وزیر بهداشت گفت: با ادامه روند فعلی تخصیص بودجه برای خرید دستگاههای امحای زباله، 70 درصد مشكل زباله‌های بیمارستانی تا دو سال آینده حل می‌شود.

70 درصد مشكل زباله‌های بیمارستانی تا دو سال آینده حل می‌شود
به گزارش سلامت نیوز به نقل ازفارس، كامران باقری لنكرانی امروز در حاشیه مراسم روز خبرنگار در وزارت بهداشت در جمع خبرنگاران، افزود: در بحث زباله‌های بیمارستانی باید برای هر موقعیت تعریف جداگانه‌ای داشته باشیم، در یك جا ممكن است دفن كردن زباله عفونی درست باشد و در جای دیگر استفاده از دستگاه زباله سوز یا غیر سوز.
وی ادامه داد: باید مطابق شرایط در این مورد تصمیم گیری شود اما جهتگیری وزارت بهداشت استفاده از سیستم زباله سوز نیست زیرا استفاده از دستگاههای زباله سوز استاندارد كه خروجی آن سرطانزا نیست و آلودگی هوا ایجاد نمی‌كند به علت گران بودن مقرون به صرفه نیست.
وی گفت: این طور نیست كه ما كلاً با سیستم زباله سوز مخالف باشیم اما اجازه نمی‌دهیم كسانی با فضاسازی ما را مجبور به پذیرش ورود دستگاههای زباله سوز غیر استاندارد كنند. ترجمه این بیان این می‌شود كه سیاست وزارت بهداشت استفاده از دستگاههای اتوكلاو و غیر سوز در بیمارستانهاست.
وزیر بهداشت افزود: اعتباری كه برای خرید این دستگاهها وجود دارد طی سالهای اخیر رو به افزایش بوده است سال 84 فقط چند صد میلیون تومان پول برای خرید این دستگاهها اعتبار داشتیم، این اعتبار در سال 85 به یك میلیارد تومان اعتبار متمركز افزایش یافت و حدود 4 میلیارد تومان نیز با استفاده از درآمدهای اختصاصی بیمارستانها برای این كار خرج شد.
وی گفت: امسال نیز 15 میلیارد تومان اعتبار متمركز برای خرید این دستگاهها در اختیار وزارت بهداشت است كه 9 میلیارد تومان آن ردیف بودجه در قانون بودجه امسال است و 6 میلیارد تومان دیگر نیز از منبع دیگری توسط دولت برای این كار اختصاص یافته است كه البته امیدواریم با استفاده از سایر منابع 2 تا 3 برابر این میزان را امسال برای خرید دستگاههای امحای زباله در بیمارستانها هزینه كنیم.
وی افزود: با ادامه‌ این روند پیش بینی می‌كنیم طی یك زمان دو ساله 70 درصد مشكل زباله های بیمارستانی كشور حل شود.
وزیر بهداشت در مورد حكم پرونده هموفیلی ها نیز توضیح داد: دولت نهم با وجود بحثهایی كه در مورد این پرونده وجود داشت دیه بیماران هموفیلی را پرداخت كرد در حالی كه مسئولان قبلی هنگامی كه كار را تحویل می دادند توصیه‌های دیگری در این زمینه داشتند ولی به نظر من با جمع بندی كه از این موضوع داشتیم مسیر عاقلانه را برای حل این موضوع در پیش گرفتیم.
وی ادامه داد: كار اضافه دیگری كه این دولت برای بیماران هموفیلی انجام داد آغاز درمان رایگان آنها با بهترین داروی موجود بود كه به وسیله دكتر علویان كه یكی از متبحرترین فوق تخصصهای كبد در كشور است انجام می‌شود.
وی گفت: نیابد فضا را به سمتی ببریم كه فضای تقابل باشد ما وظیفه خدمت گذاری به بیماران را داریم و حرفهای غیر حقوقی كه مبنای قانونی نداشته باشد و در جهت بازگشت به نقطه تقابل باشد را نیز قبول نداریم.
وزیر بهداشت همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد تشكیل كمیسیون علمی در دولت گفت: این كمیسیون در معاونت علمی ریاست جمهوری تشكیل شده و رئیس جمهوری نیز با آن موافق است و وزارت بهداشت نیز عضو این كمیسیون است و به نظر من این فرصت مغتنمی است كه مجموعه تحقیقات علوم پزشكی را به سمت ارتقا ببریم.
وزیر بهداشت در مراسم قدردانی از خبرنگاران رسانه‌ها نیز گفت: ما مرهون تلاش خبرنگاران هستیم و امیدواریم این ارتباط صمیمانه و انسانی ما با خبرنگاران بر مبنای حفظ كرامت انسانی هر دو طرف حفظ شود و برای اعتلای كشور اثرگذار باشد، من طی 24 ماه گذشته خاطرات خوبی از خبرنگاران دارم و درسهای زیادی از این تعامل گرفتم.
وی افزود: این تعامل مثبت باید در آینده نیز در مجموعه وزارت بهداشت ادامه یابد و به نظر من وزیر بهداشت به عنوان متولی سلامت باید رسانه‌ای ترین وزیر كابینه باشد و اگر در مواردی مطلبی در رسانه ها منتشر شد كه با سلیقه و نظر ما مطابقت نداشت نباید برآشفته شویم.
باقری لنكرانی در پاسخ به پرسش یكی از خبرنگاران در مورد توقیف روزنامه شرق گفت: بسته شدن یك روزنامه یا رسانه هیچ وقت خبر خوبی نیست اما آنچه مهم است و آدم را نگران می‌كند این است كه چرا گاهی مسیر زیبای اطلاع رسانی با حرفهای نادرست خراب می شود و گاهی حرفهایی در رسانه ها دیده می شود كه در شان یك رسانه نیست.
وی اضافه كرد: البته رسانه‌ها می توانند ارگان یك حزب باشد و از نگاه آن حزب حرف بزنند اما در نهایت نباید تعهد همه ما ایرانیان به قانون اساسی و سایر قوانین فراموش شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha