سلامت نیوز : محمد مهدی آخوندی، رئیس پژوهشگاه ابن سینا در گفت‌و‌گو با فارس در مورد تفاوت «کاهش انتخابی جنین» با سقط جنین اظهار داشت: نباید این دو را با هم مقایسه کرد، چون در سقط جنین هدف از بین بردن جنین است ولی در «کاهش انتخابی جنین» ما به داشتن یک روند بارداری موفق کمک می‌کنیم.

وی گفت: در 30 درصد روش‌های کمک بارداری معمولاً بارداری‌های چندقلویی ایجاد می‌شود که می‌تواند نارس بودن نوزاد، افزایش مرگ و میر جنین‌ها، ناهنجاری‌های جنینی، فلج مغزی را از ریسک فاکتورهای آن دانست.

 آخوندی تاکید کرد: تهوع، استفراغ شدید، کم خونی مادر، افزایش دیابت، پر فشاری خون، خونریزی قبل و بعد از زایمان، لزوم انجام زایمان به روش سزارین و حتی برخی ناراحتی‌های روانی، افسردگی، دوری از اجتماع و احساس کسالت از مواردی است که مادر را در بارداری‌های چند قلویی تهدید می‌کند.

وی با اشاره به اینکه برخی نگرانند که «کاهش انتخابی جنین» در راستای کنترل جمعیت یا ختم بارداری استفاده شود، افزود: این در حالی است که تنها برای کاهش جنین در بارداری‌های 3 قلویی به بالاتر استفاده می‌شود یا اینکه از مواردی که یک یا چند جنین ناهنجاری و اختلال کروموزومی داشته باشند برای حفظ جنین‌های سالم مجبوریم از این روش‌ها استفاده کنیم.

اقدامات پیشگیرانه قبل از آنکه جنین‌های زیادی تشکیل شود می‌تواند در جلوگیری از بارداری‌های چندقلویی موثر باشد که آخوندی به آن اشاره کرد.وی گفت: تحریک کمتر تخمدان‌ها برای تخمک‌گذاری حذف یا توقف سیکل‌هایی که تعداد زیادی فولیکول در آن رشد کرده‌اند و تخلیه فولیکول‌ها قبل از انجام روش‌ کمک بارداری از این گونه موارد است.

وی گفت: اگر در آزمایش خون مادر در روش کمک باروری استرادیول( یک نشانگر آزمایشگاهی هورمون) بالاتر از 1500 بود نباید هورمون HCG را تزریق کنیم.آخوندی در مورد چگونگی کاهش انتخابی جنین گفت: در این روش که معمولاً بین هفته 8 تا 14 بارداری انجام می‌شود سوزن را از روی شکم وارد رحم می‌کنند و با کمک سونوگرافی در قسمت قدامی رحم وارد قفسه صدری جنین شده و نیم تا 2 سی‌سی کلرور پتاسیم 10 درصد می‌شود.

این متخصص زنان و نازایی گفت: با این کار در عرض یک تا 2 دقیقه قلب جنین متوقف می‌شود و معمولاً تا 97 درصد می‌تواند با موفقیت همراه باشد.وی در مورد نظر علما در این رابطه گفت: اکثر علما عنوان کرده‌اند به شرط اینکه همه جنین‌ها دفع نشود و سلامت دیگر جنین‌ها به خطر نیفتد مانعی ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha