متخصصان در آمارتکان دهنده‌ای پیش بینی کردند، روند رو به رشد استعمال دخانیات در قرن حاضر موجب مرگ یک میلیارد نفر می شود.

دکتر علی عبدالهی نیا مسوول واحد پژوهش جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات، با بیان این مطلب در گفت وگو با ایسنا، گفت: برای مدت‌های طولانی صنعت دخانیات با صرف میلیاردها دلار تلاش کرده تا رفتاری را که امروزه به عنوان یک اعتیاد شناخته می‌شود به صورت هنجار جلوه دهد و با توجه به زرق و برق بازار عرضه، شاهد روند رو به رشد مصرف دخانیات به ویژه در کشورهای در حال توسعه هستیم.

وی با اشاره به این که داد و ستد صنعت دخانیات، سالانه موجب استفاده بیش از 5 تریلیون سیگار در جهان می‌شود، افزود: این امر موجب مرگ100 میلیون نفر در قرن بیستم شد که با روند رو به رشد مصرف، پیش بینی می‌شود، استعمال دخانیات مرگ یک میلیارد نفر را در قرن بیست و یکم رقم بزند.

مسوول واحد پژوهش جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات با اشاره به این که تغییر یک عادت اجتماعی نیازمند پشتکار و پافشاری مداوم است، تصریح کرد: بعضی کشورها با ایجاد ممنوعیت‌های محدود، استراتژی خود را که همان ممنوعیت کامل است، پیگیری می‌کنند.

وی با بیان این که تولید کنندگان مواد دخانی با مهارت خاصی به دنبال ترویج این مواد در بین کودکان، زنان و مشتریان جدید خود در بین کشورهای در حال توسعه هستند، افزود: این شرکت‌ها برای جلب مشتریان نه تنها مواد شیمیایی معطر را به محصولات خود اضافه می‌کنند بلکه با طرح نام‌های جذاب، به دنبال جلب مشتریان بیشتری هستند.

دکتر عبدالهی نیا در پایان خاطرنشان کرد: از آنجا که اعتیاد بیشتر افراد سطوح پایین اقتصادی- اجتماعی جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد، بنابراین کنترل دخانیات باید به عنوان یک تلاش جدی در جهت برطرف کردن و پیشگیری از ناتوانی و بیماری‌های ناشی از استعمال دخانیات در قشر آسیب پذیر مورد توجه قرار گیرد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha