پیشروی شتابنده خشکی در مرزهای این دریاچه منحصر بفرد هستیم بنابراین اگرچه اظهارات دکتر کردوانی در خصوص خشک کردن کامل دریاچه ارومیه و تبدیل آن به شوره زار بسیار مأیوس کننده است اما اگر روند احیای این دریاچه به همین شکل پیش برود شاید در آینده ای نه چندان دور این اتفاق رخ دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha