سلامت نیوز :تحقیقات جدید حاکی است: احتمالاً رابطه‌ای بین حافظه ضعیف و صفات ژنتیک مرتبط با چاقی در افراد میانسال وجود دارد. این رابطه می‌تواند منجر به آن شود که وزن اضافه بر کارکرد مغز تاثیر بگذارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ محققان در تحقیقات خود فقط متوجه رابطه بین این نوع ژنها و حافظه در افراد سفیدپوست شدند نه در افراد سیاهپوست.به عقیده دانشمندان ساختار ژنتیکی در گرایش به سمت اضافه وزن نقش بسزایی دارد. بررسی‌های انجام شده روی دوقلوها و خانواده‌ها نشان داد که ژنها حدوداً 65 درصد در افزایش وزن نقش دارند.

تحقیقات اخیر روی 4 صفت ژنتیکی انجام شد که با ژنی که به نظر می‌رسد در ایجاد چاقی نقش داشته باشد مرتبط هستند.محققان علائم این صفات را تقریباً در 8400 سفیدپوست و 2100 سیاهپوست 45 تا 64 ساله بررسی کردند. آنها متوجه رابطه‌ای بین مشکل در به خاطر سپاری کلمات و 2 صفت ژنتیکی شدند.

جان اسپیکمن، استاد انستیتو علوم بیولوژیکی و محیطی در دانشگاه آبردین در اسکاتلند گفت: هنوز علت مشخص نیست اما به نظر می‌رسد که این ژن خاص هم وزن و هم حافظه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.وی گفت: می‌توان دلیل این رابطه را تاثیرات منفی چاقی روی عملکرد مغز یا بالعکس دانست.

دکتر شوارتز، مدیر مرکز دیابت و چاقی در دانشگاه واشنگتن خاطر نشان کرد که این رابطه حتی زمانی که محققان سعی کردند تا هر گونه عامل تاثیرگذار بر وزن را حذف کنند نیز همچنان وجود داشت.این بدان معناست که چنین رابطه‌ای بدون توجه به اینکه فرد چاق است یا لاغر وجود دارد.

شوارتز گفت: تفاوتی آشکار بین سیاهپوستان و سفیدپوستان در این زمینه در تحقیقات انجام شده به دلیل محدودیتهای تحقیقات بوده است که محققان نتوانستند علی رغم وجود شباهتها نقاط مشترکی را بین این2 گروه گزارش دهند.

نتایج این تحقیقات به صورت آن لاین در روز 7 نوامبر در مجله Neurology به چاپ رسید و انستیتو ملی سلامت در آمریکا حامی آن بوده است. اگر چه که این تحقیقات یک رابطه بین مشکل کم حافظگی، صفات ژنتیک و چاقی نشان دادند اما رابطه علت و معلولی را اثبات نکردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha