گروهی از دانشمندان آمریکایی با هدف کشف ژن های چندگانه در انسان، Dna گروهی از نخستی ها را بررسی و یک ژن چندگانه را کشف کردند که نقش مهمی در فعالیت های طولانی مدت انسان دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، گروهی از دانشمندان دانشگاه کلورادو با بررسی DNA ده گونه از رسته نخستی ها ژن چندگانه ای را شناسایی کردند که عملکردهای مختلفی از جمله فعالیت های طولانی مدت مثل دویدن های طولانی را کنترل می کند.

نتایج این بررسی ها که در مجله Genome Research منتشر شده است، نشان می دهد این ژن Aqp7 نام دارد و شامل چند کپی مختلف است. دراین خصوص جیمز سیکلا، سرپرست این تیم تحقیقاتی اظهار داشت: "انسان تحت کنترل 20 هزار تا 25 هزار ژن متفاوت است که تنها در چند مورد، این ژن ها چند کپی هویتی از خود دارند. در یک سلول تعداد کپی های بیشتر از یک ژن به منزله کنترل تعداد پروتئین هایی است که بخش Dna آنها را بیان می کند."

این دانشمندان 84 ژن بین رسته نخستی ها و انسان کشف کردند که کپی های مختلفی دارند. از این بین ژنهای Aqp7 که پروتئین پایه برای حمل آب و برخی از انواع هیدرات های کربن به داخل غشای سلولی را رمزگذاری می کند، کپی های بیشتری دارند. این عملکرد در مورد حرکت انرژی موجود در چربی ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

بررسی ها نشان می دهد که انسان پنج کپی از این ژن دارد، درحالی که این تعداد در شامپانزه ها دو کپی و در سایر نخستی ها تنها یک کپی است.

به گفته این دانشمندان، تعدد کپی های این ژن نقش مهمی در توانایی فعالیت های طولانی انسان ایفا می کند. درحقیقت انسان ها از حدود چهار میلیون سال قبل کشف کردند که نسبت به دیگر حیوانات هم رسته خود، توانایی بیشتری در فعالیت های طولانی مدت بویژه دویدن های طولانی دارد. این توانایی برای انسان یک امتیاز ویژه بشمار می رود و همین ویژگی باعث شد که انسان های اولیه از آفریقا به قاره های دیگر مهاجرت کنند.

بنابراین گزارش، تنها 1/0 درصد از ژن های انسان با شامپانزه متفاوت است که این رقم در مورد ژن های دارای کپی به 8/6 درصد می رسد.

اگرچه ژن های دارای کپی در اکثر موارد به عنوان یک ویژگی مثبت بشمار می روند، باوجود این بروز بیماری هایی از جمله سندروم داون، بیماری اوتیسم و انواعی از عقب ماندگی های ذهنی مربوط به برخی از کپی های ژنی است. در خصوص موارد مثبت کپی ژن ها می توان به خانواده سیتوکروم ها اشاره کرد که در بیش از یک کپی تکرار شده و باعث تصفیه خون از مواد سمی می شوند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha