سلامت نیوز :  باقر لاریجانی صبح امروز در همایش معاونان تحقیقات و فناوری دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور که در ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد اظهار داشت: ما باید توازن معقولی بین تحقیقات کاربردی و تحقیقات پایه برقرار کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی اضافه کرد: محدودیت‌های اعتباری در ماه‌های اخیر، دانشگاه‌های علوم پزشکی را با چالش مواجه کرده و باید مراقب باشیم که حوزه پژوهشی و آموزشی در این میان آسیب نبیند چون در مقابل بودجه ارائه خدمات سلامت بودجه پژوهشی بسیار محدود است و از آن طرف پژوهش کاری زمان‌بر است که یک شبه اتفاق نمی‌افتد.

رئیس شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت با اشاره به اینکه امسال مراکز تحقیقاتی برای دهمین بار مورد ارزیابی قرار می‌گیرند افزود: به نظر می‌رسد این کار جهت‌دهی خوبی برای دانشگاه‌ها در پی دارد در عین حال «کمی گرایی» نباید ما را از نوآوری دور کند.

وی پیگیری طرح‌های پژوهشی را در چارچوب اخلاقی بسیار مهم دانست و گفت: باید بحث‌هایی در پژوهش رصد کنیم که در چارچوب‌های اخلاقی باشد تا مبادا برای وزارت بهداشت یا مراکز تحقیقاتی چالش‌برانگیز شود

لاریجانی افزود: در سطح وزارت بهداشت طی چند ماه گذشته ارزیابی و رتبه‌بندی‌های مختلفی در حوزه‌های مختلف انجام شده که در این راستا شورای عالی پژوهش نیز شکل گرفته است.

به گفته رئیس شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت از آنجایی که مقوله دیده‌بانی حیطه‌های مختلف سلامت جدی گرفته شده چند روز آینده اولین گزارش با عنوان DHS منتشر خواهد شد که به شاخص‌های زیادی مانند جمعیت، سلامت، سواد و شاخص خانوار را نشان می‌دهد.

وی تأکید کرد: تشکیل شورای عالی اخلاق پزشکی یکی دیگر از نقاط مثبت در تدوین کدهای اخلاقی در حیطه پزشکی است و بهتر است در دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز شورای پژوهش اخلاق تشکیل شود چرا که این مقوله چیزی است که ما روزانه با آن سر و کار داریم.

لاریجانی خاطرنشان کرد: اخیراً کدهای متعددی راجع به اخلاق داروسازی و پرستاری به دانشگاه‌ها ابلاغ شده و باید کمک کنیم تا این کدها سامان بگیرد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: گسترش شاخص‌های عدالت در سلامت در تمام دانشگاه‌ها، ایجاد مراکز رشد برای رصد نقاط ضعف در امور پژوهش و ایجاد شرکت‌های دانش بنیان و گسترش PHD بر پایه تحقیقات می‌‌تواند در این راستا مؤثر باشد.

وی تأکید کرد: شورای گسترش وزارت بهداشت امسال به همه دانشگاه‌های علوم پزشکی اجازه داده تا حداقل یک مرکز رشد در دانشگاه خود ایجاد کنند چرا که ما باید به این مسیر برسیم تا اساتید دانشگاه‌ها ایده‌های نو را که به فناوری منجر می‌شود در دانشگاه خودشان سامان دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha