جمعه ۲۶ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۵
کد خبر: 60599
سلامت نیوز : در آینده به منظور درمان مردان نابارور ممكن است به جای اسپرم برای تولید مثل از نمونه پوست آنها استفاده شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ دانشمندان آمریكایی با پرورش سلول‌های بنیادی به شیوه‌ای خاص، در حال بررسی امكان تولید سلول‌های حیاتی چون سلول اسپرم اولیه از نمونه‌های پوست و كشف راه‌هایی برای درمان ناباروری مردان از این طریق هستند. طبق گفته محققان​، هر چند اكنون می‌توان اسپرم را برای انجام تلقیح مصنوعی در آینده ذخیره كرد، اما اگر آزمایش‌های جدید در توسل به سلول‌های بنیادی و استفاده از پوست به موفقیت برسد كاربردهای گسترده دیگری نیز پیش روی بشر خواهد بود، زیرا نه تنها می‌توان با ذخیره بافت بیضه پیش از درمان سرطان در برخی از مردان، آرزوی آنها را برای داشتن فرزند عملی كرد، بلكه باروری مردان عقیم و پسران نابالغ نیز ممكن خواهد شد.

تلاش برای رویكرد به روندی فراتر از اتكا به اسپرم در تولید نسل بشر، پیشتر و از سوی پژوهندگان دیگر نیز دنبال شده بود. به عنوان مثال، سال گذشته محققان انگلیسی با انجام آزمایش‌هایی سعی كردند به تولید اسپرم انسان از سلول‌های بنیادی جنینی دست یابند كه اگرچه اسپرم‌های مذكور كارایی اسپرماتوزوئید واقعی را نداشت، اما به عنوان یكی از چند گام اولیه در این زمینه تلاشی مفید ارزیابی شد. پروفسور كریم نایرنیا كه سرپرستی پژوهندگان دانشگاه نیوكاسل و مؤسسه سلول‌های بنیادی انگلیس را در انجام تحقیق مذكور به عهده داشت درباره روش و روند انجام كار در گروه خود گفت: اگرچه در آزمایشگاه و با كمك تكنولوژی می‌توان اسپرم انسانی را به كمك سلول‌های بنیادی حامل كروموزوم XY تولید كرد، ولی این نوع تولید اسپرم برای بارور‌كردن تخمك مناسب نیست و كارایی چندانی ندارد.

دكتر استفان ویویل كه مدیر آزمایشگاهی مرتبط با فعالیت‌های بیولوژیك و تهیه سلول‌های بنیادی در استراسبورگ است نیز خاطرنشان كرده برای تولید اسپرماتوژن باید مراحل بسیاری را پشت سر گذاشت، اما با چنین آزمایش‌هایی ممكن است در آینده بتوان راهی برای باروری برخی مردان ناتوان در تولید اسپرم پیدا كرد. وی تلاش برای ساخت اسپرم از سلول پوست و انجام لقاح مصنوعی از این طریق را یكی از روش‌های ممكن در آینده برای بارورسازی مردان ذكر كرده، اما تاكید كرده است ​ هنوز قادر به بارور کردن مردان از طریق این اسپرم‌ها نیستیم و آزمایش‌های انجام شده روی موش‌ها نشان داده كه كوچك‌ترین اشتباه ممكن است سبب تولد موش‌های ناقص‌الخلقه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha