جمعه ۲۶ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۵
کد خبر: 60598
سلامت نیوز : احتمال مسمومیت بارداری در زنان مبتلا به لوپوسِ منتشر بیشتر است.پژوهشگران آمریكایی فعال در عرصه سلامت زنان بتازگی دریافته‌اند بیماری لوپوس اریتماتوس سیستمیك (sle) یا لوپوس منتشر، در بروز برخی بیماری‌های دیگر مانند مسمومیت بارداری اثرگذار است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ لوپوس اریتماتوس سیستمیك نوعی بیماری ناشی از فعالیت دفاعی بدن علیه ارگان‌ها و بافت‌های پیوندی است و گفته شده​ زنان كم‌وبیش ده برابر بیش از مردان به آن مبتلا می‌شوند. هر چند اغلب افراد بزرگسال به این بیماری دچار می‌شوند، اما حتی كودكان و افراد مسن نیز از امكان ابتلا به آن در امان نیستند. علائم و نشانه‌های بیماری لوپوس شدت و ضعف دارد و بیماری نیز همراه با دوره‌های عود و بهبودی ظاهری است، در برخی افراد پوست یا مفاصل آسیب می‌بیند و در برخی دیگر علاوه بر اینها، برخی اندام داخلی بدن. دردهای عضلانی، ورم مفاصل یا ساق پا یا دور چشم‌ها، راش یا تظاهرات پوستی، زخم دهان، درگیری با حساسیت‌های نوری همانند مبتلایان به میگرن، ریزش مو، تب، خستگی، بیحالی، بی‌اشتهایی، كاهش وزن و حتی گاهی تشنج و آشفتگی‌های روانی از جمله نشانه‌ها و علائم این بیماری به شمار می‌روند. لوپوس در افرادی كه بیش از دو عضو خانواده به آن مبتلا شده باشند، احتمال بروز بیشتری دارد.

مسمومیت بارداری نیز اغلب در سه ماهه آخر بارداری رخ می‌دهد و از آنجا كه زنان مبتلا به لوپوس دو برابر بیش از زنان دیگر با خطر ابتلا به مسمومیت دوره بارداری مواجهند، معاینات پزشكی و روماتولوژی، درمان‌های دارویی، واكسیناسیون، ورزش و پیروی از رژیم غذایی خاص برای پیشگیری یا جلوگیری از عوارض لوپوس در این زنان لازم است. گفته شده طی دوران بارداری تا سه یا چهار هفته پس از زایمان نیز امكان تشدید بیماری لوپوس در زنان مبتلا بعید نیست.افزون بر مسمومیت، كمبود پلاكت و كاهش ضربان قلب جنین نیز از دیگر عوارضی است كه احتمال بروز آن طی دوره بارداری در زنان مبتلا به لوپوس وجود دارد.

سیستم ایمنی گاهی بین سلول‌ها و بافت‌های بدن نمی‌تواند تفاوت صحیحی قائل شود و از همین رو در بیماری لوپوس به بافت‌های خودی حمله می‌كند. به سبب آن‌كه لوپوس پیش از بارداری ممكن است نهفته یا خفته باشد بهتر است همسران جوان پیش از تصمیم به تزاید نسل، با انجام آزمایش به اطمینان در این زمینه برسند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha