چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۶
کد خبر: 60572

دوره ی شیردهی یک دوره ی حساس برای مادر و کودک تلقی می شود و تغذیه مادر در این دوران از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا تأمین کننده نیاز های کودک می باشد.

تغذیه نامناسب مهم ترین عامل در کاهش شیر مادر
سلامت نیوز : کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: دوره ی شیردهی یک دوره ی حساس برای مادر و کودک تلقی می شود و تغذیه مادر در این دوران از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا از طرفی تأمین کننده نیاز های کودک می باشد و از طرفی برخلاف تصور عمومی که تنها دوران بارداری را  دوره ی افزایش نیاز بدن مادر می دانند. در زمان شیردهی نیز مادر نسبت به حالت معمول نیازمند انرژی، ویتامین ها و املاح بیشتری است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت ؛ معصومه مشهدی، استراحت کافی، مصرف مایعات، تغذیه مناسب، مصرف شیر افزاهایی از جمله  زیره، رازیانه، ریحان، شبدر، شیر بادام، كنجد، شاهدانه، شیر، ماست و دوغ ، ماهی، كاهو و غلات پرك شده مخصوصاً جوی‌ پرك شده، دم کرده رازیانه و بذر شوید را از جمله راهکارهای افزایش شیر مادر برشمرد.

کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان بردسکن با اشاره به اینکه مواد غذایی مختلفی که مادر شیرده در طول شبانه روز مصرف می کند بر روی شیر او نیز بی تاثیر نیست، تصریح کرد: دل درد، نا آرامی و كولیت كه برخی از شیرخواران دچار آن می ‌شوند، می ‌تواند بر اثر غذایی كه مادر خورده است، به وجود آمده باشد. همچنین بو و طعم مواد غذایی وارد شده در شیر مادر ممكن است، شیرخوار را نسبت به خوردن شیر بی‌ میل كند.

معصومه مشهدی  افزود: از جمله برخی مواد غذایی که می‌ تواند طعم و بوی شیر مادر را تغییر دهد و احتمال ایجاد دل‌ دردهای 24 ساعته شیرخوار را به دنبال دارد؛ می ‌توان به سیر، پیاز، كلم، شلغم، لوبیای سبز، حبوبات، ریواس و زردآلو اشاره كرد.وی گفت: مصرف زیاد هندوانه، خربزه، هلو و دیگر میوه‌ های نوبرانه، نرسیده و كال در ایجاد اسهال و دل ‌درد كودكان تأثیر می ‌گذارند.

کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: در بعضی خانواده ‌ها مصرف برخی مواد غذایی مانند: شیر گاو، تخم‌ مرغ، فرآورده‌ های گوشتی، بادام ‌زمینی و فرآورده ‌های سویا توسط مادر، در فرزند شیرخوار ایجاد حساسیت و آلرژی می ‌كند، كه بهتر است از برنامه غذایی حذف شوند.

وی گفت: مادران با توجه به نوع مواد غذایی مصرفی و عكس‌العمل فرزند شان، می ‌توانند تصمیم بگیرند كه كدام ماده غذایی را حذف كنند یا از میزان مصرف‌ شان بكاهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha