سلامت نیوز : تعدادی از نمایندگان خانه ملت با اشاره به مشکلات پیش روی بیماران کلیوی در کشور، خواستار حمایت وزارت بهداشت و دولت از این افراد شدند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ مشکلات زیادی که بیماران کلیوی و دیالیزی به لحاظ تهیه دارو و درمان با آنها مواجه هستند، باعث شده تا روند درمان این بیماران دچار اختلال شود. موضوعی که نمایندگان خانه ملت، معتقدند با حمایت وزارت بهداشت و دولت، حل خواهد شد.

امکانات برای بیماران کلیوی ایده آل نیست

دکتر حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: قطعاً امکانات برای هزاران بیمار کلیوی در کشور ایده آل نیست و مشکلاتی وجود دارد. از سوی دیگر با توجه به اینکه داروهای بیماران در ردیف دوم کالاهای اولویت دار قرار دارند، مسئولین بانک مرکزی در صدد تشکیل جلسه ای جهت پیگیری و رفع مشکلات موجود و تامین ارز مرجع در زمینه مواد اولیه دارو هستند. اما متاسفانه در چنین شرایطی اختصاص مبلغ 50 میلیون یورو برای واردات مواد آرایشی نشان دهنده این است که مسئولین توجه بیشتری به این نوع کالاها دارند در حالی که فقط مبلغ 40 میلیون یورو برای داروی بیماران اختصاص داده شده است.

وی افزود: با توجه به وجود پزشکان مطرح اورولوژیست و نفرولوژیست در کشور و پیشرفتی که در زمینه شناسایی این دسته از بیماران داشتیم روند رو به رشدی را طی می کنیم که به یاری خدا و همیاری مردم و بیماران عزیز از عهده مشکلات موجود سربلند بیرون بیاییم، امید است مسئولین مربوطه نیز از خواب خرگوشی بیدار شوند و فکری جدی به حال بیماران نمایند.
شهریاری همچنین عملکرد انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی را مثبت ارزیابی کرد و خواستار حمایتهای جدی و قاطع مسئولان از این بیماران شد.
 
اتلاف منابع عظیم در سایه مدیریت ضعیف

کمال الدین پیرموذن نماینده مردم اردبیل در مجلس با اشاره به مشکلات مضاعف بیماران کلیوی و نیاز به حمایت مالی و درمانی آنان خاطر نشان کرد: همه به خصوص صاحب منصبان نظام از جمله مجلس و دولت با توجه به اولویت بندی ارز در خصوص سلامت و درمان، پیگیر کمک همه جانبه به این عزیزان هستیم. و درخواست تصویب تامین بودجه مضاعف در قانون سال جاری مجلس را نیز در این خصوص ارائه کرده ایم.
 
وی افزود: با توجه به مسئولیت مضاعف نمایندگان در مجلس به صورت پراکنده بیمارانی را جهت دریافت کمک به نماینده ولی فقیه در کمیته امداد، هلال احمر و انجمن حمایت از بیماران کلیوی معرفی نموده ایم. این در حالی است که با توجه به وجود امکاناتی به وسعت یک قاره و مدیریت ضعیف در کشورمان، از هموطنانم خواهشمندم با توجه به اخلاق خدا پسندانه و بینش اسلامی به یاری این عزیزان بشتابند.
 
پیرموذن گفت: بنده به عنوان عضو کوچکی در انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان اردبیل، تمام تلاش خود را جهت بهبود روند درمان و کاهش مشکلات این بیماران انجام خواهم داد.
 
درمان و آموزش رایگان یکی از اصول قانون اساسی
 
دکتر عبدالرضا عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس نیز گفت: تعامل بین دولت و مجلس برای حل مسئله دارو و درمان بیماران صعب العلاج به طور قطع یکی از اولویتهای مجلس است ضمن اینکه هیچ محدودیتی برای تامین ارز دارویی وجود ندارد و تحریمها در این امر نقش چندانی ندارند. حال آن که از قبل امکانات لازم در این زمینه را داشتیم و در حال حاضر هم مشکل خاصی وجود ندارد و اگر هم کمبودی وجود داشته باشد مسئولین امر در حال پیگیری هستند.
 
وی افزود: در شهرستان شیروان انجمن بیماران کلیوی وجود ندارد و بیماران برای انجام دیالیز به مرکز استان مراجعه می کنند با این حال خوشبختانه تا کنون با مشکلی مواجه نشده اند.
 
نماینده مردم شیروان در مجلس عملکرد انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی در مرکز استان را مثبت ارزیابی کرد و از مردم نیکوکار نیز جهت کمک و رفع مشکل این عزیزان درخواست همیاری نمود.
 
ساختار نظام سلامت کشور مشکل دارد
 
دکتر علی کائیدی نایب رئیس اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز گفت: با توجه به آسیب پذیر بودن بیماران در جامعه و نیاز آنان به دارو و درمان، در جلسه ای که چندی پیش با حضور دکتر شیبانی رئیس سازمان غذا و دارو و دکتر شانه ساز معاون داروی این سازمان داشتیم، قرار شد کمبود تمام داروها بررسی و هرچه سریعا رفع شود و مساعدتهای لازم در این زمینه انجام شود.
 
وی ادامه داد: متاسفانه در کشور، قوه مقننه جایش را به قوه مجریه داده است و به جای نظارت بر تصویب قانون، وارد اجرای آن شده است، وظیفه ما هم رصد مشکلات و نظارت بر حل آن است.
 
کائیدی افزود: به رغم وجود تحریمها و مشکلات موجود بعد از انقلاب به پیشرفتهای چشمگیری در زمینه دارو و درمان دست یافته ایم و همانطور که رهبر معظم انقلاب فرموده اند، باید به جنگ این مشکلات برویم تا به نتیجه مطلوب برسیم.
 
وی با اشاره به مشکلات موجود در ساختار سلامت کشور گفت: باید عدالت در ساختار سلامت کشور مشخص و شفاف باشد و سایر دستگاههای مربوطه از جمله وزارت بهداشت تمام تلاش خود را جهت برپایی عدالت انجام دهند. و همانطور که در دین مبین اسلام به کمک رسانی تاکید شده در آئین ما ایرانیان مودت و همیاری مرسوم است به همین خاطراز همه هموطنان خواهشمندم که به کمک این بیمارانب شتآبند.

کائیدی، عملکرد انجمن حمایت از بیماران کلیوی را نیز مثبت ارزیابی کرد و افزود: انجمنهای خیریه در حد امکان خدمات مناسبی به بیماران ارائه نموده اند. در شهرستان پلدختر نیز امکاناتی جهت دیالیز بیماران فراهم شده است که موجب خشنودی این عزیزان است زیرا تا چندی پیش آنان مجبور بودند برای درمان و انجام امور جاری به مرکز استان مراجعه کنند.
 
عدم همکاری دولت جهت خرید دستگاههای دیالیز

دکتر حسن تامینی نائب رئیس دوم کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: در جلسه ای که به تاز گی در مجلس برگزارشد مشکلات بیماران کلیوی، با توجه به تحریمها و موضوع کمیاب شدن داروها و افزایش قیمتها در بازار آزاد مورد بررسی قرار گرفت. بزودی با همکاری وزارت بهداشت و کمیسیون مربوطه در مجلس تامین داروهای اساسی بیماران، خصوصا بیماران پیوندی که مصرف به موقع دارو برای آنان یک نیاز فوری است، آسانتر خواهد شد.

وی افزود: در بودجه سال 91 مبلغ قابل توجهی برای خرید دستگاههای دیالیز جهت استفاده این بیماران در نظر گرفته شده بود که متاسفانه با عدم همکاری دولت منتفی شد. اما با اعتراضات پی در پی نمایندگان قرار شد در سال آتی بودجه ای مضاعف به این امر اختصاص داده شود و راهکارهای متعددی نیز در نظر گرفته شده است تا دولت مجاب به پرداخت آن شود تا به امید خدا این مبلغ از طریق وزارت بهداشت و ارگانهای مربوطه در اختیار بیماران قرار بگیرد.

تامینی با اشاره به راه اندازی بخش جدید دولتی دیالیز در استان گیلان افزود: این بخش نیاز به 20 دستگاه دیالیز دارد که متاسفانه تنها توانسته ایم 2 دستگاه را تهیه کنیم و همچنین پیگیر تامین آن از طریق دستگاههای مربوطه هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha