چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۴
کد خبر: 60523

سلامت نیوز :با کنترل الفبای دیابت، می‌توان بروز عوارض حاصله را بسیار کاهش داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ خستگی، خشکی دهان و تشنگی، گرسنگی، اختلال در دید، کاهش وزن بدون علت و پرادراری از نشانه‌های قند خون بالا هستند. در بسیاری از موارد، قند خون بالا هیچ کدام از علائم فوق را ندارد و شما فقط با اندازه‌گیری قند خون خود با دستگاه اندازه‌گیری قند خون معتبر و یا از طریق آزمایشگاه می‌توانید متوجه آن شوید.

درمان هایپرگلیسمی (قند خون بالا)

اگر قند خونتان بیش از حد بالا رفت، با فواصل زمانی کمتری قند خونتان را اندازه‌گیری کنید. در صورت وجود کتون در ادرار با پزشک خود تماس بگیرید. مصرف دارو و انسولین را طبق برنامه ادامه دهید. مایعات بدون قند بیشتری بنوشید. در صورت عدم وجود کتون در ادرار، به فعالیت بدنی بپردازید.

هیپوگلیسمی (افت قند خون)

اگر همواره از مقدار قند خونتان آگاه نباشید و قندتان بیش از حد پایین بیاید، ممکن است منجر به ضعف یا بیهوشی شود.

دلایل هیپوگلیسمی

مصرف انسولین یا دارو بیش از حد معمول، فعالیت فیزیکی بیش از حد، حذف یک وعده غذایی اصلی یا یکی از میان وعده‌ها می‌توانند موجب بروز هیپوگلیسمی شوند.

علائم هیپوگلیسمی

تپش قلب، گرسنگی شدید، لرزش بدن، عرق سرد، درد شکم و تهوع، پوست سرد و رنگ پریده، اختلال دید، سردرد، خستگی و بی‌حالی، خواب‌آلودگی، از دست دادن تمرکز، اختلال در صحبت کردن و ... از علائم افت قند خون هستند.

افت قند خون را جدی بگیرید. تکرار افت قند خون را حتما به پزشک معالج اطلاع دهید و به دنبال یافتن دلیل اتفاق افتادن آن باشید.

برای اطمینان از هیپوگلیسمی حتما قند خونتان را اندازه‌گیری کنید. بسیاری از مواقع، حالت ضعف، گرسنگی و بسیاری علائم دیگر می‌توانند به علت قند خون بالا هم باشند. با اندازه‌گیری قند خون در این مواقع توسط دستگاه اندازه‌گیری قند خون، متوجه خواهید شد که آیا این ضعف، ناشی از افت قند خون است یا قند خون بالا.

درمان هیپوگلیسمی (افت قند خون)

اگر از وقوع هیپوگلیسمی مطمئن شدید، مقداری مواد قندی یا مایعات شیرین میل نمایید. مثلا چند حبه قند یا نصف لیوان آب میوه، مناسب است. پس از 10-15 دقیقه قند خود را مجددا اندازه‌گیری نمایید. اگر همچنان پایین بود چند حبه دیگر قند یا مایعات شیرین میل کنید.

شناخت الفبای دیابت

با کنترل الفبای دیابت، می‌توان بروز عوارض را بسیار کاهش داد. برای جلوگیری از عوارض دیررس دیابت، کنترل سه عامل قند، چربی و فشار خون بسیار کلیدی است. الفبای دیابت عبارتند از:

الف: هموگلوبین اِی – وان – سی (HbAlc)

نشان‌دهنده میانگین قند خون در سه ماه گذشته است. مقدار هدف این آزمایش برای بیشتر افراد دیابتی زیر 70 درصد است. بالا بودن قند خون به معنای وجود خطر ابتلا به عوارض قلبی عروقی، کلیوی، چشمی و پای دیابتی خواهد بود.

ممکن است مقدار هدف برای شما متفاوت باشد. هر فرد دیابتی برای بررسی وضعیت کنترل قند خون در سه ماه گذشته باید این آزمایش را انجام دهد. از آنجایی که روش‌های گوناگونی برای این تست در آزمایشگاه وجود دارد، به میزان مرجع تعریف شده در برگه آزمایشگاه توجه کنید.

ب: فشار خون

مقدار هدف فشار خون برای اکثر افراد دیابتی زیر 130.80 است.

فشار خون بالا صدمات شدیدی به قلب می‌رساند. احتمال حمله قلبی و نارسایی کلیه را افزایش می‌دهد. ممکن است مقدار هدف برای شما متفاوت باشد.

ج: کلسترول

کلسترول موجود در خون به دو شکل کلسترول خوب و کلسترول بد موجود است. ال – دی – ال یا «کلسترول بد» موجب گرفتگی رگ‌های شما می‌شود و حمله قلبی در پی خواهد داشت. اچ – دی – ال یا «کلسترول خوب» کمک می‌کند گرفتگی رگ‌های شما کمتر شود.

مقدار هدف ال – دی – ال (LDL) برای بیشتر افراد دیابتی زیر 100 است.

مقدار هدف اچ – دی – ال (HDL) برای بیشتر افراد دیابتی بالای 40 برای مردان و بیشتر از 50 برای زنان است.

مدیریت دیابت

منظور از مدیریت دیابت، حفظ میزان قند خون در حد طبیعی است (نه پایین‌تر و نه بالاتر). لازم به ذکر است که حفظ چربی و فشار خون در حد طبیعی نیز نقش بسیار مهمی در کاهش عوارض دیابت بر عهده دارد.

در این گام به دنبال پاسخ این سوال هستیم که چگونه می‌توانیم قند را در مقدار قابل قبول کنترل نماییم.

چه عواملی قند خون را بالا می‌برد؟ چه عواملی قند خون را پایین می‌آورد؟

استرس و غذا خوردن، دو عامل اصلی بالا برنده قند خون هستند. در حالی که فعالیت بدنی و دارو دو عامل اصلی پایین آورنده قند خون هستند. البته از نقش هورمون‌ها نیز در نوسانات قند خون نباید چشم‌پوشی کرد. عوامل بالا برنده و پایین آورنده قند خون همانند دو کفه ترازو عمل می‌کنند. به این معنی که اگر این دو کفه هم وزن باشند، شما کنترل مناسبی خواهید داشت. اما اگر وزن هر کدام از این دو کفه از تعادل خارج شود، قند شما نیز از تعادل خارج خواهد شد.

کنترل دقیق دیابت به معنای حفظ کفه‌های این ترازو در حالت تعادل است. اگر کفه سمت چپ سنگین‌تر شود (شما زیاد بخورید و یا استرس زیادی داشته باشید)، قند بالا می‌رود. در حالی که اگر کفه سمت راست سنگین شود (ورزش کنید و دارو مصرف نمایید)، قند پایین می‌آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha