با توجه به این که آموزش در سن 2 تا 3 سالگی انجام می شود و از طرفی این سن، سن لجبازی و مقاومت کودکان است والدین باید مراقبت رفتارشان باشند.

لجبازی کودکان، پیامد سخت گیری های بی جاست
سلامت نیوز : دکتر عبدالوهاب خندان، روانپزشک در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت:  با توجه به این که آموزش در سن 2 تا 3 سالگی انجام می شود و از طرفی این سن، سن لجباری و مقاومت کودکان است والدین باید مراقب رفتارشان باشند.

وی در ادامه مطلب خود افزود: در این سن ممکن است کودک در پی رفتار اشتباه و سخت گیری والدین لجبازی کند و به دلیل خصوصیات سن 2 تا 3 سالگی برای اثبات خود مختاری شروع به مقاومت و نافرمانی می کند و به جای این که آموزش ها را یاد بگیرد به عمد پوشک خود را کثیف کند.خندان تصریح کرد: در نهایت در پی بازخورد رفتار والدین ارتباط کودک با آنها خدشه دار خواهد شد و این مسئله جنبه های دیگر تربیت کودک را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

این روانپزشک در ادامه اظهار داشت: اگر در مسیر این آموزش بیش از حد سخت گیری کنید و با عصبانیت کودکی را که پوشکش را کثیف کرده برخورد کنید ممکن است در برابر شما مقاومت کند و حتی برا ی کنترلتان و عصبانی کردن به عمد با آن که توانایی کنترل ادرار و مدفوعش را دارد پوشکش را کثیف کند.

وی در ادامه گفت: بنابراین در این دوره واکنش های سخت و حساسیت های بی مورد از خود نشان ندهید.خندان تصریح کرد: زیرا علاوه بر این که این رفتار ممکن است آموزش را به تعویق بیاندازد باعث می شود خصوصیات وسواسی در سنین بالاتر در کودک شکل گیرد.

این روانپزشک خاطر نشان کرد: همچنین کودکی که در آینده نسبت به خود و اطرافیان سخت می گیرد و به نظم و ترتیب رفتار وسواس گونه پیدا می کند این رفتار قطعاً مشکلات دیگری را به همراه خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha