چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۱
سلامت نیوز : پژوهش‌های رسمی و برآوردهای میدانی متعدد از روند فزاینده و خطرناك سیگاری شدن زنان و دختران جوان حكایت می‌كنند. گزارش سازمان جهانی بهداشت می‌گوید: آمار زنانی که روزانه یک پاکت سیگار می‌کشند، در طول 2 سال گذشته سه برابر شده است.آمارهای وزارت بهداشت می‌گوید كه حدود 5/4 درصد از زنان کشور سیگاری هستند. بر اساس نتایج یك تحقیق 60 درصد دانشجویان دختر حداقل یکی از دانشگاههای کشور سیگاری هستند. كنار هم قرار دادن نتایج این آمارها بیانگر این واقعیت تلخ است كه با وجود كاهش آمار مردان سیگاری در سال‌های اخیر بیش از دهه‌های قبل دود سیگاردامان خانواده‌ها را می‌گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ابتکار ؛ همانطور كه در ابتدای این گزارش آمده است، براساس گزارش رسمی سازمان جهانی بهداشت، تعداد زنان سیگاری در 20 سال گذشته 60 درصد افزایش یافته و در این مدت آمار زنانی که روزانه یک پاکت سیگار می‌کشند، سه برابر شده است. سازمان بهداشت جهانی تنباکو را یکی از بزرگ‌ترین تهدیدها برای سلامت جهان می‌داند و معتقد است این ماده در نهایت نیمی از مصرف کنندگان خود را می‌کشد. نرخ سالانه مرگ و میر بر اثر مصرف سیگار 5 میلیون نفر است و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2030 این رقم به بیش از 8 میلیون نفر برسد. این تحقیقات در کل تخمین می‌زند که مردان در سراسر جهان تقریبا 5 برابر زنان سیگار می‌کشند. اما تفاوت نرخ سیگار کشیدن در مردان و زنان در کشورهای مختلف جهان اختلاف بسیاری دارد.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد میلیون‌ها زن در کشورهای در حال توسعه به دلیل بهبود وضعیت اقتصادی و سیاسی و افزایش روند اجتماعی شدن زنان، به سمت مصرف سیگار روی آورده‌اند که این عامل در طی دهه‌های آینده می‌تواند باعث مرگ زودرس درصدی از آن‌ها شود. تطبیق نتایج برخی پژوهش‌های انجام شده در 74 کشور جهان نشان می‌دهد، در کشورهایی که زنان قدرت، وضعیت سیاسی و اقتصادی بدتری دارند، مردان 5 برابر زنان سیگار می‌کشند که از جمله آن‌ها می‌توان به چین، اندونزی، پاکستان و عربستان سعودی اشاره کرد. در عوض در کشورهایی که زنان قدرت بیش‌تری دارند مانند استرالیا، کانادا، نروژ، سوئد و آمریکا، این فاصله کم‌تر است و زنان تقریبا به اندازه مردان سیگار می‌کشند.
داگلاس بچر از سازمان بهداشت جهانی در این باره می‌گوید این یافته‌ها نشان می‌دهد مسئولان باید هر چه سریع‌تر فکری به حال کاهش نرخ مصرف سیگار خصوصا در کشورهای فقیرتر کنند. به اعتقاد كارشناسان این سازمان اتخاذ سیاست‌های کنترلی در مورد مصرف این محصولات مانند ممنوعیت تبلیغات، می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری از این بیماری در زنان داشته باشد.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت كشورمان در حال حاضر حداقل 1/27 درصد مردان و حدود 5/4 درصد از زنان کشور سیگاری هستند. این درحالی است كه تا همین سه سال پیش تعداد زنان سیگاری كشور حداكثر 2 درصد كل جامعه زنان بودند. گزارش‌های دانشگاههای کشور نیز نشان می‌دهد که مصرف سیگار در بین دانشجویان برخی رشته‌ها بویژه رشته‌های پزشکی رو به افزایش است، به طوریکه بر اساس ادعای یک منبع تحقیقاتی 60 درصد دانشجویان دختر یکی از دانشگاههای علوم پزشکی کشور سیگاری هستند.این در حالی است که سیگار عوارض جبران ناپذیری داشته و عامل بروز 90 درصد سرطانهای ریه، 50 درصد بیماریهای قلبی عروقی، 75 درصد بیماریهای تنفسی، 12 درصد کل مرگها و 30 درصد مرگهای بین 30 تا 50 سالگی می‌شود.

به گفته دکتر زهرا حسامی، استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی علاوه بر سیگاری بودن 5/4 درصد زنان كشور، بسیاری از آقایان سیگاری متأهلند و در نتیجه همسران آنها جزو سیگاری‌های دست دوم تلقی می‌شوند. بنابراین متأسفانه ما شاهد افزایش شیوع استعمال دخانیات در بین خانم‌ها هستیم كه این افزایش شیوع در کشور نگران‌کننده است. به گفته دكتر حسامی در گذشته ما خانمی را نمی‌دیدیم که در اتومبیل یا اماکن عمومی سیگار بکشد اما امروزه متأسفانه شاهد این مسئله هستیم.

اگرچه در كشور ایران كمتر شاهد تیلیغات اغواگرانه بریا ریو اوردن به سیگار هستیم اما در کشورهای دیگر استفاده از عکس‌های اغواکننده مانند اینکه سیگار بکشید تا زیبا بمانید، سیگار بکشید تا لاغر بمانید، عکس سیگارهای مختلف با طعم‌های گوناگون و ایجاد حالت‌های لوکس و… به فراوانی دیده می‌شود. می‌توان گفت رفت‌وآمد به کشورهای دیگر وارتباطاتی که در این زمینه وجود دارد، در افزایش استعمال دخانیات در بین زنان ‌تأثیر گذاراست. محدثه رمضانی متخصص زنان و استاد دانشگاه در این زمینه می‌گوید: زنی که سیگار می‌کشد یا حتی در مجاورت دود سیگار است مستعد ابتلا به سرطانهای رحم و پستان محسوب می‌شود.وی ادامه می‌دهد: همچنین جنین زنی که در دوره بارداری و حتی پیش از بارداری دارای سابقه استعمال سیگار باشد،یک سیگاری اجباری محسوب می‌شود وحداقل عارضه وی کاهش وزن در هنگام تولد خواهد بود.این پزشک اظهار می‌دارد:احتمال بروز اختلالات تنفسی و مرگ ناگهانی جنین و نوزادان مادران سیگاری به مراتب بالاتر از دیگر موارد است و تحقیقات نشان داده که سیگار کشیدن مادر در دوره بارداری می‌تواند روی رفتار فرزندش در دوره نوجوانی اثر بگذارد و او را دچار اختلال‌های رفتاری کند.

روزبه کرمی، یک روانشناس در این خصوص می‌گوید:زن رکن اصلی کانون خانواده است و تمام اعضای خانواده از سیگار کشیدن وی متاثر می‌شوند.وی ادامه می‌دهد: زن برخلاف مرد که بیرون از منزل است، در خانه و با بچه‌ها سرو کار دارد و دود سیگارش سلامت آنها را به خطر می‌اندازد.وی با اشاره به اینکه چرخه معیوب سیگار در زنان سریع تر از مردان است، توضیح می‌دهد: وقتی مردی سیگار می‌کشد، مردم آن را به نادرست هنجار تلقی می‌کنند در حالی که یک زن سیگاری کار ناهنجاری انجام می‌دهد و تصور می‌شود او با شکستن تابوی زن ایرانی قدم در مسیر دیگری گذاشته است.

مجید ابهری متخصص علوم و اعصاب نیز به خبرنگار ما می‌گوید: ریشه گرایش‌ها به کشیدن سیگار، تقلید، خود بزرگ بینی، رقابت‌های غیراخلاقی بین دوستان، ساده نگری خانواده و ضعف کنترلهای تربیتی است.وی ادامه می‌دهد: بسیاری از دختران و زنان استفاده از سیگار را دلیل بزرگ شدن و نوعی تفاخر می‌دانند این درحالیست که 80 درصد از دختران و زنان از زیانهای سیگار و مواد دخانی بر سلامت خود بی اطلاع بوده و از آثار تخریبی آن بر پوست، دستگاه گوارش، قلب ریه و دندان‌های خود بی اطلاع هستند.ابهری با اظهار تاسف از اینکه سیگار به عنوان یکی از وسایل تفریحی دختران جوان معرفی شده است، می‌افزاید: در حالیکه آثار زیانبار سیگار بر روی جنین و توانایی‌های جنسی جبران ناپذیر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha