جمعه ۲۶ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۷
کد خبر: 60626

این روزها نوشابه به عنوان یك نوشیدنی دوست‌داشتنی و همه‌گیر در سبد كالاهای مصرفی خانواده‌های ایرانی جا خوش كرده است حتی در ادارات و سازمان‌ها هم این نوشیدنی به عنوان یك نوشیدنی لوكس به مصرف می‌رسد.

مصرف نوشابه در ایران 2 برابر میانگین جهانی
سلامت نیوز : این روزها نوشابه به عنوان یك نوشیدنی دوست‌داشتنی و همه‌گیر در سبد كالاهای مصرفی خانواده‌های ایرانی جا خوش كرده است حتی در ادارات و سازمان‌ها هم این نوشیدنی به عنوان یك نوشیدنی لوكس به مصرف می‌رسد، تا آنجا كه گاهی حضور نوشابه بر سر سفره‌ها به عنوان نمادی از احترام به كارمند و مهمان نیز تعبیر می‌شود.

اما دكتر كورش جعفریان متخصص تغذیه و رژیم‌های غذایی ضمن اشاره به برخی مضرات این نوشیدنی، تاكید می‌كند كه سرانه مصرف نوشابه در ایران، دو برابر میانگین جهانی است، اما مصرف مواد مغذی و سالم در كشور ما با استانداردهای جهانی فاصله معناداری دارد.

گفت‌وگوی «جام‌جم» با این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران در پی می‌آید.

سرانه مصرف نوشابه در ایران در مقایسه با میانگین مصرف جهانی چگونه است؟

مطابق آمارهای موجود، مصرف نوشابه در ایران دو برابر میانگین جهانی است كه چنین میزان مصرف بالایی، تهدیدی برای سلامت شهروندان به حساب می‌آید و خود نشانی از نبود فرهنگ صحیح مصرف مواد سالم در كشور است.

چه عواملی باعث شده سرانه مصرف نوشابه در ایران، دو برابر میانگین جهانی باشد؟

ببینید عوامل بسیار مختلفی وجود دارد كه باعث شده ایرانی‌ها نسبت به مصرف نوشابه، تمایل داشته باشند. مثلا الگوی مصرفی تغذیه در ایران به گونه‌ای شده است كه قیمت نوشیدنی مثل نوشابه شامل تخفیف شده است، اما در مقابل قیمت لبنیات روز به روز بالاتر می‌رود، در حالی كه باید این فرآیند كاملا برعكس باشد.

جالب است با وجود آن‌كه در كشورهای توسعه یافته سعی می‌كنند قیمت لبنیات را پایین بیاورند تا تمایل عمومی نسبت به مصرف لبنیات بالاتر برود، اما در كشور ما چنین اقدامی انجام نمی‌شود؛ طوری كه می‌بینیم مدام قیمت لبنیات افزایش می‌یابد. لذت بخش بودن مصرف نوشابه نیز یكی دیگر از عوامل مصرف بالای نوشابه در كشور ماست.

علاوه بر آن، متاسفانه گاهی به دلیل این‌كه لبنیات موجود در كشور از سلامت كافی برخوردار نیست، مردم به سمت لبنیات كشیده نمی‌شوند و در واقع ترس از مصرف لبنیات آلوده نیز خود به خود بر بالاتر رفتن مصرف نوشیدنی‌های ناسالمی همچون نوشابه تاثیر گذاشته است.

همچنین نباید بحث تبلیغات را هم نادیده بگیریم. در واقع ما نه تنها نتوانسته‌ایم با آموزش و فرهنگ‌سازی، مصرف نوشابه در كشور را كاهش دهیم، بلكه حتی با تبلیغات این نوشیدنی مضر، بر میزان مصرف نوشابه نیز افزوده‌ایم.

چگونه می‌توان در این زمینه به مردم آموزش داد؟

برای این كار راه‌های مختلفی وجود دارد. یكی از مهم‌ترین راهكارها، ذائقه‌سازی در همان دوران كودكی است؛ یعنی ذائقه كودك را به سمت مواد مغذی و سالم ببریم تا از خوردن نوشابه اجتناب كند.

همین طور باید تلاش كنیم تا فرهنگ نوشیدن آب در كشور عمومی شود، اما متاسفانه در جامعه ما گاهی خوردن نوشابه جایگزین مصرف آب طبیعی می‌شود.

سرانه مصرف نوشابه در ایران، در مقایسه با سایر مواد غذایی چگونه است؟

مصرف نوشابه در ایران بسیار بیشتر از میانگین جهانی است، اما جالب است كه مصرف لبنیات ما نصف استانداردهای دنیاست؛ یعنی مصرف لبنیات و نوشابه در كشور ما با یك فاصله چهار برابری نسبت به میانگین‌های جهانی روبه‌روست.

الگوی مصرف بی‌رویه پفك در كشور ما مشابه مصرف بی‌حدوحصر نوشابه در ایران است؛ طوری كه می‌توانیم بگوییم 90درصد بچه‌های زیر دو سال در كشور ما، پفك مصرف می‌كنند.

همچنین مصرف گوشت قرمز در كشور ما هم بالاتر از میانگین جهانی است ولی مصرف سبزیجات با میانگین‌های جهانی تقریبا برابر است، هرچند متاسفانه میانگین مصرف سبزیجات در جهان بسیار پایین است.

سرانه مصرف بالای نوشابه در كشور ما در درازمدت چه تاثیراتی بر سلامت شهروندان خواهد گذاشت؟

سرانه مصرف بالای نوشابه در كشور در درازمدت موجب سوءتغذیه شهروندان خواهد شد.

چاقی و سوءتغذیه سلولی، یكی از عمده عوارض مصرف بالای نوشابه در ایران خواهد بود. این مساله باعث می‌شود كه شكم فرد سیر شود، ولی در واقع سلول‌های فرد سیر نیست.

مصرف زیاد نوشابه باعث می‌شود انرژی فرد تامین شود، اما ویتامین‌های حیاتی برای سلامتش تامین نشود كه متاسفانه بسیاری از مردم به این مسائل توجه نداشته و همچنان بر مصرف بالای نوشابه اصرار دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha