پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۷

ذهن خوانی معمولاً در ازدواج های که مدت زمان طولانی بیشترسپری شده ، مشاهده می شود. در این موارد ، چون زوج ها فكرمی كنند در دوره ی طولانی با هم بودن، به خوبی یكدیگر را شناخته اند، احساس می كنند كه نیازی به باز خورد ندارند.

علل جدایی عاطفی زوجین چیست ؟
سلامت نیوز : یکی ازعوامل جدایی عاطفی زوجین طلاق عاطفی آنهاست که با توجه به اینکه در کنارهم زندگی می کنند ولی ازنظرعاطفی از هم جدا هستند وبا توجه به خصوصیات شخصیتی ورفتاری دوجنس می توان نکات زیادی از این تفاوتها را بر شمرد.یکی ازموانع و مشکلات که درارتباط زوجین می توان پرداخت این است که برای اینکه مشاجره ای بین شان نباشد وزندگی آرامی داشته باشند از خیلی معضلات وبحث در مورد مشکلات اجتناب می کنندو این خود مشکل را برای زوجین ایجاد می کند چراکه مسایل لا ینحل می ماند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا ؛ ازدواج یک رابطه دو‌طرفه است و اغلب مشکلاتی که به طلاق منجر می‌شوند ریشه در ضعف یا عدم توانایی در برقراری یک رابطه سالم دارند.قطعاً هر نوع آموزش به هر میزان برای پیشگیری یا کمک به حل بعضی از مشکلات زناشویی مفید است. اما نکته‌ای که نباید از یاد برد این است که آموزش، یک روند طولانی است و نخستین مدرسه ما در زندگی خانواده است. از همین رو شاید راه بنیادی تر برای حل مشکلاتی از این قبیل تلاش برای آموزش والدینی باشد که نخستین مربیان تربیتی افراد یک جامعه محسوب می شوند.

چهار مقوله را برای الگوهای منفی ارتباطی که به "چهار سوار كار مكاشفه" نامیده شده که شامل انتقاد در مقابل شکایت که اگر به شكل صحیح انجام گیرد بیان كننده احساس فرد شكایت كننده و نارضایتی او از وضع موجود است . گاهی اوقات زوج ها به جای بیان مناسب احساس نارضایتی خود  به انتقاد سرزنش آمیز از یكدیگر می پردازند و به عبارتی به جای شكایت از رفتار ناراحت كننده  به شخصیت فرد انتقاد می شودوبیان این مسئله هم گاهی شكل اتهام پیدا می كند .

همچنین نکته دوم در مورد تحقیر است  که تفاوت انتقاد و تحقیر در روابط زوجی رابیان می کند  که در انتقاد به صورت عمدی به همسر ضربه  وارد نمی شود ودرحالی كه در تحقیر فرد تحقیر كننده به صورت عمدی و از روی قصد به همسر خود آسیب و ضربه ی روحی وارد می كند و به بیان این مسئله هم گاهی شكل اتهام پیدا می كند .تفاوت انتقاد و تحقیر در روابط زوجی، این است که در انتقاد به صورت عمدی به همسر ضربه  وارد نمی شود، در حالی كه در تحقیر فرد تحقیر كننده به صورت عمدی و از روی قصد به همسر خود آسیب و ضربه روحی وارد می كند.  توهین و فحاشی، عناد ورزی،  مسخره کردن، حرکات بدنی تحقیر آمیز و ... ، همه از نشانه های تحقیر هستند.  تحقیر می تواند رابطه بین افراد را كاملاً مختل كند.  فردی كه همسرش را تحقیر می كند، احساس دوست داشتن را در همسر خود كاملا از بین می بردودر دفاعی رفتار كردن ،وقتی زن و شوهر  نسبت به هم  حالت دفاعی  می گیرند، نمی توانند با هم  همكاری كنند.  در این حالت، هر دو نفر مسئولیت خود را نادیده  می گیرند . هم چنین ممكن است زوجین شکایت دو طرفه استفاده کنند. در این حالت، زوج روزگار سختی را می گذارند.

زمانی كه ناكام می شوند موقعیت  و امکانات زیادی را از دست می دهند، عدم همکاری،وقتی در رابطه زن و شوهر مشكل ایجاد می شود ، یکی از آنها ممکن است قهر كند و از صحبت کردن امتناع ورزد. قهر کردن هم  به نوعی حالت تحقیر را در طرف مقابل ایجاد می كند. این حالت  به این دلیل ایجاد می شود كه فرد احساس بی اعتنایی نسبت به طرف مقابل دارد. خیلی از زوج ها در جریان زندگی ممكن است گاهی با یكدیگر قهر کنند، اما اگر قهر  طولانی و پایدار شود، مشكلات جدی و وخیمی را در رابطه آنها ایجاد می كند .
از مشکلات خاص ناسازگارانه در زوج ها می توان ذهن خوانی را نام برد که  یکی از زوج ها دایماً بر اساس ادراکی  که از رفتار و نیت همسر خود دارد، بدون این كه از  پرسیدن و بازخوردمناسب استفاده كند، عمل می کند.

ذهن خوانی معمولاً در ازدواج های که مدت زمان طولانی  بیشترسپری شده ، مشاهده می شود. در این موارد ، چون زوج ها فكرمی كنند در دوره ی طولانی با هم بودن، به خوبی یكدیگر را شناخته اند، احساس می كنند كه نیازی به باز خورد ندارند. به همین دلیل بیشتر بر اساس ادراك و برداشتی كه از رفتار همسر خود دارند، واكنش نشان می دهند. ذهن خوانی گاهی مشكلاتی بسیار جدی را در ارتباط بین زن و شوهر، ایجاد می كند .

میز گرد، در این حالت زوج به این تمایل دارند كه بحثهای خود را به سمت منطقی بودن هدایت كنند، به گونه ای كه بیان احساس وجود نداشته باشد. در این شرایط ارتباط زوج  بیشتر به سمت نوعی ارتباط حرفه ای سوق داده می شود. در این نوع ارتباط، افراد ارزش زیادی برای تحصیلات بالا، مدرن و روشنفكر بودن و دوری از كشمكش قائل هستند،در این گونه موارد مباحث زوج خالی از احساس می شود و بیشتر به ارتباط دو شریك تجاری شباهت پیدا می كند.

علت اصلی بیشتر مشکلات و مشاجرات بین زن و مرد در عدم مهارت یکی یا هر دو طرف در برقراری روابط سالم و دوجانبه با در نظر گرفتن شرایط و نیازهای عاطفی یکدیگر است. موارد زیر می تواند راهگشای برخی مشکلات ارتباطی واحتمالی بین ما و همسرمان باشد.  اولا پذیرش همسر آنچنان که هست خصوصیات و تجارب گذشته وخانواده و نگرش مثبت به اوداشته باشیم.دوم اینکه  اولین برخورد درآغاز و پایان یک روز کاری در حال و هوای ساعات باقی مانده روز و شب تأثیر می گذارد،پس صبح موقع خروج از منزل و ورود به منزل بعد از کار روزانه سعی کنیم اولین برخوردمان محبت آمیز باشد تا ساعات خوشی داشته باشیم. سوم اینکه  نحوه ادای کلمات و حالات چهره ، تُن صدا و نوع نگاه ما بر طرف مقابل تاثیر گذار است.

آقایان به مفهوم کلمات و خانم ها به نحوه ادای آن توجه زیاد دارند. چهارم جوابهای سربالا و سرزنش آمیز دلیل ناراحتی وبا عصبیت پاسخ دهند بود،نشان می دهد که وی شیوه صحیح برقراری ارتباط را نمی داند. پنجم خودداری از صحبت غیر مستقیم و با گوشه وکنایه ،‌ طعنه و زخم زبان .ششم استفاده از کلمه ما یا برای ما به جای من و برای من یعنی ازکلمات جمع استفاده کنند و اخر اینکه گوش دادن مؤثر صحبت های همسر برای رفع مشکل ذهن خوانی است .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha