جمعه ۲۶ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۶
سلامت نیوز : خیلی‌ها دائم در حسرت اتفاقات و فرصت‌های گذشته هستند؛ فرصت‌هایی كه امروز دیگر از دست رفته است، ولی فكرش همچنان ادامه دارد. برای همین هم جملاتی از این دست را میان این افراد زیاد می‌شنویم كه همراه با آه و افسوس هم بیان می‌شود و نشان می‌دهد گوینده آن چقدر ناراحت است: «اگر این كار را نكرده بودم!»، «كاش هیچ‌وقت به این راحتی این موضوع را فراموش نمی‌كردم.»، «اگر جوان‌تر بودم!»، «خوب بود بیشتر فكر می‌كردم»، «چقدر زود گذشت و همه چیز تمام شد» و....

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ این همه كاش و اگر و چه می‌شد و... كه معمولا افراد در سن و سال‌های مختلف آنها را به زبان می‌آورند،آیا واقعا این همه تاسف و حسرت خوردن برای اتفاقات گذشته، درست و منطقی است؟ آیا مشكلی با این همه افسوس و حسرت حل می‌شود؟ آیا این شیوه تا به حال موثر بوده كه از این به بعد بتواند كمكی به شما بكند؟ كدام یك از اتفاقات خوب زندگی ​بر​اثر این جملات ایجاد شده است كه این دفعه چنین انتظاری دارید؟!

البته باید این نكته را هم در نظر داشته باشید؛ متخصصان براین باورند كه تاسف خوردن و فكر‌كردن به اشتباهات گذشته می‌تواند به جوانان كمك كند و آنها را برای تصمیم‌گیری‌های بعدی به دقت و تمركز بیشتری وادارد تا دوباره مرتكب اشتباه نشوند، بنابراین می‌توان گفت در دوران جوانی و نوجوانی بد نیست به مشكلاتی كه در گذشته برایتان پیش آمده بیشتر فكر كنید تا با تجربه آنها، دیگر چنین اشتباهی تكرار نشود. ولی سالمندان چطور؟ آیا آنها هم می‌توانند براحتی به گذشته‌شان فكر كنند و با غصه و حسرت زندگی‌شان را بگذرانند؟ گذشته‌ای كه حالا سال‌ها از آن می‌گذرد و دیگر كاری از دست كسی ساخته نیست. برای همین متخصصان تاكید می‌كنند كه فرد سالمند نباید چنین شیوه‌ای را در پیش بگیرد و دائم افسوس زندگی گذشته‌اش را بخورد.

آنها می‌گویند رمز سالمندی موفق در همین نكته نهفته است؛ این‌كه برای اشتباهات و اتفاقاتی كه در گذشته‌‌ روی داده، هیچ حسرت و تاسفی نخورید. البته دلیلی منطقی نیز پشت سر این مطلب وجود دارد.در واقع فكر‌كردن به مسائل مربوط به گذشته‌ای دور كه سال‌ها از آن می‌گذرد نه تنها فایده‌ای برای سالمندان ندارد، بلكه حتی ممكن است سلامت روان آنها را نیز با مشكلاتی جدی مواجه سازد و آنها را دچار بیماری‌های مختلفی مانند افسردگی كند.

بنابراین اگر نمی‌خواهید دوران سالمندی همراه با بیماری‌های روحی مختلف سپری شود، از همین امروز فكر‌كردن همراه با حسرت در مورد روزهای گذشته را متوقف كنید. همچنین خوب است در این دوران كه دیگر كمتر فرصتی برای تغییر و جبران اشتباهات گذشته وجود دارد، اجازه دهید روزگار به بهترین شكل ممكن سپری شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha