سلامت نیوز : مصطفی قانعی صبح امروز در همایش سراسری معاونان تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی سراسر کشور که در ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد در مورد مزایای ارزشیابی دانشگاه‌ها گفت: ارزشیابی دستاورد بزرگی برای ما داشت و نشان داد که می‌تواند ابزاری مهمی برای مدیریت و پیشرفت پژوهش در کشور باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی با اشاره به سهم اعتبارات پژوهش نسبت به اعتبارات وزارت بهداشت گفت: برای آنکه بتوانیم در برنامه پنجم توسعه به تکلیف خود برای دستیابی به جایگاه اول منطقه عمل کنیم نیاز به راهبرد مشخصی داشتیم که در سند چشم‌انداز به وضوح به آن اشاره شده است. چرا که برای نهادهای علمی و فناوری نیاز به ساختاری است تا مراحل سیاستگذاری به درستی طی شود.

وی در مورد نقش فرآیند آنلاین در مدیریت پژوهش گفت: برای رسیدن به اهداف بالادستی نیاز به مدیریت متمرکز داریم که با وصل شدن به این سیستم هر یک از این دانشگاه‌ها این امکان را دارند تا بتوانند دانشگاه‌ بالاتر از خود را رصد کنند.

کاهش خلاء‌های اطلاعاتی در برخی شاخص‌ها یکی دیگر از نقاط ضعفی بود که قانعی به آن اشاره کرد و گفت: با راه‌اندازی مدیریت آنلاین این مشکل نیز برطرف شده چرا که قبلاً باید یک سال صبر می‌کردیم و بعد رتبه هر دانشگاه سالانه اعلام می‌شد ولی از این پس ماه به ماه رتبه دانشگا‌ه‌ها را در رسانه ها اعلام خواهیم کرد تا دانشگاه‌ها بتوانند از وضع خود مطلع شوند.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: قرار بود طی برنامه پنجم توسعه 5 دانشگاه ما جزو یک درصد دانشگاه‌های برتر دنیا قرار گیرند که خوشبختانه قبل از موعد مقرر 6 دانشگاه علوم پزشکی شامل علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، اصفهان، شیراز، تبریز و مشهد به آن پیوستند.

وی یکی از گلوگاه‌هایی که باید در حوزه پژوهش به آن پرداخت را نشریات الکترونیک دانست و افزود: ‌برای توجه بیشتر به این مقوله امسال جشنواره نشریات علوم پزشکی را برگزار خواهیم کرد.

دانشگاه‌های علوم پزشکی تیپ سه عضو هیئت علمی ثابت ندارند

قانعی در مورد وضعیت پژوهش در دانشگاه‌های علوم پزشکی تیپ 3 گفت: برخی دانشگاه‌های تیپ 3 هیئت علمی ثابت ندارند و بسیاری از اعضای هیئت علمی طرحی هستند و گاهی برای ریاست دانشگاه باید دنبال استادیار بگردیم و این نشان می‌دهد که باید زنجیره پژوهش را جدی بگیریم.

راه‌اندازی پایگاه خبری پژوهش دیگری بود که معاون وزیر بهداشت به آن اشاره کرد و گفت: با راه‌اندازی این پایگاه و اعلام اخبار و اطلاع‌رسانی در مورد طرحهای پژوهشی متخصصان می‌توانند به راحتی از این طرح‌ها استفاده کنند.

وی اضافه کرد: از طرفی چالش‌های ارز روند انتشار خلاصه مقالات را با مشکل مواجه کرده است و این امر سبب می‌شود تا اعضای هیئت علمی آن طور که باید در مجامع علمی حضور پررنگی نداشته باشند.

ارتقای رتبه پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران

قانعی همچنین پیشرفت دانشگاه‌های تیپ 2 علوم پزشکی را شایان توجه دانست و افزود: دانشگاه علوم پزشکی مازندران با تلاشی مجدانه و افزایش طرح‌های پژوهشی توانست امسال رتبه نخست دانشگاه‌های علوم پزشکی تیپ 2 را به خود اختصاص دهد و پس از آن دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله و علوم پزشکی یزد رتبه‌های بعدی را دارند.

وی تصریح کرد: وضعیت دانشگاه علوم پزشکی تهران در بین دانشگاه‌های تیپ یک در خور توجه است و پس از آن دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و اصفهان قرار دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha