جمعه ۲۶ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۹
کد خبر: 60613
سلامت نیوز : وقتی‏ بان‌كی ‏مون؛ دبیر كل سازمان ملل متحد، احساس نگرانی از افزایش شیوع دیابت را در پیام خود به مناسبت روز ‏جهانی دیابت منعكس می‌كند باید فهمید كه هیچ گوشه‌یی از دنیا حتی با مددگیری از مدرن‌ترین تكنولوژی هم نتوانسته خود را از ‏هجوم شیوع این بیماری مصون و مخفی نگه دارد. هم اكنون از جمعیت 7میلیارد نفری جهان، 350 میلیون نفر مبتلا به دیابت ‏هستند و این افراد در زمره بیمارانی قرار دارند كه علائم هشدار‌دهنده آنها را به سوی انجام آزمایش راهنمایی كرده و از بیماری ‏خود مطلع شده‌اند در حالی كه بنا بر اعلام كارشناسان حوزه پزشكی، بیش از 50 درصد مبتلایان دیابت تا زمان بروز علائم هشداردهنده كه معمولا هم در مراحل پیشرفته بیماری نمایان می‌شود، از ابتلای خود به این بیماری خاموش بی‌خبرند. بنابراین می‌توان ‏حدس زد كه هم‌اكنون نه 350 میلیون نفر بلكه 700 میلیون نفر و معادل 10 درصد جمعیت جهان دانسته یا بی خبر میزبان دیابت ‏هستند. میزبانانی كه هرچند به وعده‌های پزشكان مبنی بر تداوم زندگی آرام و بی‌خطر با این بیماری دلخوش می‌كنند اما واقعیت ‏پنهان و تلخ این است كه پایان دیابت به‌طور معمول، بروز عوارض جبران‌ناپذیری همچون از كار افتادن كلیه، بروز زخم‌های ‏دیابتی، نابینایی و قطع عضو و مرگی دردناك خواهد بود. ‏


فقرا در اولویت توجه برای پیشگیری و درمان ‏

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ بان كی مون در پیامی به مناسبت روز جهانی دیابت -14 نوامبر - ضمن اشاره به این واقعیت كه 350 میلیون انسان در جهان ‏دچار دیابت هستند كه 80 درصد آنان در كشور‌های درحال توسعه به سر می‌برند، خواستار اقدام دسته جمعی برای جلوگیری از ‏گسترش دیابت و بهبود كیفیت زندگی افراد مبتلا به آن، به ویژه فقرا و محرومان شد. ‏در پیام‏ بان‌كی ‏مون آمده است: «دیابت شایع‌ترین بیماری غیرواگیر در جهان است. هر ساله این بیماری به دلیل افزایش تعداد ‏افراد سالمند و جهانی شدن روش زندگی ناسالم در حال گسترش است. اگر دیابت به موقع شناسایی و درمان نشود، می‌تواند موجب ‏بیماری‌های جدی شود. هر ساله بیش از 3 میلیون انسان كه مبتلا به دیابت بوده‌اند به دلیل مشكلاتی مانند حمله قلبی، سكته مغزی ‏و مشكلات كلیوی جان خود را از دست می‌دهند. بنا بر آمار سازمان جهانی بهداشت، مرگ‌های ناشی از دیابت تا سال 2030 تا ‏دوسوم افزایش خواهد یافت.»بان كی مون در پیام خود افزوده است: «افزایش آگاهی درباره دیابت و انجام فعالیت‌های فیزیكی و روی آوردن به تغذیه سالم ‏بهترین روش برای جلوگیری از ابتلا و درمان این بیماری است كه باید به وسیله دولت‌ها به گونه‌یی فعال ترویج یابد.»‏


روز جهانی دیابت در ایران ‏

روز گذشته و بنا بر روالی كه از دو سال قبل مرسوم شده، اتوبوس دیابت با همكاری وزارت بهداشت، شهرداری تهران و یك ‏شركت دانماركی در شهر تهران راه افتاد تا با پخش فیلم‌های آموزشی و توزیع جزوات لازم درباره راه‌های كنترل دیابت و تغذیه ‏سالم، برای پیشگیری از دیابت اطلاع‌رسانی كند. به گفته دكتر بیژن عموئیان؛ مدیر طرح اتوبوس دیابت، با استقرار این اتوبوس ‏در تهران، شهروندان پایتخت خدمات مشاوره‌یی رایگان در زمینه بیماری دیابت دریافت می‌كنند. ‏عموئیان كه با ایرنا گفت‌وگو می‌كرد ضمن اعلام اینكه این اتوبوس با امكانات اولیه امدادی در حوزه دیابت تجهیز شده، افزود: «در كنار این اتوبوس، چادر امدادی نیز استقرار یافته و معاینه‌های اولیه از جمله اندازه‌گیری قد، وزن و آزمایش اندازه‌گیری قند ‏خون انجام می‌شود.»‏پزشكان و متخصصان مستقر در اتوبوس دیابت كه تا پایان آبان‌ماه و از ساعت 9 صبح تا 17 بعد از ظهر در بوستان ملت تهران ‏حضور دارند در صورت مشكوك بودن ابتلای فرد مراجعه‌كننده به دیابت نوع یك یا نوع دو، پس از كنترل فشارخون، مشاوره ‏لازم را به وی ارائه می‌دهند. ‏به گفته عموئیان با استقرار اتوبوس دیابت طی دو سال گذشته، بیش از 10 هزار نفر از مردم پایتخت و دیگر شهرهای كشور ‏آزمایش قند خون داده و خدمات مشاوره رایگان دریافت كرده‌اند. ‏عموئیان درباره ضرورت انجام آزمایش‌های قند خون برای افراد بالای 30 سال افزود: «هفت تا 10 درصد از جمعیت كشور به ‏دیابت نوع یك یا دو مبتلا هستند و این تعداد مبتلا، ضرورت انجام آزمایش‌ها را افزایش می‌دهد.

از آنجا كه تغذیه نادرست و ‏استفاده از غذاهای آماده، كم‌تحركی، استرس و افزایش وزن در ابتلا به بیماری دیابت موثر است، برای پیشگیری از شیوع ‏بیماری دیابت، باید آگاهی و اطلاع افراد درباره این بیماری افزایش یابد.» ‏در عین حال، دكتر علیرضا استقامتی،فوق تخصص غدد ضمن هشدار نسبت به اینكه رشد دیابت در ایران، طی یك دهه گذشته دو برابر ‏شده و امروز با چهار میلیون نفر مبتلا و پنج میلیون نفر در معرض ابتلا به بیماری مواجه هستیم، اعلام كرد: «با این روند تا دو دهه آینده ‏از هر چهار ایرانی بزرگسال، یك نفر مبتلا به دیابت بوده یا در شرف ابتلاست و متاسفانه سیاستگذاری‌ها نیز فقط روی كاغذ باقیمانده ‏است. در حالی كه كنترل دیابت به یك برنامه‌ریزی و اقدام همه‌جانبه از طرف دولت، مردم و تمام دستگاه‌های دولتی و غیردولتی ‏نیاز دارد.»وی با تاكید بر اینكه افزایش مصرف فست‌فودها و غذاهای آماده و كم‌ارزش و رشد تبلیغات برای مصرف این مواد مضر، تغییر سبك ‏زندگی و ماشینی شدن آن، كم‌تحركی و نبود فرصت و امكان ورزش برای مردم، باعث رشد خطرناك بیماری دیابت در كشور شده ‏است، افزود: «تغییر شیوه زندگی مردم یك بحث ملی است و به سیاستگذاری‌های همه‌جانبه برای تغییر سبك زندگی مردم نیاز ‏دارد. متاسفانه اطلاع‌رسانی درباره دیابت، هر سال به روز دیابت منحصر می‌شود و تا سال بعد خبری نیست.

در حالی كه تغییر ‏سبك زندگی و تغذیه مردم به افزایش نگران‌كننده چاقی و اضافه وزن در كشور منجر شده است كه یكی از عوامل مهم بروز دیابت ‏است و دیابت بیماری‌ای است كه از بین نمی‌رود و عوارض بسیار زیادی برای فرد به صورت مادام‌العمر دارد. دیابت به‌طور جدی ‏فرد را در معرض بیماری‌های چشمی، قلبی، كلیوی، عصبی و قطع عضو قرار می‌دهد و در واقع این بیماری آتش‌بیار بیماری‌های قلبی ‏و عروقی است و مهم‌ترین عامل پر شدن بخش‌های ‏CCU‏ و دیالیز همین بیماری است.»‏این فوق تخصص غدد گفت: «متاسفانه به دلیل اجرا نشدن سیاست‌ها، آمار دقیقی از وضعیت دیابت در كشور وجود نداشته و ‏آمارهای موجود غیردقیق و ناقص است علاوه بر آنكه امكانات درمانی و حمایت‌های بیمه‌یی از این بیماران نیز در كشور بسیار ‏ضعیف است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha