سه‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 6057

معاون مركز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت با اعلام تدوین برنامه ملی پیشگیری و مراقبت از سرطان، گفت: با اجرای مرحله اول این برنامه كه ثبت سرطان در كشور است اكنون 50 هزار بیمار سرطانی در كشور شناسایی شده‌اند كه تقریبا دو سوم كل بیماران مبتلا به این عارضه هستند.

رشید رمضانی در گفت و گو با فارس، افزود: برای تدوین و اجرای برنامه ملی پیشگیری و مراقبت از سرطان در كشور ابتدا لازم بود كه آمار دقیقی از موارد ابتلا به انواع سرطان به دست آید و سرطانهای شایع شناسایی شود كه برای این كار از سال 84 برنامه ثبت و گزارش دهی سرطان در كشور اجرا شد.
وی ادامه داد: بر این اساس همه نمونه‌های مثبت سرطان كه در مراكز پاتولوژی ثبت می‌شود در سیستم گزارش دهی وزارت بهداشت نیز ثبت می‌شود و به این ترتیب در سال 84 به آمار 50 هزار نفری بیماران سرطان در كشور دست یافتیم، این برنامه در سال 85 و امسال نیز ادامه دارد.
وی گفت: به طور كلی در كشورهای جهان سوم به ازای هر هزار نفر یك نفر مبتلا به یكی از انواع سرطان است و پیش بینی می‌شود حدود 70 هزار نفر در كشور مبتلا به این بیماری باشند كه احتمالا حدود 20 هزار نفر آنها به هر دلیل هنوز در مراكز پاتولوژی كشور ثبت نشده‌اند.این آمار در كشورهای پیشرفته كه جمعیت مسن تری دارند بیشتر است و به حدود 22/1 نفر به ازای هر هزار نفر جمعیت می‌رسد.
سرپرست معاونت بیماریهای غیر واگیر مركز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت افزود: برنامه ثبت بیماریهای سرطان اولین قدم در اجرای برنامه ملی پیشگیری و مراقبت از سرطان در كشور و یك برنامه بی همتا در منطقه مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی است.
وی گفت: برنامه ملی پیشگیری و مراقبت از سرطان اكنون در وزارت بهداشت تدوین شده ولی هنوز به دانشگاهها ابلاغ نشده است و منتظر نهایی شدن این برنامه و تامین بودجه لازم آن برای ابلاغ هستیم.
رمضانی افزود: این برنامه به طور كلی 4 محور اساسی دارد كه شامل پیشگیری، تشخیص زودرس، تدوین برنامه های درمانی و بالاخره برنامه تسكینی برای بیماران سرطانی كه در مرحله چهارم این بیماری هستند.
وی گفت: برای پشگیری از سرطان مهمترین كار توجه به ریسك فاكتورها یا عوامل بروز سرطان و كنترل آنهاست، مهمترین عوامل بروز این بیماریها مصرف سیگار، چاقی، تغذیه نامناسب و كاهش تحرك فیزیكی و استرس است، برای تشخیص زودرس نیز آموزش به مردم برای توجه به سرطانهای شایع در مردان و زنان ضروری است.
وی اضافه كرد: مراحل بعدی این برنامه نیز تعیین guideline یا خط مشی‌های درمانی برای هر یك از سرطانهاست كه با همكاری صاحبنظران هر یك از این بیماریها باید تدوین شود و در حال حاضر هنوز این روشهای درمانی به طور كامل تدوین نشده است.
رمضانی اضافه كرد: مراقبتهای تسكینی برای بیمار چهارمین محور این برنامه است كه برای بیمارانی اجرا می‌شود كه در مرحله چهارم بیماری قرار دارند و شیمی درمانی برای آنها تاثیر زیادی ندارد بلكه باید از درد، استفراغ و یبوست آنها بكاهیم.
وی گفت: اجرای كامل این برنامه چندین میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد به عنوان مثال خرید تعداد كافی ماموگرافی یا دستگاههای پاراكلینكی برای اجرای این برنامه ضروری است.
وی افزود: سرطانهای شایع در گروه مردان و زنان متفاوت است در جامعه زنان شایعترین سرطانها به ترتیب عبارتند از سرطان سینه، پوست، روده بزرگ، معده، مری، دستگاههای خون ساز است و در جامعه مردان شایعترین سرطانها عبارتند از سرطان پوست، معده، مثانه، پروستات، روده بزرگ، دستگاههای خون ساز، مری، ریه، غدد لنفاوی و سرطان دستگاه مغز و اعصاب.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha